روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمدرضا مرادی:

نیاز به ایده‌های خلاقانه و قابل اجرا داشتیم


فیلم محصول انجمن سینمای جوان اراک است و تهیه‌کنندگی این کار بر عهده خانم گلسا غفاری بود.

بخش هنر و تجربه در بسته فیلم‌هایی که با عنوان یک سانس چند رویا ارائه کرده مخاطبان را به تجربه‌ای از فیلم‌های کوتاه که شاخصه‌های فرا واقعی دارند دعوت کرد. خبرنگار صبا گفتگویی با این کارگردانان خلاق داشته که در ادمه می‌خوانید

فیلم چند دقیقه است و به چه موضوعی می‌پردازد؟
این یک فیلم کوتاه فانتزی ۱۵ دقیقه‌ای است که برگرفته از داستان‌های هزار و یک شب و علاءالدین و غول جادوست.

فیلم سازی برای شما به چه شکل آغاز شد؟
کارم را از انجمن سینمایی جوان اراک و در سال ۸۴ آغاز کردم و حدود ۷ فیلم دانشجویی، هنرجویی و آماتور تولید کردم حتی انیمیشنی به نام «زندگی کاغذی» که تلفیق آبجکت موشن بود یعنی هم با اشیا و هم با تصاویر واقعی و یک انیمیشن تودی هم ساختم به نام «تریو قجری» که به سفارش سازمان زیباسازی شهر تهران بود. اما کار حرفه‌ای کوتاهم با فیلم «دوالپا» آغاز شد و در ادامه هم فیلم «افسانه کوه ننوک» که در جشنواره فیلم کوتاه تهران۱۴۰۲ شرکت داشت.

چگونه شد که این فیلم وارد این بسته اکران شد؟
این بسته اکران هنر و تجربه فیلم‌های منتخب سال گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران بود و خود انجمن این آثار را انتخاب کرد تا کنار همدیگر به یک وحدتی از لحاظ موضوع، مفهوم و کانسپت کلی برسند. تقریباً همه کارها ویژگی‌های فرا واقعی، فانتزی یا خیال گونه داشتند که یک فضای مثبتی را در کنار هم ایجاد کردند.

فیلم «رنگارنگ» تاکنون در چه جشنواره‌هایی بوده و آیا توانسته جوایز خارجی کسب کند؟
«رنگارنگ» در دومین سالانه جشنواره فرهنگ کالیفرنیا شرکت کرده همینطور در جشنواره ریور ایتالیا موفق به حضور شد. «رنگارنگ» نامزد دریافت سیمرغ جشنواره فجر در زمینه فیلم کوتاه و برنده فاند حمایتی فیلم بلند از فارابی شد.

آیا در ساخت با چالش خاصی روبرو بودید؟
البته هر فیلمی چالش‌ها، مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد و در این فیلم هم اولین چالشی که با آن برخورد داشتم این بود که باید یک حجم زیادی اسکناس تهیه می‌کردیم چرا که این فیلم در مورد آرزوهای بشریست و فردی آرزو می‌کند و این آرزوها برآورده می‌شوند یا نمی‌شوند و یکی از آرزوها حجم زیادی از پول است به نوعی که این فرد در دریایی از پول شنا کند. با توجه به بودجه محدودی که ما داشتیم مجبور شدیم که این صحنه را به صورت واقعی اجرا کنیم و بخش دیگر از چالش‌های ما به جلوه‌های ویژه کار برمی‌گشت. غول چراغ جادوی ما صرفاً یک چشم بود و ما از پشت پنجره زیرزمین آن چشم را می‌دیدیم و اجرایی کردن این چشم کمی چالش برانگیز بود و باید به ریزه کاری‌های فراوانی برای شکل دهی به یک فضای جادویی دقت می‌شد پس نیاز به ایده‌های خلاقانه، جمع و جور و قابل اجرا داشتیم.

از بحث تهیه فیلم بگویید.
فیلم محصول انجمن سینمای جوان اراک است و تهیه‌کنندگی این کار بر عهده خانم گلسا غفاری بود. از نظر بودجه فیلم بسیار محدودی بود و تقریباً با هزینه ۴۵ میلیونی ساخته شد و فیلمبرداری‌های‌مان نیز در دو جلسه و نیم به اتمام رسید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است