روزنامه صبا

روزنامه صبا

عباس اکبری:

با افراد موافق اکران فیلم‌های کمدی در نوروز هم‌ عقیده‌ام


شاید اکران نوروز می‌توانست با تعداد بیشتر فیلم‌های کمدی، از میزان سنگینی این ایام کم کند.

تا جایی‌که ذهن یاری می‌کند روزهای واپسین تمام سال‌های گذشته برای سینماگران، مملو از حرف و حدیث‌هایی مرتبط با چینش اکران آغازین سال پیش‌رو بوده و هست. از آنجا که تمام این جنگ و جدل‌های پیرامون هنرهفتم‌ پیش از دیدن رنگ هفت‌سین سرمی‌گیرد، لاجرم سینما همه ‎ساله خود را با اکران‎های پرحاشیه‌آغاز می‌کند.

اقتصاد سینما به مخاطب و چرخه درست اکران بسیار وابسته است و عدم تکرار فروش هزار میلیاردی سال جاری در سال آینده می‌تواند شکست طرح‌های اقتصادی مدیران سینمایی برای هنر هفتم را رقم بزند. در حالی که در سال جاری بیش از ۳۵ درصد از فروش هزار میلیاردی سینما مربوط به آثار اکران نوروزی و فیلم کمدی این بازه است،‌ انجمن پخش کنندگان به ترکیب آثار نوروز پیش‌رو و تعداد کم کمدی‌های آن اعتراض کرده‌اند.

این در حالی است که پیش از این منتقدان به عدم ذائقه سازی سازمان سینمایی و تکیه بر فروش کمدی اعتراض کرده بودند.

سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ با فروشی هزار میلیارد تومانی روبه‌رو شد و رکوردهای گیشه را جابجا کرد، این در حالی بود که بخش زیادی از این فروش مربوط به ۴ فیلم اول گیشه و آثار کمدی سینما بود. اکران نوروزی سال گذشته با فیلم‌های «فسیل»، «غریب»، «عروس خیابان فرشته» و «بچه‌های طوفان» روی پرده رفت که از این میان «فسیل» فروش عجیبی داشت و «بچه‌های طوفان» با یک شکست عجیب‌تر مواجه شد.

برای نوروز ۱۴۰۳ ، نیز ۷ فیلم «تمساح خونی»، «پرویز خان»،‌ «آپاراتچی»، «بی‌بدن»،‌ «آسمان غرب»، «نوروز» و انیمیشن «ایلیا در جست‌وجوی قهرمان» انتخاب شده‌اند که کانون پخش کنندگان به عدم وجود آثار پرمخاطب در این بسته اکرانی اعتراض کرده‌اند.

یکی از پخش کنندگان قدیمی سینما داریوش بابائیان ضمن اعلام اعتراض این گروه به ترکیب اکران نوروزی ۱۴۰۳ گفته است «تعداد آثار شادی‌آفرین در ترکیب اکران نوروزی کم است و تنها یک فیلم توانایی جذب مخاطب دارد و حداقل ۵ فیلم باید در این ژانر برای اکران در نوروز وجود داشته باشد.» اما محمد ساسان مدیر مرکز تولیدات سینمایی سوره معتقد است که «اگر بخواهیم برای فروش بیشتر فقط به رویه موجود سینما توجه داشته باشیم فقط باید کمدی بسازیم و اکران کنیم که این باعث مرگ دیگر ژانرهای سینمایی و آسیب به سینما خواهد شد.»

در حالی پخش‌کنندگان که اولین حاشیه‌سازان هر ساله اکران‎های نوروز‌ی هستند و در پی آن‌ها برخی از سینماداران و سینماگران با چینش اکران نوروز ۱۴۰۳ مخالف خود را اعلام کرده‌اند که به زعم برخی کارشناسان ژانر کمدی درطول یک‌ سال گذشته نه‌ تنها فرصت نفس کشیدن به دیگر ژانرها نداده، بلکه واقعیت و ماهیت اصلی خود را هم به فراموشی سپرده است. به‌هرصورت باز هم ممکن است از جهاتی دیگر اعتراض و خواسته پخش‌کنندگان سینما درخصوص کافی نبودن یک فیلم کمدی در ترکیب اکران نوروز، وارد باشد. به همین منظور در چالش این هفته روزنامه صبا برای بررسی این موضوع نظر چند تن از تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما را جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

عباس اکبری مترجم، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده پیشکسوت سینما درخصوص چینش اکران ‌نوروز ۱۴۰۳ و اعتراض‌هایی که از سمت برخی سینماگران به آن وارد شده بیان کرد: متاسفانه به‌ دلیل این‌که هیچ‌ کدام از فیلم‌های منتخب نوروز ۱۴۰۳ را ندیده‌ام، نمی‌توانم در مورد چیدمان آن‌ها اظهارنظر کنم، اما با افرادی که به‎دلیل هم ‌زمانی ماه رمضان و تعطیلات نوروز، این چینش را نیازمند به فیلم‌های کمدی بیشتری دانسته‌اند، هم‌عقیده‌ام. چون هفته دوم تعطیلات عیدنوروز ۱۴۰۳ مصادف می‌شود با نیمه دوم ماه رمضان که روزهای بسیار سنگینی است. شاید اکران نوروز می‌توانست با تعداد بیشتر فیلم‌های کمدی، از میزان سنگینی این ایام کم کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است