روزنامه صبا

روزنامه صبا

پرستو فانید:

فیلم «عروسک» فیلم بسیار پیچیده و سختی بود


فیلم «عروسک» فیلم بسیار پیچیده و سختی بود. من انسان خوشبختی هستم که چنین اثری در کارنامه دارم و با افتخار، «رویا»ی این فیلم هستم.

پرستو فانید که فیلم «عروسک» اولین تجربه او در زمینه بازیگری است تحصیلاتش را در رشته معماری انجام داده و قبل از بازی در فیلم «عروسک» تجربه بازی در تئاتر ‌و سینما را نداشته است. به بهانه اکران فیلم سینمایی «عروسک» با او گفتگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

انتخاب شما برای این نقش چگونه بود؟

سال ۹۷ در یک دوره گویندگی شرکت کردم و تصمیم گرفتم برای یکی از دکلمه‌هایم ویدیویی ضبط کنم. کسی که زحمت کارگردانی آن کلیپ را کشید، دستیار آقای یوسفی نژاد بود و مرا به ایشان معرفی کرد. برای تست بازیگری به دفترشان مراجعه کردم و برای نقش «رویا» پذیرفته شدم. متوجه شدم که ایشان بسیار سخت گیر هستند و برای این نقش از افراد بسیار زیادی تست گرفته‌اند و انتخاب شدنم مرا شگفت زده کرد. این اتفاق نشانه خوبی بود تا به خودم بیشتر اعتماد کنم.

روند نزدیک شدن به این نقش و چالش اصلی آن چه بود؟

آقای یوسفی نژاد باور داشتند که بهتر است نقش به بازیگر نزدیک شود نه برعکس. چالش اصلی برای من و کل تیم بازیگری، بیشتر سبک کاری ایشان بود که تمرین های طولانی می‌طلبید. من از ایشان یادگرفتم که برای «رویا» شدن، خودم را فراموش نکنم. برای مثال در تمرین ها هرجا که دیالوگ گفتن هرکدام از بازیگرها شبیه لحن عادی خودش نبود ایشان تذکر می دادند و تمرین از نو تکرار می‌شد. برای من این نوع دیالوگ گویی آسان بود چون تجربه قبلی نداشتم ولی برای برخی از همکارانم که تجربه طولانی در تئاتر داشتند این موضوع چالش بزرگی بود، چون تمام گفت‌وگوها و حالات چهره و زبان بدن کاملا باید عادی و شبیه زندگی روزمره می‌شد و کوچکترین اغراقی، قابل قبول نبود.

چالش فیلمسازی پلان سکانس برای بازیگران چیست؟

پلان سکانس همه چیز را پیچیده‌تر می‌کند از ساده‌ترین موارد مثل حفظ دیالوگها و میزانسن‌ها تا رعایت یکدست بودن بازی‌ها و تعامل درست و پیوسته با بازیگران دیگر و البته داشتن تکنیک‌های مختلف نجات پلان! یعنی هر جا لازم بود بازیگر بتواند خطاهای ریز را پوشش دهد. فیلم «عروسک» فیلمی بازیگر محور است و در واقع تدوین جلوی دوربین اتفاق افتاده و تمام شده است. بازیگر باید حواسش به همه چیز باشد چون دوربین فقط با حرکت بازیگر حرکت می‌کند. در فیلم‌های اینچنینی رعایت ریتم توسط بازیگر، بسیار اساسی است.

تجربه همکاری با آقای یوسفی نژاد چه تاثیری بر روند حرفه‌ای بازیگری شما داشته؟

آقای یوسفی نژاد انسانی بسیار ارزشمند، نخبه و استاد بزرگی برای من بودند. کار کردن با ایشان سبب شد به کشف بیشتری در مورد خودم برسم و خودم را حسابی محک بزنم. فیلم «عروسک» فیلم بسیار پیچیده و سختی بود. من انسان خوشبختی هستم که چنین اثری در کارنامه دارم و با افتخار، «رویا»ی این فیلم هستم.

مریم عظیمی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است