روزنامه صبا

روزنامه صبا

یدالله شادمانی بازیگر «تمساح خونی»:

جواد عزتی در کارگردانی به اندازه بازیگری استاد است


جواد عزتی هنرمند با استعداد و با هوشی است و به کارش هم بسیار احاطه و شناخت داشت و به طور حتم در فیلم‌های بعدی که می‌سازد از او حرف‌های بیشتری خواهیم شنید.

فیلم‌های کمدی در سال‌های اخیر سهم عمده‌ای از اکران نوروزی را در اختیار داشته‌اند و مورد توجه مردم هم قرار گرفته‌اند. فیلم تمساح خونی اولین ساخته جواد عزتی کمدی خوش ریتمی محسوب می شود و یدالله شادمانی بازیگر شیرین زبان کرمانی در سالهای اخیر حضورهای موفقی در سینما و تلویزیون داشته و سه سال قبل هم بازی‌اش در نون.خ ۳ بسیار دیده شد. او با دو فیلم ظاهر و تمساح خونی حضور موفقی را در جشنواره تجربه کرد. «تنگه ابوغریب»، «شیار ۱۴۳» ،«خسته نباشید»، «ممیرو»،«آذر» ،«شهدخت،پرویز و دیگران»، «ما همه با هم هستیم، «غلامرضا تختی» از جمله آثار مهم کارنامه کاری او در همکاری با فیلمسازانی نظیر: کمال تبریزی ، نرگس آبیار، سعید آقاخانی و غیره هستند. با شادمانی در باره حضورش در فیلم «تمساح خونی» گفت‌وگویی داشته‌ایم.

 

در سال‌های اخیر حضورهای موفقی در جشنواره داخلی و خارجی و کاندید شدن داشته‌اید. آیا امسال هم انتظار کاندیدا و بردن سیمرغ را داشتید؟

من در سال‌های قبل‌تر موفق شده بودم جایزه بهترین بازیگر چهاردهمین جشنواره پونای هند برای بازی در فیلم «ممیرو» را کسب کند. همچنین عنوان بهترین بازیگر بیست و دومین جشنواره تئاتر جنوب شرق کشور در سال (۱۳۸۹) شدم و همچنین به خاطر بازی در فیلم «خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرایی کاندید سیمرغ بلورین جشنواره‌ی فیلم فجر شدم و معتقدم هر هیات داوری سلیقه خودش را دارد و باید برایش احترام قائل بود.

کرمانی بودنتان و استفاده درست از لهجه کرمانی را آیا می توانیم یکی از علل موفقیت شما در کارتان بدانیم؟

داشتن لهجه و تسلط روی آن یکی از ابزار موفقیت و پیشرفت در کار یک بازیگر می تواند باشد و لهجه کرمانی‌ام باعث دیده شدن و موفقیت من در بازیگری بوده است و نخستین کارگردانی که از لهجه من خوشش آمد کمال تبریزی بود و خوشبختانه پس از آن برای  اغلب نقش‌هایم از من خواستند که با لهجه کرمانی خودم صحبت کنم. در فیلم «شیار ۱۴۳» به عنوان مشاور لهجه‌ی کرمانی حضور داشتم.

بازیگری در سطح اول را دیر شروع کردید. این روند چگونه ایجاد شد؟

از ابتدای نوجوانی به بازیگری و نوشتن علاقه داشتم وقتی کلاس سال آخر دبیرستان در رشته‌ی بازرگانی بودم نمایشنامه‌ای به اسم «انتقام» نوشتم و کارگردانی کردم و بعد از آن هم با اینکه معلم شدم و به سیرجان رفتم؛ دو کار نمایشی نوشته و بعد از انتخاب بازیگرها و انجام کلیه‌ی کارهای نمایش‌نامه‌ام را خودم انجام دادم اولین کار سینمایی من، فیلم «سپید و سیاه» به کارگردانی امین امانی بود. در آن فیلم نقش کوتاهی داشتم و در ادامه هم با احسان عبدی‌پور آشنا شدم و در فیلم توریستش در نقش دکتری بازی کردم.

