روزنامه صبا

روزنامه صبا

 جایگاه سینما در حوزه نشر

نصیری: حمایت‌های دولتی از کتاب‌های سینمایی ناچیز است


حمایت‌های دولتی از ناشران کتاب‌های سینمایی، در مقایسه با سایر حوزه‌ها، ناچیز است.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در یکصد و نهمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که همزمان با برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل سالن کنفرانس نمایشگاه در مصلی برگزار شد با اشاره به غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران و اهمیت نشر کتاب‌های سینمایی عنوان کرد: در دولت سیزدهم توجه جدی به موضوع تالیف و نشر کتب سینمایی صورت گرفته است. هر چقدر در حوزه تالیف و پژوهش غنی‌تر باشیم به همان اندازه پشتوانه تئوری، تحلیلی و پژوهشی سینمای ما در بسترهای گوناگون قدرتمندتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در ۹۰۰ روزی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد در سازمان سینمایی و موسسات تابعه آن حدود ۳۷ عنوان کتاب راهبردی جدید که برخی از آنها آثار مرجع و تخصصی هستند، به چاپ رسیده است که بخش عمده این آثار در غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ماهیانه یک کتاب سینمایی در سازمان سینمایی منتشر شده است، گفت: چاپ و انتشار کتب سینمایی نسبت به ده سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و با برنامه‌ریزی‌هایی که در موسسات تابعه سازمان درحال انجام است این روند به صورت تصاعدی همچنان ادامه خواهد داشت.

خبرنگار صبا در ادامه چالش‌های شنبه روزنامه صبا این هفته با موضوع جایگاه سینما در حوزه نشر به سراغ نویسندگان و منتقدان این عرصه رفته است.

 

امیرعلی نصیری؛ منتقد و مدرس دانشگاه: حمایت‌های دولتی از کتاب‌های سینمایی ناچیز است

در طول سالیان گذشته، بازار نشر کتاب‌های سینمایی در ایران با فراز و نشیب‌های متعددی روبرو بوده است؛ از یک طرف، در سال‌های اخیر، شاهد رونق نسبی در این حوزه بوده‌ایم. از طرف دیگر، با افزایش قیمت کاغذ، نقش کتاب (و به‌طور کلی کالای فرهنگی) در سبد خانوار طبقه متوسط و تحصیلکرده کمرنگ شده و شمارگان (تیراژ) کتاب به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است. چالش‌های متعددی وجود دارد که مانع از رشد و توسعه کامل آن می‌شود. قیمت بالای کاغذ و مواد چاپ، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی ناشران کتاب‌های سینمایی است. از سوی دیگر ممیزی کتاب‌ها در ایران، گاه مانع از انتشار برخی آثار فاخر و ارزشمند در حوزه سینما می‌شود.

حمایت‌های دولتی از ناشران کتاب‌های سینمایی، در مقایسه با سایر حوزه‌ها، ناچیز است و ظهور رسانه‌های جدید مانند اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تا حدی از اقبال عمومی به کتاب‌های چاپی کاسته است. این موضوع، چالش جدیدی را برای ناشران کتاب‌های سینمایی به وجود آورده است؛ مثلاً نسل زد در ایران چندان به مطالعه کتاب‌های کاغذی و حجیم تمایلی نشان نمی‌دهند.

برای رهایی از مشکلاتی که در بالا برشمردم، چه کار می‌توان کرد؟

افزایش حمایت‌های دولتی از ناشران کتاب‌های سینمایی، از طریق یارانه، تسهیلات بانکی و معافیت‌های مالیاتی، ایجاد و توسعه کتابخانه‌ها، مراکز فرهنگی و انجمن‌های سینمایی، حمایت از انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی؛ استفاده از فناوری‌های جدید مانند نشر رومیزی، کتاب‌های الکترونیکی و صوتی، حمایت از نویسندگان و مترجمان فعال در حوزه سینما، ترویج فرهنگ مطالعه، به ویژه در میان نسل جوان، همه و همه می‌تواند به تنوع‌بخشی به این بازار و افزایش کیفیت محصولات ارائه شده نیز کمک کند و همچنین با توجه به پتانسیل‌های موجود در ایران، نظیر برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، تقویت حضور در فضای مجازیو… می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح و اتخاذ تدابیر مناسب، بازار نشر کتاب‌های سینمایی را به طور قابل توجهی ارتقا داد. این امر می‌تواند به رشد و توسعه صنعت سینما در ایران و همچنین ارتقای سطح دانش و آگاهی عمومی در این حوزه کمک کند. باور دارم با تلاش و همدلی همه فعالان این حوزه، می‌توان آینده‌ای روشن برای بازار نشر کتاب‌های سینمایی در ایران رقم زد.

 

بهناز وفایی‌وحدت؛ پگاه زارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است