روزنامه صبا

روزنامه صبا

 جایگاه سینما در حوزه نشر؛

لطفی: تعداد چاپ کدام اثر روی چه رقمی می‌چرخد؟


یک دوره‌ای کتاب‌های خوبی به چاپ رسید. اما در سال‌های اخیر تعداد چاپ کدام اثر روی چه رقمی می‌چرخد؟

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در یکصد و نهمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که همزمان با برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل سالن کنفرانس نمایشگاه در مصلی برگزار شد با اشاره به غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران و اهمیت نشر کتاب‌های سینمایی عنوان کرد: در دولت سیزدهم توجه جدی به موضوع تالیف و نشر کتب سینمایی صورت گرفته است. هر چقدر در حوزه تالیف و پژوهش غنی‌تر باشیم به همان اندازه پشتوانه تئوری، تحلیلی و پژوهشی سینمای ما در بسترهای گوناگون قدرتمندتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در ۹۰۰ روزی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد در سازمان سینمایی و موسسات تابعه آن حدود ۳۷ عنوان کتاب راهبردی جدید که برخی از آنها آثار مرجع و تخصصی هستند، به چاپ رسیده است که بخش عمده این آثار در غرفه سازمان سینمایی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

رئیس سازمان سینمایی با توضیح اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ماهیانه یک کتاب سینمایی در سازمان سینمایی منتشر شده است، گفت: چاپ و انتشار کتب سینمایی نسبت به ده سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و با برنامه‌ریزی‌هایی که در موسسات تابعه سازمان درحال انجام است این روند به صورت تصاعدی همچنان ادامه خواهد داشت.

خبرنگار صبا در ادامه چالش‌های شنبه روزنامه صبا این هفته با موضوع جایگاه سینما در حوزه نشر به سراغ نویسندگان و منتقدان این عرصه رفته است.


حسن لطفی نویسنده و منتقد سینما: آمارهایی که حقیقت نمی‌گویند

آنطور که زنده یاد مسعود مهرابی در پیشگفتار کتاب «کتابشناسی سینما در ایران» نوشته از اولین کتاب سینمایی تا سال ۱۳۶۶ (حدود شصت سال) فقط ۴۹۶ کتاب سینمایی به چاپ رسیده است. این یعنی مجموع کتاب‌های سینمایی سال ۱۴۰۰ فقط ۱۳۶ جلد کمتر از این تعداد است. نمودارها و آمارها رسمی هم نشان از رشد صعودی چاپ کتاب در ایران دارد.

با تمام این‌ها وقتی درست نگاه می‌کنیم و مقایسه‌ای بین کیفیت کتاب‌های چاپ شده و نوع کتاب‌های عرضه شده داریم، این اتفاق کمی از لبخند نشسته بر لب ما کم می کند. کتاب خاص «زندگی و فیلمهای من» نوشته ژان رنوار سال ۱۳۶۹ در نوبت اول با تیراژ پنج هزار جلد چاپ شد. سایر کتاب‌های دهه شصت و هفتاد همه همینطور بودند. دوره‌ای که کتاب‌های خوبی به چاپ رسید. اما در سال‌های اخیر تعداد چاپ کدام اثر روی چه رقمی می‌چرخد؟ در میان آثار چاپ شده سینمایی گاهی اوقات با ترجمه‌ برخی کتاب‌ها روبرو هستیم که برای درکشان نیاز به مترجم دیگری داریم! البته تعداد کتاب‌های تالیفی آموزش سینما هم در سال‌های اخیر رشد داشته است. اساتید ایرانی هم دست به قلم شده‌اند و با تکیه بر تئوری‌های سینمایی و مثال‌هایی از بلاد فرنگ درس سینما می‌دهند. کتاب‌های تحلیلی و نقد هم همینطور! نقدها و تحلیل‌هایی که گاه به نظر می‌رسد جایش توی کتاب نیست. نیاز به اکران فیلم دارد یا جایش توی مجله است و…

 

بهناز وفایی‌وحدت؛ پگاه زارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است