در فیلم ممیرو هم یک نقش سخت و دشوار را به شایستگی بازی کردید؟

بله، فیلم دشواری به لحاظ بازی برایم بود و بسیار سختی کشیدم چون نقشم بسیار سخت بود و یک سکانس در فیلم بود که من از گردن به پائین فلج هستم و در آن سکانس مورچه‌های بزرگ روی پوستم نیشم می زنند و گاز گرفتن مورچه های روی بدنم باعث درد و سوزش زیادی شد و چون در فیلم نقش فرد معلولی را بازی می کردم که قادر به حرکت نیست باید بدون هیچ لرزش و عکس العملی نیش ها را تحمل می کردم.

آیا حضور در دو فیلم ظاهر و ممیرو سال موفقی به لحاظ کاری برایتان محسوب می شود؟

بله، دو تجربه موفق و متفاوت در دو ژانر درام اجتماعی و کمدی داشتم و هر دوی کارگردان‌های این فیلم‌ها مثل جواد عزتی اولین تجربه کارگردانیش را تجربه می‌کردند و برایم جالب توجه بود و در این دو فیلم که یک شهری و دیگری در دل طبیعت کار شده بود بازی داشتم.

آیا بازی در تمساح خونی را به خاطر نام و اعتبار جواد عزتی که برای اولین بار کارگردانی می‌کرد قبول کردید؟

مهم‌ترین دلیل بازی در «تمساح خونی» شخص جواد عزتی بود و دوست داشتم در اولین تجربه کارگردانی‌اش به او کمک کنم و موقعی که با من تماس گرفت و گفت نقشی برای من در نظر گرفته و دوست دارد من در فیلمش بازی کنم و  بدون هیچ تردید و درنگی بازی در فیلم را پذیرفتم.

آیا سابقه بازی و همکاری با جواد عزتی را داشتید؟

بله، در شیار ۱۴۳ با جواد عزتی فرصت هم بازی شدن را پیدا کرده بودم و یکی دو تجربه دیگر که آلان به یاد ندارم.

آیا جواد عزتی به اندازه بازیگری هم در کارگردانی موفق است؟

بله، جواد عزتی هنرمند با استعداد و با هوشی است و به کارش هم بسیار احاطه و شناخت داشت و به طور حتم در فیلم‌های بعدی که می‌سازد از او حرف‌های بیشتری خواهیم شنید.

در سکانس‌هایی که در تمساح خونی دارید با عباس جمشیدی‌فر و سعید آقاخانی همبازی هستید. این مسئله برایتان چه ویژگی‌هایی داشت؟

در تمساح خونی نقش یک مسئول پمپ بنزین کمی خشن و بد خلق را بازی می کنم و بر اساس توضیحات عزتی برایش اتودی زدم و ایشان ابزار رضایت کرد و یادم می آید سکانس‌هایم همه تک برداشته بود. سعید آقاخانی هم مثل جواد عزتی در کارگردانی مثل بازیگری موفق است و سه سال قبل با او یک تجربه موفق کاری در نون.خ ۳ و در قالب یک نقش متفاوت داشتم و در اغلب سکانس‌هایم با سعید آقاخانی همبازی بودم و به خوبی جنس بازی‌اش را می‌شناختم و در تمساح خونی هم لحظات جذاب و خوبی با سعید آقاخانی و عباس جمشیدی‌فر داشتم. به نظرم عباس جمشیدی‌فر یک کمدین بالفطره و بازیگر شیرینی است و هر نقشی را می‌تواند جذاب و جالب توجه بازی کند و در بچه مهندس هم با او سابقه همکاری خوبی داشتم و واقعا از حضورم در این فیلم و همبازی شدن با این بازیگران بزرگ و درجه یک لذت بردم.

 

احمد محمد اسماعیلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است