روزنامه صبا

روزنامه صبا

بررسی عملکرد رسانه ملی در ایام نوروز

کوشکی: یک الگوی تکراری و بی‌محتوا!


یک الگوی تکراری و بی‌محتوا که عموما از یک بازیگر دعوت می‌شود! درواقع حضور یک سلبریتی و دیگر هیچ...

پیرو صحبت‌های برخی از مدیران و معاون سیما در واپسین روزهای سال گذشته و اعلام تدارک ‌دیدن برنامه‌های متنوع نوروزی؛ روزنامه صبا در اولین چالش شنبه‌های سال ۱۴۰۳ درخصوص ویژه‌ برنامه‌های ایام عید امسال و میزان توانایی‌ آن‌ها در سرگرم کردن و جذب مخاطبان، با منتقد تلویزیون به گفت‌وگو نشسته تا به میزان موفقیت این نوید مدیران پی ببرد.

محمدصادق کوشکی پژوهشگر، منتقد و کارشناس تلویزیون درخصوص ویژه‌برنامه‌های نوروزی بیان‌کرد: حجم برنامه‌های نوروزی قابل‌توجه بوده و نشان می‌داد که مسئولین سازمان سعی داشته‌اند با ارائه برنامه‌های‌ویژه نوروزی سهمی در پرکردن اوقات‌فراغت مردم داشته باشند اما نکته این است که کیفیت برنامه‌های نوروزی ازنظر فرهنگی و مفید بودن برای جامعه همچنین ازنظر ارتقاء دانش و بینش مردم و انطباق با فرهنگ اسلامی و انقلابی مشکل داشت.

وی افزود: براساس انطباق ماه رمضان و ایام عید، ویژه‌برنامه‌هایی داشتیم مانند برنامه «محفل» که در نوع خودش به‌نوعی یک ابتکار بود و ازلحاظ کیفی نیز تأثیر خوبی روی اقشار مختلف جامعه داشت، ولی عمده برنامه‌ها این‌گونه نبود. درواقع در اغلب برنامه‌ها یک بازیگر به‌عنوان مجری، تعدادی از مردم به‌عنوان تماشاچی در استودیو، چندنفر هم به‌عنوان مثلا داور حضور داشتند و این الگو مدام در تمام شبکه‌ها تکرار می‌شد. یک الگوی تکراری و بی‌محتوا که عموما از یک بازیگر دعوت می‌شود و مدام از تماشاچی‌ها درخواست می‌شود که مرتب دست بزنند! درواقع حضور یک سلبریتی و دیگر هیچ. این مسئله نشان می‌دهد که بخش اعظم برنامه‌ها عملا هیچ پشتوانه فکری، فرهنگی و اعتقادی ندارند و فقط قرار است در یک استودیوی شیک نورافشانی‌شده و پرزرق و برق یک سلبریتی، بازیگر یا ورزشکار بیاید و همین.

محمدصادق کوشکی در پایان اظهارداشت: این‌که این برنامه‌ها چه‌قدر مخاطب را تغذیه فرهنگی می‌کنند، چه‌قدر برای بالابردن سطح دانش و بینش مخاطب مفیداند و چه‌قدر قرار است سطح سلیقه فرهنگی مخاطب را بالا ببرند؛ نه متاسفانه چنین نبوده است.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است