روزنامه صبا

روزنامه صبا

چرا موسیقی ملی حامی ندارد؟

شبابی: موسیقی نباید ازحرکت‌های روبه جلوی جامعه عقب بماند


موسیقی نباید ازحرکت‌های روبه جلوی جامعه عقب بماند و حرف‌های قدیمی بزند.

 کم نیستند هنرمندانی که امروز چه درجایگاه نوازنده، خواننده و آهنگساز از وضعیت موسیقی ایرانی گله‌مندند و به این مسئله اشاره دارند که موسیقی اصیل ایرانی در شرایط کنونی دراحتضار به سر می‌برد. هرچند هرکدام از این هنرمندان به فراخور دیدگاه خود، دلایل مختلف را باعث بروز چنین مسئله‌ای می‌دانند اما اغلب هنرمندان متفق‌القول براین باورند که پررنگ شدن موسیقی پاپ و پروبال دادن به این ژانر درسالهای اخیر از سوی بعضی از تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران مهم‌ترین عامل دراین زمینه بوده است. آنچه در پی می‌آید دیدگاه یکی از هنرمندان عرصه موسیقی درباره این موضوع است.

حمیدرضا شبابی که سال‌ها مدیریت موزه استاد ابوالحسن صبا را بر ‌عهده داشته و خود از سازندگان ساز و نوازندگان سه‌تاراست نیز دراین زمینه معتقد است: هنرهایی که برپایه دانش قدیمی بنیان شده‌اند اگر به هر دلیلی ایستا شوند و نتوانند به نسبت رشد هشتاد میلیونی جامعه ما به ‌روز شوند نمی‌توانند به نیازهای جامعه پاسخ مناسبی دهند. موسیقی نباید ازحرکت‌های روبه جلوی جامعه عقب بماند و حرف‌های قدیمی بزند. مثل این می‌ماند که کلام محاوره نوجوانان دهه‌های هفتاد و هشتاد با نوع حرف زدن ما که دهه چهل هستیم تفاوت دارد و گاهی حرف آنها را نمی‌فهمیم، در موسیقی هم به این شکل است. به نظرم بیش از آنکه صحبت از غلبه موسیقی پاپ یا سنتی باشد باید به این مسئله پرداخت که آیا موسیقی توانسته به بیان روز نزدیک باشد؟ در غیراین صورت موفق نخواهد بود. البته دلایل دیگری هم دراین زمینه دخیل است که بی‌انگیزگی بعضی از هنرمندان موسیقی ایرانی از این جمله است. به‌عنوان مثال، گاه با دوستان هنرمندی مواجه می‌شوم که انگیزه‌ای برای فعالیت دراین حوزه را ندارند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر بخواهم درمجموع به آنچه دراین بحث با من به اشتراک گذاشته شد بپردازم، باید به دو سوال پاسخ اساسی داده شود: نخست این که آیا موسیقی ایرانی امروز توانسته حرکت‌های روبه جلویی داشته باشد که انتظار داشته باشیم برتعداد مخاطبان آن افزوده شود و دیگر این‌که این نوع موسیقی درحال حاضر چقدر به نیازهای جامعه روز خود پاسخ داده است؟ دراین باره هم باید بگویم، موسیقی سنتی نتوانسته به آن شکلی که باید دراین سال‌ها همپای شرایط روز جامعه حرکت کند، درنتیجه؛ گسست‌ها و فاصله‌هایی ازاین منظر بین آن و جامعه امروز به‌وجود آمده است. البته دراین زمینه از سوی بعضی از هنرمندان تلاش‌هایی صورت گرفته و کارهایی انجام شده که کافی نبوده است. دلیل این مسئله هم به بسته بودن فضای فرهنگی هنری به‌خصوص در زمینه موسیقی ایرانی و ضعیف بودن این نوع موسیقی و موسیقی کلاسیک است که باعث شده تا بسیاری از هنرمندان ترجیح دهند روی صحنه ظاهر نشوند و به انزوا بروند. مسلما انزوا مهم‌ترین عامل پسرفت برای یک هنرمند است.

 

آزاده صالحی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است