روزنامه صبا

روزنامه صبا

تهیه‌کننده سریال «زندگی شگفت‌انگیز»:

زنده یاد داودنژاد در این سریال سنگ تمام گذاشت


رضا داودنژاد برای حضور در سریال «زندگی شگفت‌انگیز» سنگ تمام گذاشت و همیشه به این نکته اشاره داشت که مشاور می‌تواند نقش زیادی در زندگی زوج‌ها داشته باشد.

«زندگی شگفت‌انگیز» مینی سریالی در ژانر کمدی است که از شبکه «آی فیلم» پخش شد. مجتبی چراغعلی کارگردانی این مجموعه را به عهده داشت و عبدالرضا فیروزان نیز تهیه‌کننده آن بود. در این سریال بازیگرانی چون زنده یاد رضا داودنژاد، سحر ولدبیگی، حمید لولایی، نگین معتضدی، افسانه ناصری، مهران رجبی و… به ایفای نقش پرداخته‌اند. این سریال به روایت زندگی زوجی پرداخته است  که در اوایل زندگی مشترک خود اتفاقات تازه‌ای را تجربه می‌کنند. پیش از این قرار بود فصل دوم این سریال نیز تولید شود که امکان پذیر نشد. با عبدالرضا فیروزان تهیه کننده این سریال در این باره به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

باتوجه به این‌که اخیرا شاهد پخش سریال “زندگی شگفت‌انگیز” از سوی شبکه آی‌فیلم هستیم و این سریال درردیف سریال‌های پرمخاطب این شبکه به شمارمی‌رود، اصلی‌ترین مولفه سریال از نظر شما چیست؟

رویکرد شبکه آی‌فیلم این است که همیشه سریال‌هایی را پخش میکند که در اولین زمان پخش توانسته با اقبال عمومی مطلوبی روبه روشود. درباره “زندگی شگفت‌انگیز” هم همین‌طور بوده است و این دومین بار است که این سریال از این شبکه به درخواست مردم پخش می‌شود. یکی از علت‌های موفقیت این مجموعه این است که نگاهی نو به خانواده دارد. درواقع دراین سریال به نقش سازنده مشاور خانواده تاکید شده است و این‌که مشاور فقط برای زمانی که خانواده در معرض بحران و فروپاشی قرارمی‌گیرد نیست، بلکه هرخانواده‌ای لازم است تا در برهه‌های مختلف زندگی از حضور مشاور بهره بگیرد. مشاور همیشه باید همیار خانواده باشد، همان‌طور که وقتی از بیماری جسمی رنج می‌بریم به پزشک مراجعه می‌کنیم، برای درمان مسائل روح و روان خود هم نیازمند مشاور هستیم. ازاین رو، مشاور دراین سریال نقش پیشگیری قبل از درمان را دارد و سریال حول محور این مسئله ساخته شده است.

شما درمجموعه تلویزیونی«سوادیاران» هم تبعات بی‌سوادی را در آینه خانواده مطرح کردید و در «زندگی شگفت‌انگیز» هم به مسائل خانواده پرداختید، اصولا چه خلاءهایی دراین زمینه احساس می‌کنید که به این مسائل درسریال‌هایتان اشاره دارید؟

اساسا همیشه جامعه را در یک خانواه می‌بینم و فکرمی‌کنم خانواده؛ کوچک‌ترین عضو یک جامعه به شمار می‌رود، بنابراین اگر بنای خانواده از سلامت، صداقت و احترام برخوردار باشد، جامعه خوبی هم خواهیم داشت و این صفات به تک تک افراد جامعه هم منتقل می‌شود.

باتوجه به این‌که سریال‌سازی به دلیل رقابت با شبکه‌های ماهواره و پررنگ شدن سریال‌های شبکه خانگی دشوارتر شده و از طرفی، ذائقه مخاطب هم دستخوش تغییر شده است، به نظر شما این حیطه امروز چقدر با دست‌انداز مواجه است؟

