روزنامه صبا

روزنامه صبا

المیرا دهقانی بازیگر «پرویزخان»:

قدرت و استقلال «شیدا» از فیلتر زنانگی‌اش عبور کرد


قدرت و استقلال شیدا از فیلتر زنانگی‌اش عبور کرده است و قدرتی در شیدا پیدا می شود که شباهت او را با سایر زنها کم می کند و اصلا شبیه مردان نیست.

فیلم سینمایی «پرویزخان» یک فیلم درام ورزشی ایرانی به تهیه‌کنندگی عطا پناهی و کارگردانی علی ثقفی محصول سال ۱۴۰۲ است. این فیلم نخستین بار در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شد و از ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ در قالب جدول اکران‌ نوروزی روانه سینماهای ایران شد. علی ثقفی در اولین تجربه کارگردانی سینمایی خود به یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخی دوران حضور مرحوم پرویز دهداری در فوتبال با بازی سعید پورصمیمی پرداخته است که به موضوع استعفا و کناره‌گیری برخی از بازیکنان مطرح تیم ملی فوتبال کشورمان در برهه‌ای از سال‌های میانی جنگ با عراق اختصاص دارد. شخصیتی که قواعد انسانی و اخلاقی برایش اولویت دارد و در عین حال باید با انواع و اقسام مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها بجنگد تا بتواند یک تیم ملی جدید با بازیکنان جوان بسازد و همزمان اصول فنی و اخلاقی‌اش را زیر پا نگذارد و با تمام این چالش‌ها در بازی حساس با کویت نشان می‌دهد که دود از کنده بلند می‌شود. این فیلم با فروشی بالای سه میلیارد جزو باشگاه میلیاردی‌ها قرار دارد و در جدول فروش گیشه سینمای ایران رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. خبرنگار صبا با المیرا دهقانی بازیگر این فیلم به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.

برای نخستین بار دختر پرویز دهداری را در زمان اکران فیلم دیدم. المیرا دهقانی علی رغم جوانی یک بک گراند موفق در تئاتر در همکاری با بزرگانی نظیر محمد یعقوبی، امیررضا کوهستانی و رضا ثروتی دارد و در تلویزیون با حضور در سریال‌هایی نظیر «سایه بان» و «لحظه گرگ و میش» و همکاری با کارگردان‌هایی نظیر همایون اسعدیان توان بازیگری‌اش را نشان داده است. المیرا دهقانی در فیلم پرتره پرویز خان در قالب نقش دختر پرویز دهداری بازی استاندارد و درستی از خودش ارائه می کند.

 

آیا بازی در فیلم‌های پرتره با بازی در سایر ژانرهای سینمایی تفاوت دارد؟

نکته مهم شخصیتی است که در این آثار بازی می‌کنید و حساسیت هایی که هست و اگر هم زنده باشد این حساسیت دو چندان خواهد بود و البته می‌تواند کمک‌هایی به بازیگر انجام بدهد و جاهایی دست و پای بازیگر را ببندد. موقعی که بازیگر فیلم پرتره برای ایفای نقش اطلاعاتی را از سوژه و نقشش جمع آوری می کند با رجوع به سوژه که در قید حیات است می تواند تمام احساسات، کنش ها و تفکرات سوژه اش را پیدا کند.

در پرویز خان نقش دختر پرویز دهداری را بازی می کنید. آیا برای ایفای نقشتان با ایشان ملاقاتی داشتید؟

نه، ملاقات حضوری و چهره به چهره با دختر پرویز دهداری نداشتم…..

خودتان این تمایل را نداشتید و یا خواسته کارگردان بود؟

من تمایل به این ملاقات داشتم. منتهی فکر می کنم چون کارگردان نمی‌خواست حساسیتی ایجاد شود صلاح دید چنین ملاقاتی رخ ندهد و کارگردان اطلاعات جمع آوری شده در باره دهداری و دخترش را در اختیارم قرار داد و برای نخستین بار دختر پرویز دهداری را در زمان اکران فیلم دیدم.

چقدر به لحاظ فیزیکی با ایشان شباهت داشتید؟

باید نسبت به دهه شصت و وضعیت سنی ایشان قیاس داشت و بهر حال نزدیک به چهل سال زمان از دوران جوانی ایشان گذشته است. عکس های جوانی که از ایشان دیدم خیلی از چهره من دور نبود. ایشان با توجه به مختصات دهه شصتی جزو دختران مستقل، تحصیل کرده و روشنفکر محسوب می شدند و شاید طراح لباس و طراح گریم تلاش کردند که بیشتر به این شخصیت نزدیک بشوم.

