روزنامه صبا

روزنامه صبا

میلاد نسیم سبحان:

ایده تصویری «نفس نکش» جدید و بکر است


زمانی که به فیلم «نفس نکش» نگاه می‌کنید شاید فرمول‌های داستانی‌اش همان فرمول‌های تکراری سینمای جا افتاده دنیا باشد ولی آن ایده تصویری که دارد جدید و بکر است.

«اتاق فرار» عنوان بسته فیلم کوتاه نوروزی گروه سینمایی «هنروتجربه» است که اکران خودش را از هفته پایانی اسفند ماه ۱۴۰۲ آغاز کرد. بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» شامل فیلم‌های کوتاه «مورس» ساخته روناک جعفری، «اسپاسم» ساخته صحرا اسداللهی، «نفس نکش» ساخته میلاد نسیم‌سبحان، «رویای نیمه جان» ساخته آرمین اعتمادی و «گوشت تلخ» ساخته فرید حاجی است که در قالب یک فیلم سینمایی ۱۰۴ دقیقه‌ای در سینماهای منتخب «هنروتجربه» اکران می‌شود. به همین بهانه با میلاد نسیم سبحان کارگردان فیلم «نفس نکش» گپ و گفتی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  ایده فیلم «نفس نکش» به چه صورت شکل گرفته است؟

من به این نتیجه رسیدم که مخاطب ما در ایران چه در زمینه فیلم بلند و چه در زمینه فیلم کوتاه نیاز به یک تنوع دارد. زمانی که به فیلم «نفس نکش» نگاه می‌کنید شاید فرمول‌های داستانی‌اش همان فرمول‌های تکراری سینمای جا افتاده دنیا باشد ولی آن ایده تصویری که دارد جدید و بکر است و وقتی مخاطب پای فیلم می‌نشیند تا مدتی به اینکه این ایده چقدر جذاب است فکر می‌کند و به همان بهانه ترغیب می‌شود که فیلم را ببیند. فیدبک‌هایی که من تاکنون از مخاطبانم دریافت کردم در همین راستا بوده است که چقدر این ایده جذاب است و چگونه به فکرت رسیده  همین مسئله یکی از ملاک‌های من برای انتخاب این ایده بود من خود را به جای مخاطب گذاشتم به این اندیشیدم که چه چیزی برای او تدارک ببینم که بنشیند و داستان مرا کامل نگاه کند و در نهایت حرف مرا بپذیرد.

 افکت دود و بخاری که از دهان کاراکتر یکی از کاراکترهای اصلی بیرون می‌آید را چگونه ایجاد کردید آیا در این زمینه چالش خاصی داشتید؟

تصویر ذهنی که من از این ایده داشتم دقیقاً همان بود که پیاده کردیم ولی در ابتدا نمی‌دانستم که با چه راهکاری باید این ایده را عملی کنم. ما راهکارهای متعددی را بررسی کردیم و تنها راهی که افکت را به شکلی منتقل می‌کرد که تماشاگر را پس نزند استفاده از ویپ بود و ما از دوز نیکوتین صفر درصد استفاده کردیم. بازیگر من حدود ۳ ماه با آن تمرین می‌کرد اما با چالش‌های عدیده‌ای در مورد این ایده روبرو بودیم چرا که هرگونه دود دخانیاتی در حد ۱۰ تا ۱۵ ثانیه می‌تواند به شما تصویر بدهد ولی با تمرین ما توانستیم زمانبندی آن را به ۳۰ ثانیه برسانیم و در ادامه این ایده را با تداوم در تدوین اجرایی کردیم. خوشبختانه برای مخاطب این سوال پیش نمی‌آمد که شاید این جلوه‌های ویژه است و واقعاً برخی از مخاطبان که فیلم را دیدنند باورکرده بودند که کاراکتر اینگونه نفس می‌کشد.

 آقای علی باقری و علیرضا مهران دو بازیگر چهره این اثر هستند از روند این همکاری بگویید.

این اولین بار بود که من با بازیگر چهره کار می‌کردم و این مسئله برایم خیلی جذاب بود. پیش از این با بازیگران تئاتر و بازیگران فیلم کوتاه کار کرده بودم و در این سال‌ها در این زمینه چالش‌های زیادی را تجربه کردم. من این نقش را از روز اول برای علی باقری نوشتم و واقعاً فکرش را نمی‌کردم که قبول کند و بیاید اما از آنجایی که ایده را دوست داشت پذیرفت و خیلی هم همکاری کرد. در روز اول همکاری همان اولین برداشت عالی بود همان لحظه به فیلمبردارم که رفیق قدیمی من است و در چندین تجربه همراه هم بوده‌ایم گفتم که خیلی عالی بود و او گفت نه زشت است و یک برداشت مجدد برویم، خود علی باقری هم متوجه شد و گفت که من می‌دانم که این پلان خوب از آب درآمده اما اگر شما می‌خواهید، یک بار دیگر هم بگیریم و آنجا بود که من فهمیدم کار با بازیگر خوب که میزانسن و دوربین و کارگردان را می‌شناسد و باهوش است خیلی متفاوت است اینکه چقدر تجربه رضایت بخشی خواهد بود که با بازیگری که خیلی خوب دوربین و صحنه را می‌شناسد کار کنی. در مورد علیرضا مهران هم به همین شکل هر دوی این دوستان مرا شگفت زده کردند و کار با آنها بسیار لذت بخش بود.

در زمینه بودجه اثر آیا حمایتی دریافت کردید؟

روزی که من به تهران آمدم آهی در بساط نداشتم هم زندگیم سخت بود و هم می‌خواستم فیلم بسازم و طبیعتاً گرفتن سرمایه هم سخت بود. همان روز تصمیم گرفتم که هم کار کنم و هم فیلم بسازم و با ۱۰ سال تلاش توانستم هم زندگیم را بسازم که از نظر مالی تامین باشم و هم فیلم بسازم. برخی فکر می‌کنند که من بچه پولدار بودم در حالی که اینگونه نبوده و من چالش‌های زیادی داشتم. «نفس نکش» فیلم پرخرجی بود و در واقع کست و عوامل حرفه‌ای و سینمایی داشت. با هر برنامه‌ریزی که صحبت می‌کنم می‌گوید که فیلم باید چهار روزه جمع می‌شد در حالی که من فیلم را ۶ روزه جمع کردم و این صرفاً انتخاب خودم بود که می‌خواستم با تمانینه بیشتری روی اثر کار کنم. این فیلم از تولد تا پخش کاملا مستقل و با هزینه شخصی ساخته شده است.

 

مریم عظیمی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است