روزنامه صبا

روزنامه صبا

ناهید عساکره :

خودم را در «بیرون پشت در» به چالش کشیدم


دغدغه‌مندی متن و چالش بازی در شش کاراکتر باعث شد که من دست رد به سینه این متن نزنم و قبول کنم که خودم را در این نمایش محک بزنم.

نمایش «بیرون پشت در» به کارگردانی پرهام خاکزاد و تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان این روزها مهمان سالن قشقایی تئاتر شهر است. این نمایش به نویسندگی محمد رحمانیان ثابت و بر اساس نمایشنامه معروف ولفگانگ بورشرت به همین نام است. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار صبا با ناهید عساکره بازیگر این نمایش را می‌خوانید.

از دلایل پذیرفتن پیشنهاد حضور در این نمایش و چالش اجرای شش نقش متفاوت بگویید.

بعد از نمایش آخرم «صد در صد مرده» می‌خواستم استراحتی طولانی به خود بدهم چرا که فشار جسمی و کاری زیادی را از سر گذرانده بودم و هر متنی که برایم ارسال می‌شد رد می‌کردم از طرفی زمان زیادی تا اجرای این نمایش وجود نداشت و من یکم اردیبهشت به گروه ملحق شدم و ما جمعاً ۲۵ روز تمرین کردیم پس به عنوان یک بازیگر با چالش سختی مواجه بودم. اما مسئله مهم در پذیرش کار این بود که خود آقای افشاریان تماس گرفتند و حقیقتا کار کردن با ایشان برای من تجربه بسیار شیرینی است و مطمئن بودم آقای افشاریان تهیه اثری را می‌پذیرند که حرفی برای گفتن دارد و زمانی که متن را خواندم بیشتر مجاب شدم، چرا که متن و کاراکتر بکمان شخصاً برایم دغدغه شده بود، از طرفی همانطور که آقای افشاریان در مصاحبه‌هایشان نیز تاکید کرده‌اند ما در دنیای اطرافمان بکمان‌های زیادی داریم و بکمان صرفاً کسی نیست که از جنگ برگشته بلکه همه ماهایی هستیم که در بسیاری اوقات بیرون پشت در می‌مانیم. در نهایت دغدغه‌مندی متن و چالش بازی در شش کاراکتر باعث شد که من دست رد به سینه این متن نزنم و قبول کنم که خودم را در این نمایش محک بزنم.

در مورد سبک نقش‌پردازی کار بگویید.

فضای اثر اکسپرسیونیستی است ولی ما سعی کردیم کمی هم چاشنی فانتزی وارد اکثر کاراکترها کنیم تا مخاطب نیز بتواند با کار بیشتر همراه شود برای من این اولین بار است که در اثری با سبک اکسپرسیونیستی و حتی فانتزی ایفای نقش می‌کنم و تمام کارهایی که تاکنون در آن حضور داشتم رئالیستی بوده‌اند و خود این بخش کار برای من چالش جالبی بود که قبول کنم و خود را به چالش بکشم.

 تجربه اجرا در تئاتر شهر برایتان چه حسی داشت؟

این اولین تجربه اجرای من در تئاتر شهر و سالن قشقایی است. بسیاری از بزرگان تئاتر ما در سالن‌های تئاتر شهر نمایش روی صحنه برده‌اند و ما به عنوان بازیگر همیشه سودای این را داریم که یک نمایش در تئاتر شهر روی صحنه برده باشیم  و برای من هم اجرا در تالار قشقایی و تئاتر شهر یک تجربه بسیار جذاب بود.

 سخن پایانی

من به مخاطبان تئاتر پیشنهاد می‌کنم که تماشای این کار را از دست ندهند. به نظرم برای کسی که دوست داشته باشد این کار را ببیند کاری جذاب از یک تیم جوان، خلاق و آینده‌دار است که با همدلی و همکاری هم آن را به ثمر رسانده‌اند و مطمئنم که با خیال راحت و حال خوب از سالن خارج خواهند شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است