روزنامه صبا

روزنامه صبا

 جایگاه سینما در حوزه نشر؛

هاشمی: برخورد با کاسب کارها در حوزه نشر وظیفه دولت است


دولت در بخش نظارتی و حمایتی خود، وظیفه اصلی‌اش این است که جلوی کاسب کاری‌ها و دلال مسلک‌ها را در حوزه چاپ و نشر بگیرد.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در یکصد و نهمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که همزمان با برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل سالن کنفرانس نمایشگاه در مصلی برگزار شد با اشاره به غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران و اهمیت نشر کتاب‌های سینمایی عنوان کرد: در دولت سیزدهم توجه جدی به موضوع تالیف و نشر کتب سینمایی صورت گرفته است. هر چقدر در حوزه تالیف و پژوهش غنی‌تر باشیم به همان اندازه پشتوانه تئوری، تحلیلی و پژوهشی سینمای ما در بسترهای گوناگون قدرتمندتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در ۹۰۰ روزی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد در سازمان سینمایی و موسسات تابعه آن حدود ۳۷ عنوان کتاب راهبردی جدید که برخی از آنها آثار مرجع و تخصصی هستند، به چاپ رسیده است که بخش عمده این آثار در غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ماهیانه یک کتاب سینمایی در سازمان سینمایی منتشر شده است، گفت: چاپ و انتشار کتب سینمایی نسبت به ده سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و با برنامه‌ریزی‌هایی که در موسسات تابعه سازمان درحال انجام است این روند به صورت تصاعدی همچنان ادامه خواهد داشت.

خبرنگار صبا در ادامه چالش‌های شنبه روزنامه صبا این هفته با موضوع جایگاه سینما در حوزه نشر به سراغ نویسندگان و منتقدان این عرصه رفته است.

 

محمد هاشمی؛ نویسنده، پژوهشگر و مدرس هنر: برخورد با کاسب کارها در حوزه نشر وظیفه دولت است

بر اساس اطلاعات شخصی‌ام، متاسفانه ناشران خصوصی وضعیت چندان خوبی ندارند و بسیاری از آنها، به خصوص کسانی که تخصص‌شان چاپ کتاب‌های فرهنگی هنری است همواره در آستانه ورشکستگی به سر می برند. یک قسمت از این موضوع به عدم علاقه عمومی به کتاب هایی که بخش عمیق تر و اندیشمندانه تری از زندگی را مورد تامل قرار می دهند، برمی‌گردد و بخش دیگر به رفتارهای تبعیض آمیز در سیاست گذاری‌ها و بخشی هم مربوط است به نگاه کاسب کارانه در حوزه نشر. مثلا من شنیده‌ام که وزارت فرهنگ، چندین سال پیش پنجاه نسخه از هر جلد کتاب تازه چاپ شده را می‌خریده تا هم کمکی به مولف و ناشر باشد و هم کتاب، در جاهایی که دسترسی کمتری به کتاب وجود دارد پخش شود. اما الان این کمک، تنها شامل حال کتاب های دولتی با موضوعات خاص مورد علاقه دولت می‌شود. در نمایشگاه کتاب هم غرفه‌های بهتر به ناشران دولتی اختصاص می یابد و بخش خصوصی در جاهایی از نمایشگاه جا داده می شوند که چندان در معرض دید نیستند! یا پخش کننده طوری با ناشر کار می کند که عمده سود اقتصادی ناشی از فروش کتاب نصیب خودش شود.

تعداد چاپ در هر نوبت نشر برای ناشران خصوصی از ۳۰۰۰ نسخه در سال‌های گذشته به ۳۰۰ نسخه و کمتر در هر نوبت چاپ رسیده که همان‌ها هم به زحمت فروش می‌روند. این نوع برخورد خود-بیگانه ساز در حوزه چاپ و نشر، با مطامع و اهداف خاص اقتصادی سیاسی در دراز مدت لطمات جبران ناپذیزی به فرهنگ عمومی می زند. مردم یک جامعه سلایق فرهنگی مختلفی دارند و باید برای این سلایق مختلف خوراک مطالعاتی متنوع فراهم و تلاش کرد که این سطوح مطالعاتی از سطح فرهنگ و کتاب زرد بالا برود و عمیق‌تر شود. همچنین دولت در بخش نظارتی و حمایتی خود، وظیفه اصلی‌اش این است که جلوی کاسب کاری‌ها و دلال مسلک‌ها را در حوزه چاپ و نشر بگیرد.

 

بهناز وفایی‌وحدت؛ پگاه زارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است