روزنامه صبا

روزنامه صبا

حامد ابافت:

اطرافیانم فکر می‌کردند از پس نقش بر نمی‌آیم!


اطرافیانم اصلاً فکر نمی‌کردند که بتوانم از پس یک نقش در یک فیلم بلند اینگونه بر بیایم و ظاهراً در یک قسمت‌های واقعاً تحت تاثیر بازی قرار گرفته بودند.

«روز مات» به کارگردانی محمود نوری و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری این روزها در سینماهای هنر و تجربه اکران می‌شود و با فرم متفاوتی که برای طرح مسئله دارد توجه مخاطبان را جلب می‌کند. در این فیلم شاهد یک روز از زندگی یک زوج و کشاکشی میان بقا و گریز هستیم. در ادامه گپ و گفت خبرنگار صبا با بازیگراین فیلم را می‌خوانید. حامد ابافت مدرس زبان و اصالتا اصفهانی است. او ۶ سال است که در تهران به تدریس آنلاین می‌پردازد و «روز مات» اولین تجربه او در بازیگری است.

 چه عواملی باعث شد که حضور در این پروژه را بپذیرید؟

چیزی که بیشتر مرا جذب کرد انگلیسی صحبت کردن کاراکترهای این فیلم و فیلمنامه انگلیسی آن بود. برایم مهم بود که بدانم کسی که فیلمنامه را نوشته واقعاً سوادش را داشته یا نه و با خواندن همان چند صفحه اول متوجه شدم که بله. از دید من معلم در سینمای ما معمولا وقتی یک کاراکتر می‌خواهد انگلیسی صحبت کند هم دیالوگ‌ها و هم لهجه‌اش خیلی ضعیف است و این برایم بسیار جالب بود که خود کارگردان تا این حد مسلط است و چنین کاری انجام داده. با اینکه هیچ وقت در کلاس تئاتری سینما شرکت نکرده بودم و تجربه‌ای در این زمینه نداشتم همیشه علاقه به تئاتر و سینما در من وجود داشت و من هم مثل اغلب معلمان زبان اهل فیلم و سریال دیدن هستم. علاقه‌ به تئاتر و سینما همراه با این پیشنهاد و فرصت باعث شد که با کمال میل حضور در این پروژه را قبول کنم.

 چالشی که برای بازی این اثر داشتید چه بود آیا کاراکتر را به خود نزدیک حس می‌کردید؟

این کاراکتر به خود من نزدیک نبود ولی همه ما کاراکترهای این چنینی را دیده‌ایم و هم جنبه‌هایی از این کاراکتر که هم مدرن است و هم به یک سری از سنت‌هایش پایبند را در خودمان می‌بینیم. جامعه‌ای که ما از کودکی در آن بزرگ شده‌ایم سنتی است و این سنت‌ها به نوعی در ما نهادینه شده است و حال اگر کمی خودمان در ارتباط با فرهنگ‌های دیگر و از طریق مدیا مدرن شده‌ایم باز گاهی این تضاد بین سنت و مدرنیته را در خودمان می‌بینیم. حال نه به این شدتی که در کاراکتر فیلم ولی کمابیش همه شاید تجربه کرده باشیم. بنابراین من این کاراکتر را به خوبی درک می‌کردم یعنی هم او و هم کاراکتر لیلا همسرش را درک می‌کردند. البته صحبت‌ها و بحث‌هایی که پیرامون کاراکتر با آقای نوری داشتیم و راهنمایی‌های ایشان بسیار به ما کمک می‌کرد.

 بازخوردی که تا این لحظه از نقش داشته‌اید چه بوده؟

فکر می‌کنم کسی انتظارش را نداشت که من اینگونه این نقش را بازی کنم. البته که نمی‌خواهم بگویم بازی‌ام درخشان بوده اما کسانی که مرا می‌شناسند و اطرافیانم اصلاً فکر نمی‌کردند که بتوانم از پس یک نقش در یک فیلم بلند اینگونه بر بیایم و ظاهراً در یک قسمت‌های واقعاً تحت تاثیر بازی قرار گرفته بودند. هرچند که من اعتبار این قضیه را به آقای نوری می‌دهم ایشان در اولین تصویرهایی که از ما گرفتند به ابتدایی‌ترین نکات بازیگری مثل پلک زدن هم می‌پرداختند و روی بازی ما از این نکته‌های ریز تا لحن‌ها، واکنش‌ها و بازی‌ها کار کردند. من فیدبک‌های مثبتی دریافت کردم و زمانیکه خودم نیز کار را روی پرده دیدم از بازی خودم راضی بودم.

 آیا بازیگری بخشی از زندگی شما در آینده خواهد بود؟

گفتنش سخت است چون فکر می‌کنم برای ماندگاری و موفقیت در این حرفه باید مدام پیگیرش باشی و مدام در این فضا باشی و من هم مسئولیت‌های زندگی خودم را دارم و نمی‌دانم که چقدر می‌توانم برای این حرفه وقت بگذارم اما نمی‌خواهم در را هم به روی فرصت‌های بعدی ببندم. اگر اثر بازخورد خوبی بین فیلمسازان و کارگردان داشته باشد و پیشنهاد کاری دریافت کنم قطعاً استقبال می‌کنم.

 

مریم عظیمی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است