آیا کارگردان به خاطر شباهت شما با دختر پرویز دهداری شما را برای ایفای این نقش انتخاب کرد و یا بر اساس توانایی های بازیگری شما؟

این سوال بیشتر به آقای ثقفی مرتبط است.

شما دلیل انتخابتان را از کارگردان نپرسیدید؟

نه، زیرا دختر پرویز دهداری چهره شناخته شده ای مثل پدرشان نیستند و لزومی نداشت که شباهت ظاهری دلیل انتخاب من برای نقش باشد. انتخاب بازیگر بسته به نگاه و سبک کاری کارگردان برمی‌گردد. گاهی کارگردانی برایش اولویت دارد بازیگرانش شبیه شخصیتی که بازی می کنند باشد و کارگردان دیگر اولویت های دیگر مثل نام و قدرت و توان بازیگری برایش مهم است.

در سریال «لحظه گرگ و میش» تجربه ایفای دختر دهه شصتی داشتید. چقدر این تجربه به شما کمک کرد که بهتر نقشتان را در پرویزخان بازی کنید؟

دختر دهه شصتی که در هر مدیوم و ژانری به تصویر در می‌آید متناسب با شخصیت و نوع خاستگاه فکری‌اش است و تیپ های متفاوتی از دختران دهه شصتی برای ارائه و بازی وجود دارد. این تجربه به من از این جهت کمک کرد که بهتر به فرهنگ و شرایط دوران اجتماعی دهه شصت آشنا بشوم. اما جنس و طبقه‌ای که شیدا در فیلم «پرویز خان» متعلق به آن است بسیار متفاوت از جنس و طبقه اجتماعی یاسمن در سریال «لحظه گرگ و میش» است. برای من موقعیت تاریخی که در سریال لحظه گرگ و میش تجربه‌اش کرده بودم بسیار کمک حالم شد تا خیلی سریع تر وارد روال و فضای داستانی فیلم بشوم. شیدا دختری از یک خانواده ورزشی و پدری با روحیات خاص و ویژه است.

 با توجه به نوع رفتارهایی که بین پرویز دهداری و دخترش در فیلم ارائه می‌شود به نظر می‌رسد شیدا خیلی وابسته و علاقه‌مند به پدرش است. چقدر به این مسئله اعتقاد دارید؟

پرویز دهداری شخصیت محکم، قوی و حامی گونه‌ای دارد و طبیعی است که دخترش خیلی به او وابسته باشد و شیدا راز دار پدرش است.

با توجه به  شرایط اجتماعی دهه شصت و نوع نگاه‌های که به زنان وجود داشت به نظر می رسد شیدا دختر مترقی و روشنفکری باشد رانندگی می کند و در جاهایی با پدرش همراه است؟

درست است. شیدا تا حدی  زیادی تحت تاثیر روحیه مردانه و تجربه گرا و ورزشکاری پدرش است و برآیند چنین تربیتی این می شود که او در رشته زبان تحصیل  می‌کند. پیانو می زند و از اسکی رفتن هم غفلت نمی‌کند و اهل سفرهای خارجی هم هست.

آیا می توانیم این استباط را داشته باشیم شیدا تحت تاثیر پدر مقتدرش برخی از رفتارهایش مرد مابانه است؟

نه، با این تحلیل موافق نیستم. مستقل بودنش را قبول دارم و مرد ماب بودنش را قبول ندارم. لزوما فکر می کنیم دخترانی که قدرتمند هستند قدرتشان از جنس قدرت مردانه است و زنانگی کم رنگی دارند. اما در اصل اینطوری نیست و قدرت و استقلال شیدا از فیلتر زنانگی‌اش عبور کرده است و قدرتی در شیدا پیدا می شود که شباهت او را با سایر زنها کم می کند و اصلا شبیه مردان نیست.

هم بازی شدن با پرویز پورصمیمی برایتان چه دستاوردهایی داشت؟

ایشان بی نظیر هستند و بابت این همبازی شدن خوشحالم و یک کلاس درس برایم بود و با خیلی از مسائل جدید در این مصاحبت آشنا شدم.

 

احمد محمد اسماعیلی

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است