روزنامه صبا

روزنامه صبا

 جایگاه سینما در حوزه نشر؛

میرهاشمی: تمام کتاب‌های سینمایی چاپی طراز واقعی هنر را دارند؟


آیا تمام کتاب‌هایی سینمایی چاپ شده طراز واقعی هنر را دارند؟ معیار و سنجش این ارزیابی کجاست؟ عیارسنج این زمانه کیست؟

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در یکصد و نهمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که همزمان با برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل سالن کنفرانس نمایشگاه در مصلی برگزار شد با اشاره به غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران و اهمیت نشر کتاب‌های سینمایی عنوان کرد: در دولت سیزدهم توجه جدی به موضوع تالیف و نشر کتب سینمایی صورت گرفته است. هر چقدر در حوزه تالیف و پژوهش غنی‌تر باشیم به همان اندازه پشتوانه تئوری، تحلیلی و پژوهشی سینمای ما در بسترهای گوناگون قدرتمندتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در ۹۰۰ روزی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد در سازمان سینمایی و موسسات تابعه آن حدود ۳۷ عنوان کتاب راهبردی جدید که برخی از آنها آثار مرجع و تخصصی هستند، به چاپ رسیده است که بخش عمده این آثار در غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ماهیانه یک کتاب سینمایی در سازمان سینمایی منتشر شده است، گفت: چاپ و انتشار کتب سینمایی نسبت به ده سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و با برنامه‌ریزی‌هایی که در موسسات تابعه سازمان درحال انجام است این روند به صورت تصاعدی همچنان ادامه خواهد داشت.

خبرنگار صبا در ادامه چالش‌های شنبه روزنامه صبا این هفته با موضوع جایگاه سینما در حوزه نشر به سراغ نویسندگان و منتقدان این عرصه رفته است.

 

سید جواد میرهاشمی (فیلمساز و پژوهشگر): پژوهش کن و راستی بازجوی

در رویارویی با شنبه‌های چالشی صبا شعری از صائب تبریزی در ذهنم در لحظه اول نقش بست و زمزمه کردم:

می‌شود شمع امیدش روشن از باد صبا

در پاسخ این پرسش که جایگاه سینما در عرصه نشر کجاست؟ این جمله علامه جوادی آملی را متصور می‌شوم؛

برتن‌ ناقصان، قبای‌ کمال‌ به‌ طراز هنر ندوخته‌اند.

آیا تمام کتاب‌هایی سینمایی چاپ شده طراز واقعی هنر را دارند؟ معیار و سنجش این ارزیابی کجاست؟ عیارسنج این زمانه کیست و چیست؟ رساله و پایان‌نامه‌های سینمایی چگونه است و به انتشار عمومی خواهد رسید یا اسیر غبار کتابخانه‌ها خواهد شد؟

در کتاب‌های‌مان بیشتر و تنها خیال را محسوس کرده‌ایم در حالی که علوم دیگر را فراموش کرده‌ایم و به تکنیک پرداخته‌ایم!

پیوند میان دانش‌های گوناگون با سینما و یا به نگاهی دیگر پیوند سینما و علوم کمکی یا علوم همسایه را در کتاب‌ها کمتر می‌بینم.

شاید بتوان گفت تألیفات سینمای بیشتر جزیره مانند عمل کرده است.

اما بی‌انصافی است از جایزه پژوهش سال و همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران نام نبریم. کارکرد این دو توانسته تا حدودی نگاه پژوهشگران را به معقوله فیلم کمی دیگرگون کند. و گفته‌اند «اهل معنی دل به معنی از جهان خوش کرده‌اند»

پژوهشگران بالقوه‌ای داریم که می‌توانند کتاب‌های بهتری تألیف کنند اگر حمایت‌شان کنیم.

در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، سازمان سینمایی موسسات تابع خود از انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند تجربی تا بنیاد سینمایی فارابی را در یک غرفه تجمیع کرد. در این غرفه می‌توانی نیمی از نشر، تالیف و ترجمه، آثار سینمایی  را تهیه و بررسی کرد. دیگر ناشران بخش خصوصی هم بنا به نیاز دانشجویان، هنرجویان و بعضا پژوهشگران کناب‌های سینمایی را نشر داده‌اند اما می‌بینم گه‌گاه یک کتاب با دو یا سه ترجمه به بازار کتاب عرضه می‌شود و این جزیره‌های تک افتاده از فعالیت یک‌دیگر اطلاع ندارند و چتر و مجمع واحدی برای این مهم نیست که از هم مطلع باشند.

در پایان توجه انجمن سینمای جوانان ایران و همچنین بنیاد سینمایی فارابی به پایان‌نامه‌ها می‌تواند تا حدودی راهگشا باشد و مطالعات فیلم را هدفمند کند و کمک‌حال و یاری‌گر و دست‌گیر پژوهشگران باشد. یا حتی دانشگاه صدا و سیما و انتشارات هر چند بیشتر میل به رسانه تلویزیون و رادیو دارد اما علوم پایه مشترکی با حوزه سینما دارد و هم‌اندیشی ناشران سینمایی می‌توان چالش‌های پیش‌رو را تلطیف کند.

این را نیز در نظر داشته باشیم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، اولین و تنهاترین جشنواره‌ای است که در حاشیه جشنواره نمایشگاه تخصصی «کتاب و سینما» را دارد و به دلیل حضور فیلمسازان و هنرجویان از سراسر کشور مورد استقبال خوبی در ده سال اخیر واقعه شده است و بخش ویژه کتاب و سینما _ فیلم‌های اقتباسی و مرتبط با صنعت نشر _ با جوایزی که خانه کتاب در نظر می‌گیرد سعی کرده است شعار _ پیوند کتاب و سینما _ را تحقق باشد.

به هر حال هر سازمان و نشری هر فرد و اجتماعی بتواند سینما و کتاب را به هم نزدیک کند از ما به او درود و سلام.

انجامه: در وصف جنبش تألیف کتاب‌های سینمایی از صائب تبریزی مدد می‌گیرم و معروض می‌دارم «ای صبا مشت سپندی بر سر آتش بریز»

 

بهناز وفایی‌وحدت؛ پگاه زارعی

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است