روزنامه صبا

روزنامه صبا

طراح هنری «پرویزخان»:

طبق واقعیت‌های دهه ۶۰ طراحی لباس را انجام دادم


تلاش کردیم نوع مدل کت و شلوار پرویز دهداری طبق الگوی دهه شصتی طراحی بشود.

فیلم سینمایی «پرویزخان» یک فیلم درام ورزشی ایرانی به تهیه‌کنندگی عطا پناهی و کارگردانی علی ثقفی محصول سال ۱۴۰۲ است. این فیلم نخستین بار در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر رونمایی شد و از ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ در قالب جدول اکران‌ نوروزی روانه سینماهای ایران شد. علی ثقفی در اولین تجربه کارگردانی سینمایی خود به یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخی دوران حضور مرحوم پرویز دهداری در فوتبال با بازی سعید پورصمیمی پرداخته است که به موضوع استعفا و کناره‌گیری برخی از بازیکنان مطرح تیم ملی فوتبال کشورمان در برهه‌ای از سال‌های میانی جنگ با عراق اختصاص دارد. شخصیتی که قواعد انسانی و اخلاقی برایش اولویت دارد و در عین حال باید با انواع و اقسام مخالفت‌ها و کارشکنی‌ها بجنگد تا بتواند یک تیم ملی جدید با بازیکنان جوان بسازد و همزمان اصول فنی و اخلاقی‌اش را زیر پا نگذارد و با تمام این چالش‌ها در بازی حساس با کویت نشان می‌دهد که دود از کنده بلند می‌شود. این فیلم با فروشی بالای سه میلیارد جزو باشگاه میلیاردی‌ها قرار دارد و در جدول فروش گیشه سینمای ایران رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است. خبرنگار صبا با آزاده قوام طراح هنری این فیلم به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.

یکی از چالش‌های فیلم تاریخی نزدیکی و مطابق فضا و نوع لباس شخصیتها با زمان رخداد داستان و قصه فیلم است و در این نوع آثار طراحان کار دشوار و پر چالشی را پیش رو دارند. آزاده قوام یکی از طراحان هنری با سابقه و معتبر سینما و تلویزیون است که در جشنواره امسال فیلم فجر با فیلم «پرویزخان» حضور موفقی در جشنواره داشت و جزو کاندیداهای این بخش بود.

فیلم «پرویزخان» اولین تجربه سازنده‌اش است. بر اساس چه معیاری‌هایی حضور در این فیلم را پذیرفتید؟

مهم‌ترین ملاکم برای قبول حضور در این فیلم؛ فیلمنامه‌اش بود و موقعی که آن را خواندم متوجه درجه یک و خوب بودنش شدم و یکی از بهترین فیلمنامه‌هایی بود که در چند سال اخیر خوانده بودم. فیلمنامه‌ای که با دقت و بدون نقص نوشته شده بود.

آیا قبل از حضور در فیلم از پرویز دهداری شناختی داشتید؟

نه، زیاد فوتیالی نیستم و بعد از خواندن فیلمنامه و جذابیتش باعث شد که بروم و تحقیقات زیادی درباره شخصیت پرویز دهداری داشته باشم و متوجه شدم چقدر مرد بزرگ و آدم حسابی است و به چه میزان در فوتبال ایران اثر گذار و جریان ساز بوده است و چقدر خوب شد که در باره‌اش فیلمی ساخته شده و نسل جوان هم با افکار، نوع برخورد و منشش درباره فلسفه فوتبال آشنا شوند.

موقعی که با کارگردان جوان فیلم صحبت کردید آیا آن انتظاری را که از یک فیلمساز فیلم اولی داشتید پاسخگو بود؟

به نظرم آقای ثقفی در کارش مسلط بود و توانست به خوبی این فیلم پر شخصیت و پر بازیگر را هدایت و مدیریت کند. البته در حین کار چند باری به گریه افتادم.

به چه دلیل گریه کردید؟

زیرا در طول کار با کارگردان چالش داشتم و چون فیلم اولش بود حساسیت‌های خاصی داشت و سخت اعتماد می‌کرد و دوست داشت فقط آن چیزی که در ذهنش است پیاده و اجرایی شود.

ذهنیتی که شاید در برخی از موارد درست هم نباشد؟

بله، مدتها زمان برد تا در کار به یک نقطه نظر مشترک برسیم. بعد از اتمام کار و دیدن فیلم از ماحصل کار راضی بودم و فیلم درست و با شخصیتی ساخته شد.

وجود این چالش‌ها و تضارب آرا در گروه فیلمسازی موقعی که بین کارگردان و عوامل رخ می‌دهد به بهتر شدن کیفیت کار کمک می‌کند؟

بله، چالش‌های بین ما از نوع مثبتش بود و یک پیش تولید کامل و طولانی داشتیم و خوشبختانه با حرف زدن در پیش تولید بیشتر این چالش‌ها حل شد و حضور وحید ابراهیمی مدیر فیلمبرداری فیلم تصاویر بسیار چشم نواز و درجه یکی خلق کرد و در جلسات هماهنگی درباره نور و رنگها صحبت‌های خوبی انجام دادیم و یکی از نقاط قوت فیلم فیلمبرداری آن است و در بحث لباس به من کمک‌های زیادی کرد و برای رنگ لباس‌ها با ایشان برای بهتر شدن کیفیت کار همفکری می‌کردیم.

برای یک طراح، طراحی لباس فیلم‌های پرتره چه ویژگی‌هایی دارد؟

نمی‌شود گفت سخت‌تر و یا آسان‌تر است. راحتی‌اش این است که با یک تعداد مستندات روبه رو هستیم و باید بر اساس این مستندات طراحی لباس را اجرایی کنیم. صحبتی که با کارگردان درباره لباس پرویز دهداری داشتیم بر این نکته تاکید شد که عین لباس واقعی‌اش  طراحی کنیم و برای همین جلساتی با دختر پرویز دهداری برگزار کردیم و در کنارش جلساتی با فدراسیون فوتبال هم داشتیم و تعداد زیادی فیلم و عکس از پرویز دهداری دراختیارمان قرار گرفت و در ضمن از کلاه معروف ایشان هم استفاده کردیم.

کلاهی که نماد صلابت و اقتدار دهداری است؟

بله و تلاش کردیم نوع مدل کت و شلوار طبق الگوی دهه شصتی طراحی بشود.

چالشی که خیلی از طراحان هنری با آن مواجه هستند بحث مسائل اقتصادی است که تهیه‌کنندگان می‌خواهند که با حداقل بودجه طراح کارش را انجام بدهد. برای شما این مسئله چگونه وجود دارد؟

انصافا آقای عطا پناهی تهیه کننده پرویز خان اصلا چنین خواسته‌ای نداشت و آقای زنجانی مدیر تولید فیلم هم کمال همکاری را با من انجام داد و اصلا محدودیتی قائل نشدند و آن چیزی که نیاز داشتیم تهیه و در اختیار ما قرار دادند.

 

احمد محمد اسماعیلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است