روزنامه صبا

روزنامه صبا

تاثیر رسانه‌ها بر فرهنگ و هنر جامعه؛

قاسم‌زاده: مخاطب رسانه‌ زرد از رسانه‌ جدی بیشتر است


متاسفانه از آمار بینندگان رسانه‌های مجازی می‌بینیم که رسانه‌های زرد همچنان مخاطبان خیلی بیشتری از رسانه‌های جدی دارند.

سوم خردادماه سالروز تاسیس مجموعه رسانه‌ای «صبا» است که شامل روزنامه، خبرگزاری، ماهنامه، باشگاه فیلم و عکس است و همچنین در فضاهای مجازی حضور گسترده‌ و پر قدرتی دارد، بهانه‌ای شد تا در آستانه ۱۲ سالگی آن درباره چگونگی تاثیر رسانه‌ها بر فرهنگ و هنر جامعه، با حجت قاسم‌زاده فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان به گفت‌وگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.

حجت قاسم‌زاده فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما و تلویزیون درمورد عملکرد رسانه‎ها بیان کرد: به قاعده عقلی رسانه‌ها باید بر فرهنگ و هنر جامعه خود تاثیر داشته باشند. بالاخره آن‌‌ها تولیدمحتوایی انجام می‌دهند به این امید که نیازهای مخاطبان را جواب‌گو باشند. حالا این‌که چه‌قدر بر روی هنر و فرهنگ جامعه تاثیرگذار باشند، بستگی به رسانه‌اش دارد. طبیعی است که برخی از آن‌ها موفق‌تر ظاهر شوند و برخی دیگر به دلیل ضعف در ساختار خود،  مخاطبان کمتری داشته باشند. برای مثال در حوزه سینما، فیلمی پرفروش خواهد بود که مخاطب چندین بار آن را تماشا کند. حال ضریب نفوذ برخی از فیلم‌های سینمایی در بین مردم، با توجه به تعداد جمعیت و تعداد مخاطبان موجود، بسیار اندک‌اند. در مورد رسانه‌های مکتوب نیز، موفق ظاهر شدن و یا بالعکس عمل کردن هر کدام از تیراژ آن‌ها پیداست.

وی افزود: میزان مخاطبان هر رسانه‌ای نشان‌دهنده نوع عملکرد آن است. درواقع اگر تعداد مخاطب یک رسانه‌ کمتر از بقیه باشد؛ کم‌کاری از سمت خودش است، چرا که نتوانسته اعتمادسازی کند و جواب‌گوی نیازهای مخاطبانش باشد. نحوه ارائه، از مهم‌ترین ویژگی‌های هر رسانه‌ای است و به‌نظرم هر رسانه‌ای به نوبه خود، همواره باید در جهت کاهش نقاط ضعفش در نحوه ارائه‌ گام بردارد و تلاشش بر این باشد که عملکردی در شأن مخاطبان خود داشته باشد.

او در ادامه توضیح داد: آمار بینندگان رسانه‌های مجازی نیز در خود صفحات و کانال‌ها نوشته می‌شود و متاسفانه از همان آمار و عددها می‌بینیم که رسانه‌های زرد همچنان مخاطبان خیلی بیشتری از رسانه‌های جدی دارند و این خبر از یک فاجعه‌ای می‌دهد که به ‌نظرم افرادی که متولی رسانه‌ها هستند باید به هر شکلی که می‌توانند به رفع این مسئله بپردازند. در واقع ما در این بخش از رسانه‌های تصویری‌مان یک ضعف بنیادی داریم که مخاطب ایرانی، خوراک رسانه‌ای خود را از رسانه‌های داخلی نمی‌گیرد. زمانی می‌توانیم ارزیابی کنیم که رسانه‌های‌مان در عملکرد موفق بوده‌اند یا خیر که این مسئله را به‌عنوان ضعف در برخی از رسانه‌های تصویری خود بپذیریم.

حجت قاسم‌زاده در پایان با اشاره به راه‌حل‌های رفع ضعف برخی رسانه‌ها گفت: در حال‌ حاضر همه ‌چیزمان با سیاست تنیده شده است. این درآمیختگی سیاست با مسائل، به همه‌چیز لطمه زده و باید بین مسائل و سیاست، یک فاصله منطقی بدهیم. به‌نظرم راه ‌حل، فاصله گرفتن از سیاست است.

 

نداروزبه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است