روزنامه صبا

روزنامه صبا

جایگاه گرافیک در ایران؛

 امراله فرهادی: به ضرورت و اهمیت آموزش بی‌توجه بوده‌ایم


نه ‌تنها گرافیک که اساسا سایر رشته‌های هنری هم از منظر آموزش دچار لطمه شده‌اند.

 «هفته گرافیک» هرسال روز هفتم اردیبهشت ماه به ‌همت انجمن صنفی طراحان گرافیک برگزار می‌شود و به مدت یک هفته ادامه دارد. امسال هم به تبع سال‌های گذشته، این مناسبت روز گذشته(هفتم اردیبهشت ماه) باحضور جمعی از پیشکسوتان و فعالان حوزه گرافیک در خانه‌ هنرمندان ایران افتتاح شد و در کنار برپایی این رویداد، امسال بخش  ویژه‌ای باعنوان «بزرگداشت کامران کاتوزیان» طراح برجسته و پیشرو در عرصه طراحی گرافیک در ایران هم گنجانده شده است. فرا رسیدن هفته گرافیک ما را برآن داشت تا در چالش این هفته روزنامه صبا با جمعی از هنرمندان این حیطه درباره جایگاه فعلی گرافیک و چالش‌هایی که ممکن است پیش روی این هنر وجود داشته باشد به گفت‌وگو بنشینیم.

 

امرالله فرهادی یکی از هنرمندان پیشکسوت حوزه گرافیک درباره این‌که درحال‌حاضر مهم‌ترین دست‌اندازهایی که بر راه گرافیک قراردارد چیست می‌گوید: مقوله آموزش در تمام شاخه‌ها همواره یکی از مهم‌ترین مسائل بوده و هست، حوزه گرافیک هم از این مسئله مستثنی نبوده است. اما به نظرمی‌رسد نه ‌تنها گرافیک که اساسا سایر رشته‌های هنری هم امروز ازاین منظر دچار لطمه شده‌اند. چون به آن شکلی که باید به مقوله آموزش اهمیتی داده نشده است. درنتیجه، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که با خروجی سازنده‌ای از سوی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مواجه شویم. باید این واقعیت را بپذیریم که درحیطه گرافیک ازاین منظر دچار کاستی‌ها و نارسایی‌های بسیار هستیم. ضعف درآموزش هم فقط به محافل آکادمیک مانند دانشگاه‌ها برنمی‌گردد، بلکه مدارس یا بهتر بگویم، تمام مقاطع تحصیلی را در برمی‌گیرد. چرا که فرد خواه ناخواه از دوران کودکی با گرافیک آشنا می‌شود و لازم نیست حتما این برخورد نزدیک فقط در دانشگاه صورت بگیرد، بلکه با فرهنگ‌سازی می‌توان افراد جامعه را از دوران کودکی و در سطوح تحصیلی ابتدایی با گرافیک آشنا کرد. اما این مسئله کمتر در جامعه ما اتفاق افتاده و می‌بینیم که پیش‌زمینه‌ها و زیرساخت‌های شناخت افراد نسبت به گرافیک عملا پایه‌گذاری نشده است. به بیان ساده‌تر، نسبت به آموزش گرافیک از دوران کودکی غفلت شده است و امروزه این آموزش تنها به واحدهای درسی کوتاه و فشرده محدود شده‌اند. به نظرمی‌رسد ضرورت دارد دراین زمینه، میزگردها و نشست‌هایی برگزار شود و نسبت به اهمیت آموزش در حیطه گرافیک تاکید بیشتری از سوی هنرمندان و استادان این وادی صورت بگیرد.

این هنرمند باسابقه در پاسخ به این سئوال که به‌رغم گرایش جوانان و مواجه شدن هرساله با انبوه فارغ‌التحصیلان دراین رشته،  بازار کار مناسبی برای دانش‌آموختگان دانشگاهی گرافیک مهیا نیست و به همین دلیل، گاه با فارغ‌التحصیلانی مواجه می‌شویم که به مشاغل دیگری به دور از رشته خودشان روی می‌آورند. گفت: البته مسئله مدرک‌گرایی و نبود بازار کار فقط محدود به رشته گرافیک نیست. متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی که درسال‌های اخیر بیشتر از گذشته شاهد نمود آن هستیم، بعضی از فارغ‌التحصیلان به‌رغم میل و علاقه خود، جذب مشاغل دیگری می‌شوند. درحالی‌که هرکدام از این فارغ‌التحصیلان، سرمایه‌های اجتماعی یک جامعه هستند که می‌توانند در رشته‌های موردنظر خود بیشتر مفید و کارآمد باشند. اما خلاء‌های اقتصادی و معیشتی، آنها را به سمت‌وسوی مشاغلی بسیار دورتر و متفاوت‌تر ازآنچه چهارسال از عمر خود را صرف یادگیری آن کرده‌اند، می‌برد. همه این مسائل دست به دست به هم می‌دهد تا گرافیک نتواند برخلاف ظرفیت گسترده‌اش تاثیرات لازم را در جامعه داشته باشد.

 

آزاده صالحی

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است