روزنامه صبا

روزنامه صبا

حمایت اهالی هنر از وعده صادق؛

طباطبایی: این حرکت درنوع خود بی نظیر بود


این حرکت درنوع خود بی نظیر بود. درواقع این اولین شب غزه بود که مردم توانستند آن را بدون بمباران بگذرانند.

دو هفته پیش بود که رژیم غاصب صهیونیستی دراقدامی ددمنشانه به دفتر کنسولی ایران در دمشق حمله کرد؛ حادثه تلخی که بازتاب‌های بین‌المللی متعددی داشت و اغلب رسانه‌های منطقه‌ای با «بی‌سابقه» خواندن این حمله تروریستی، هشدارهایی نسبت به واکنش احتمالی ایران و افزایش سطح تنش‌ها در غرب آسیا داده و از شیوه‌های دیپلماتیک برای انصراف ایران از عملیات انتقام استفاده کردند اما کلام آخر همان وعده صادقی بود که رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت شهید زاهدی و همرزمان شهیدش به آن اشاره کرده و فرمودند: «رژیم خبیث صهیونیستی به‌دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد.»؛ پیامی که رعشه بر اندام صهیونیست‌ها انداخت و آنها هر آن منتظر پاسخ به این اقدام شرارت‌بارشان بودند و شنبه شب به وقت انتقام کوک و سجاده آتش به وقت شام پهن شد و با اشاره فرمانده کل قوا، پهپادهای مهاجر برای تار‌و‌مار کردن اسقاطیلی‌ها همچون عقابها به پرواز درآمدند و پرچم عملیات تلافی‌جویانه به اهتزاز درآمد تا دنیا بداند که ما شیدا گونه به افق می‌نگریم و از پرواز در شب خاطره‌های کیمیایی داریم و از دوئل نمی‌هراسیم چرا که ما فرزند این خاک و سرزمین خورشید هستیم.

اهالی فرهنگ و هنر نیز همانند همیشه این بار هم از طریق تریبون روزنامه صبا به وعده صادق اقتدا کردند و با حمایت خود از این اقدام جسورانه در کنار سربازان غیور ایران جان، قرار گرفتند تا یک بار دیگر اقتدار و وحدت ملی را با غرور و افتخار فریاد کنند.

سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی؛ کاریکاتوریست: نتانیاهو به‌خوبی می‌داند پرونده‌اش بسته خواهد شد

مسعود شجاعی طباطبایی از هنرمندان شناخته شده عرصه کاریکاتور که طی سال‌های اخیر به عنوان یکی از هنرمندان فعال عرصه هنر مقاومت به مخاطبان معرفی شده درباره اقدام مقتدرانه شنبه شب سربازان غیور ایران زمین به خبرنگار صبا، گفت: علیرغم این‌که دولت اشغالگر و غاصب اسرائیل تصور نمی‌کرد با چنین پاسخ قاطعانه‌ای از سوی ایران مواجه شود ولی خوشبختانه شنبه شب بخشی ازاین جواب را دریافت کرد و خاک اسرائیل با پهبادهای ما مورد حمله قرارگرفت که این حرکت درنوع خود بی نظیر بود. درواقع این اولین شب غزه بود که مردم توانستند آن را بدون بمباران بگذرانند. اگرچه از زمانی که اسرائیل اقدام شنیع، یعنی حمله به کنسولگری ایران را انجام داد می‌بایست منتظر چنین پاسخی می‌بود. تصورمی‌کنم نه‌تنها مردم ایران که کل کشورهای اسلامی خاورمیانه از چنین رخدادی خوشحال شدند و حتی در مسجد‌الاقصی هم مردم به برگزاری جشن پرداختند.

من به‌عنوان یک کاریکاتوریست درسال‌های اخیر، مجموعه آثاری بامحوریت ظلم اسرائیل به مردم غزه و فلسطین ارائه کرده‌ام که وقتی خبر حمله ایران به اسرائیل را شنیدم بلافاصله تعدادی ازاین کارها را به شکل فیلم کوتاه درآورده و در صفحه شخصی اینستاگرام خود به نمایش گذاشتم. هم‌چنین؛ استیکری ساختم که یک موش را نشان می‌دهد که از ترس اصابت موشک درحال فراراست. این موش درواقع نماد اسرائیل است، چون صهیونیست‌ها به شدت ترسو هستند و همان‌طور که اشاره کردم هرگز فکر نمی‌کردند در برابر خطاهایی که انجام می‌دهند با چنین واکنشی مواجه شوند. کاریکاتور دیگری هم درسال‌های اخیر کشیده‌ام که گنبد آهنین را درواقع به شکل آبکش آهنین نشان می‌دهد. این را می‌دانم که دیگر هنرمندان درعرصه کاریکاتور نیز آرام و قرار ندارند و هرکدام درصدد هستند تا به‌فراخور دیدگاه خود به خلق اثری متناسب با موضوع شنبه شب بپردازند و طبعا در روزهای آینده به خیل این گروه از هنرمندان اضافه هم خواهد شد.

بحث امروز بحث جنگ است، اما فقط بخشی ازاین جنگ نظامی است و بخش دیگر آن به جنگ رسانه‌ای برمی‌گردد که انصافا هنرمندان با خلق آثار مختلف دراین زمینه عملکرد خوبی ارائه کرده‌اند. اخیرا یک خانم هنرمند کوبایی که گرافیست است برای من نامه حماسی بلندبالایی در ارتباط با جنایت‌های رژیم صهیونیستی فرستاده که نشان می‌دهد مردم دیگر کشورهای دنیا هم نسبت به این جنایات بی‌تفاوت نیستند. آنچه مسلم است این که کاریکاتور به ‌عنوان هنری که حامل پیام است همیشه تاثیرگذار بوده است، به‌خصوص در برهه حساس کنونی که کاریکاتور می‌تواند تاثیرات بیشتری داشته باشد. اگرچه هنرمندان کاریکاتوریست هم دراین سال‌ها از جنایات اسرائیل بی‌نصیب نمانده‌اند، نمونه آن ناجی الاعلی هنرمند کاریکاتوریست بود که به دست اسرائیل به شهادت رسید. ما دراین سال‌ها مسابقات متعدد کاریکاتور را با محوریت اسرائیل برگزار کرده‌ایم که ازمیان آنها می‌توان نمایشگاه «هولوکاست» را مهم‌ترین آن عنوان کرد. به‌خصوص این‌که هولوکاست همواره پاشنه آشیل اسرائیل به شمار می‌رفته است.

اسرائیل با اقدامات ناجوانمردانه دراین سال‌ها به نسل‌کشی پرداخته و طوری دراین زمینه پیش رفته است که به خیال خودش می‌خواهد آینده را ازآن خود کند. درحالی‌که حرکت شنبه شب به او نشان داد که سخت دراشتباه است. شرایط دنیای امروز هم بر پایه زور مطلق اداره نمی‌شود و هرگونه ظلم و بی‌عدالتی از سوی اسرائیل تاوان سختی برای این کشور به همراه خواهد داشت. جالب است که اسرائیل زمانی خود را قدرت مطلق فرض می‌کرد، ولی وقتی در برابر حماس قرارگرفت این فکر نتیجه عکس داد، به‌طوری که هنوز نتوانسته است بخشی از اسرای خود را آزاد کند و دربرابر حماس به نتیجه برسد. ضمن این‌که نتانیاهو به‌خوبی می‌داند که اگر نبرد حماس و اسرائیل به پایان برسد پرونده او هم بسته خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است