روزنامه صبا

روزنامه صبا

تاثیر رسانه‌ها بر فرهنگ و هنر جامعه؛

ربیعی: رسانه‌ها نقش عمده‌ای در هدایت جامعه دارند


رسانه‌ها مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی هر جامعه‌ای هستند که نقش عمده‌ای در شکل‌گیری و هدایت فرهنگ و هنر آن جامعه دارند

سوم خردادماه سالروز تاسیس مجموعه رسانه‌ای «صبا» است که شامل روزنامه، خبرگزاری، ماهنامه، باشگاه فیلم و عکس است و همچنین در فضاهای مجازی حضور گسترده‌ و پر قدرتی دارد، بهانه‌ای شد تا در آستانه ۱۲ سالگی آن درباره چگونگی تاثیر رسانه‌ها بر فرهنگ و هنر جامعه، با امیرعباس ربیعی نویسنده و کارگردان سینما به گفت‌وگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

امیرعباس ربیعی نویسنده و کارگردان سینما در ابتدای گفت‌وگو به ویژگی‌های اصلی رسانه‌ها اشاره کرد: رسانه‌ها مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی هر جامعه‌ای هستند که نقش عمده‌ای در شکل‌گیری و هدایت فرهنگ و هنر آن جامعه دارند. نقش پررنگ آن‌ها در مقام معرفی و ترویج را نمی‌توان نادیده گرفت. برای مثال در حوزه فرهنگ، رسانه‌ها اعم از تلویزیون، سینما، رادیو و روزنامه‌، فرهنگ ملی، ایرانی و بومی ما را چه به مخاطبان داخلی و چه به مخاطبان خارجی معرفی می‌کنند. همچنین نقش بسزایی در رساندن اثر یک فیلمساز به دست مخاطبان، معرفی و ترویج و جریان‌ساز کردن یک اثر هنری دارند. در واقع رسانه می‌تواند با معرفی هنرمندان و معرفی محصولات هنری در جهت‌دهی سلیقه به مخاطبان نیز تاثیرگذار باشد. از این رو می‌توان رسانه‌ها را به‌عنوان عاملان قدرتمندی در ترویج و توسعه هنر بومی دانست.

او خاطرنشان کرد: البته این را هم نباید نادیده گرفت که از آن‌ طرف اگر شیوه درستی را به کار نبندند، عملکردشان نتیجه عکس داده و با تاثیرات منفی می‌توانند در به انزوا کشاندن فرهنگ بومی و بالا آوردن فرهنگ غیربومی آسیب‌های بزرگی بزنند. از این رو رسانه‌ها را می‎توان عاملان بسیارمهمی در تثبیت یا نفی تثبیت یک امر در جامعه دانست.

وی افزود: موفق بودن یا نبودن رسانه‌ها در ایفای نقش‌شان خیلی نسبی و متکی بر سبک و سیاق آن‌هاست. درواقع عملکرد هر رسانه‎ای بسیار متکی بر سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت مدیران آن است و بستگی به این دارد که گرایش افراد هدایت‌کننده رسانه‌ها به چه سمتی است. همان‌طور که در دوران مختلف شاهد بوده‎ایم، اگر که گرایش‌شان به ترویج فرهنگ بومی آن‌ها باشد، تاثیر بسزایی بر جامعه خود خواهند داشت و اگر که این‌طور نباشد و گرایشی علیه آن فرهنگ باشد، قطعا تاثیرات منفی بسیاری خواهند داشت.

ربیعی در ادامه با اشاره به عملکرد رسانه «صبا» در ترویج فرهنگ و هنر در جامعه گفت: با توجه به چیزی که درطول این سال‌ها شاهد هستم، رسانه «صبا» نیز جزو رسانه‌های فعال و موثری است که مسئله فرهنگ و هنر بومی برایش اهمیت دارد و دغدغه‌اش بسیار به ارزش‌ها و اصولی که به آن پایبندیم؛ نزدیک است.

امیرعباس ربیعی در پایان گفت: امیدوارم که رسانه‌ها به اهمیت جایگاه خودشان پی ببرند و به رفتار مجاهدانه خودشان ادامه دهند و مزدشان را هم از ملت و هم از خدای ملت بگیرند.

 

نداروزبه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است