روزنامه صبا

روزنامه صبا

چرا موسیقی ملی حامی ندارد؟

احتشامی: مردم به لحاظ اقتصادی گرفتار و دغدغه‌مندند


مردم به لحاظ اقتصادی گرفتار و دغدغه‌مندند و اگر هم دلشان بخواهد موسیقی گوش کنند، ترجیح می‌دهند که به تماشای موسیقی‌ای بنشینند که برایشان تفریح و خوشحالی به همراه داشته باشد

 کم نیستند هنرمندانی که امروز چه درجایگاه نوازنده، خواننده و آهنگساز از وضعیت موسیقی ایرانی گله‌مندند و به این مسئله اشاره دارند که موسیقی اصیل ایرانی در شرایط کنونی دراحتضار به سر می‌برد. هرچند هرکدام از این هنرمندان به فراخور دیدگاه خود، دلایل مختلف را باعث بروز چنین مسئله‌ای می‌دانند اما اغلب هنرمندان متفق‌القول براین باورند که پررنگ شدن موسیقی پاپ و پروبال دادن به این ژانر درسالهای اخیر از سوی بعضی از تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران مهم‌ترین عامل دراین زمینه بوده است. آنچه در پی می‌آید دیدگاه یکی از هنرمندان عرصه موسیقی درباره این موضوع است.

سامان احتشامی نوازنده نام‌آشنای پیانو و مدرس موسیقی هم هنرمند دیگری است که درباره دلایل قدرت گرفتن کنسرت‌های موسیقی پاپ به نسبت کنسرت‌های موسیقی سنتی گفت: دلیلش این است که امروزه مردم به لحاظ اقتصادی گرفتار و دغدغه‌مندند و اگر هم دلشان بخواهد موسیقی گوش کنند، ترجیح می‌دهند که به تماشای موسیقی‌ای بنشینند که برایشان تفریح و خوشحالی به همراه داشته باشد. از سویی، بعضی از هنرمندان هم با این هدف به ساخت اثر برای مخاطبان کنسرت‌هایشان می‌پردازند. جالب است که مخاطبان این موسیقی، گاه بهایی را هم برای شنیدن آن پرداخت نمی‌کنند. کما این که باب شده است که تهیه‌کننده بخشی از یک قطعه را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارد تا اگر این قطعه مورد اقبال مخاطب قرارگرفت، درآینده درقالب یک کنسرت آن را به شکل کامل اجرا کنند. درواقع، امروزه فضای مجازی، پلتفرم‌ها و شبکه‌های ماهواره باعث شده است تا مخاطب به جای آن که به خرید اثر هنری بپردازد، به شکل غیرقانونی آن را درهرکدام از این فضاها تماشا کند و این مسئله درباره موسیقی هم تا حدود زیادی اتفاق افتاده است.

آزاده صالحی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است