روزنامه صبا

روزنامه صبا

بررسی عملکرد رسانه ملی در ایام نوروز

خرازی‌ها:فضای خشک و رسمی شکست


بازگشت چهره‌ها به تلویزیون و حضور آن‌ها رنگی از جذابیت به برنامه‌های سیما می‌پاشند و فضای خشک و رسمی تلویزیون را می‌شکنند.

پیرو صحبت‌های برخی از مدیران و معاون سیما در واپسین روزهای سال گذشته و اعلام تدارک ‌دیدن برنامه‌های متنوع نوروزی؛ روزنامه صبا در اولین چالش شنبه‌های سال ۱۴۰۳ درخصوص ویژه‌ برنامه‌های ایام عید امسال و میزان توانایی‌ آن‌ها در سرگرم کردن و جذب مخاطبان، با منتقد تلویزیون به گفت‌وگو نشسته تا به میزان موفقیت این نوید مدیران پی ببرد.

شهرام خرازی‌ها کارشناس ارشد مدیریت‌رسانه، عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ابتدا به ویژگی‌های سریال‌های نوروزی اشاره کرد و گفت: سریال «رستگاری» یادآور آثار دهه شصت محسن مخملباف است و به‎نظر می‌رسد مسعود ده‌نمکی در ساخت آن به‌ شدت تحت ‌تاثیر فیلم سینمایی «توبه ‌نصوح» محسن مخملباف بوده است. سریال از تیتراژ بسیارخوب، قاب‌بندی‌‎های شکیل، بازی‌های حرفه‎ای و تاثیرگذار برخوردار است اما انتخاب محمود پاک‌نیت برای ایفای نقش اصلی مجموعه، انتخاب اشتباهی بود. البته در حرفه‌ای و توانمند بودن پاک‌نیت شکی نیست، او از نظر فیزیکی و ویژگی‌های روانشناختی به نقش محوله نمی‎‌خورد. سریال «زیرخاکی۴» نیز هرچند که از حیث خلق موقعیت‌های نمایشی، به نتیجه رساندن این موقعیت‌ها و دراماتیزه کردن تعاملات بین نقش‌ها کاستی‌های زیادی دارد و بسیاری از داستان‌های فرعی مثل سفر دریایی کاراکتر فریبرز سرهم‌بندی شده و بی‌نتیجه رها شده‌اند، اما بسیارسرگرم‌کننده از آب درآمده است.

وی افزود: ازنظر من بهترین سریال نوروزی امسال «هفت‌ سر اژدها» ساخته ابوالقاسم طالبی است. داستان سریال کاملا به ‌روز است و فساد اقتصادی که موضوع روز جامعه می‌باشد به خوبی در آن دراماتیزه شده است. سوژه مهیج، تعلیق‌آفرینی‌های مکرر، بازی‌های حرفه‌ای، کارگردانی عالی، ریتم تند و … بیننده را در پایان هر قسمت از مجموعه ترغیب به تماشای قسمت بعدی می‌کند. در میان برنامه‌های مناسبتی رمضان نیز برنامه «محفل» موفق‌ترین محسوب می‌شود. ترویج فرهنگ قرآنی بدون توسل جستن به شعار، تسلط کامل مجری بر موضوع برنامه، دکور باشکوه، خلق لحظات ناب تاثیرگذار بر تماشاگران حاضر در استودیو و جا نماندن تصویربرداران از تعاملات روحانی جاری بین حضار، از امتیازات بارز این برنامه است.

خرازی‌ها در پایان گفت: بازگشت چهره‌هایی همچون محمدرضا گلزار و فرزاد حسنی به تلویزیون را باید به فال نیک گرفت. حضور این چهره‌ها رنگی از جذابیت به برنامه‌های سیما می‌پاشند و فضای خشک و رسمی تلویزیون را می‌شکنند. این اتفاق خوبی است که امسال شاهدش هستیم و امیدوارم ادامه پیدا کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است