ساخت یک سریال از زمانی که طرح آن به نگارش درمی‌آید تا زمانی که کار آماده پخش می‌شود پروسه زمان‌بری را طی می‌کند. چندان که اغلب سریال‌های تاریخی هم  دارای چنین خصیصه‌ای هستند و ساخت این آثار گاه چندین سال به طول می‌انجامد. بااین‌حال، اصلی‌ترین مسئله دراین بین، فیلمنامه است که نیازمند پژوهش میدانی و تحقیقات وسیع است. من سعی کرده‌ام به وقت ساخت سریال‌هایم برروی این مسئله تمرکز بیشتری داشته باشم و برای بهتر شدن کار، زمان زیادی را صرف نگارش فیلمنامه کنم. خوشبختانه دراین سال‌ها نتیجه مطلوبی هم  از پروژه‌هایی که ساخته‌ام گرفتم و مردم نسبت به این آثار توجه و لطف داشته‌اند. تجربه ثابت کرده که کار خوب همیشه مخاطب دارد، به‌طوری که سریال‌هایی ازاین دست حتی بارها و بارها از سوی بینندگان تلویزیون درخواست پخش می‌شوند و شبکه آی‌فیلم دراین سال‌ها این امکان را فراهم کرده است تا سریال هایی که امتحان خود را در پخش پس داده اند، در بازپخش هم با اقبال مواجه شوند.

به نظرشما وجود فیلمنامه‌نویس درکنار کارگردان در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی چقدر می‌تواند درارتقاء یک اثر نقش داشته باشد؟

فیلمنامه‌نویس در ساخت یک مجموعه تلویزیونی باید حتما در کنار  کارگردان قرار بگیرد و کارگردان الزاما نباید نگارش فیلمنامه را هم برعهده داشته باشد. چون مسلما بهره‌گیری از حضور فیلمنامه‌نویس، می‌تواند به جهان‌بینی کارگردان در ساخت آن اثر کمک زیادی کند. از سویی دیگر، گاهی فیلمنامه‌نویس ایده درخشانی را مطرح می‌کند که می‌تواند در بهتر شدن کار نقش زیادی داشته باشد. به‌ شخصه در هر کدام از سریال‌هایی که تا امروز ساخته‌ام از حضور فیلمنامه‌نویسان خوش‌ذوق استقبال کرده‌ام. وقتی سه ضلع فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده در کنار هم قرار می‌گیرند همیشه نتیجه خوشایندی حاصل می‌شود.

خود شما سوژه‌هایتان را چطور انتخاب می‌کنید؟

من به‌عنوان یک برنامه‌ساز تلویزیونی همیشه دغدغه پرداختن به مسائل اجتماعی را داشته‌ام. مسائلی چون سوادآموزی، خانواده، محیط زیست، مسائل فرهنگی و… از جمله مفاهیمی هستند که همیشه محور سریال‌های من بوده‌اند و نیاز پرداختن به این مسائل را احساس کرده و جای آن را خالی دیده‌ام. از آنجایی که موضوعات خود را برای ساخت سریال از بطن جامعه می‌گیرم، مخاطبان هم توانسته‌اند با این قبیل کارها ارتباط برقرار کنند. می‌توانم بگویم، توجه به این موضوعات را وظیفه خود می‌دانم و آن را در ژانرهای مختلف سریال‌سازی ارائه می‌دهم.

ظاهرا ساخت فصل دوم این سریال منتفی شده است.

بله!  قرار بود فصل جدید «زندگی شگفت‌انگیز» ساخته شود و حتی کارهای مقدماتی هم در این زمینه انجام شده بود که متاسفانه رضا داودنژاد که بازیگر اصلی سریال بود به رحمت خدا رفت. ما صحبت‌های اولیه را با او درباره فصل دوم سریال انجام داده بودیم و قرار بود محورهای این مجموعه هم مانند فصل قبل، به نقش مشاوره بعد از ازدواج، مشاور در امر فرزند آوری و… اختصاص یابد که با درگذشت این هنرمند عزیز این طرح ناتمام ماند. دلم می‌خواهد حالا که فرصتی فراهم شده است از هنرنمایی زنده‌یاد رضا داودنژاد یادی کنم، او برای حضور در سریال زندگی «شگفت‌انگیز» سنگ تمام گذاشت و از آنجایی که متاهل بود همیشه به این نکته اشاره داشت که مشاور می‌تواند نقش زیادی در زندگی زوج‌ها داشته باشد. قرار بود او و سحر ولدبیگی بازیگران نقش اول این سریال باشند و حتی زمانی که فصل دوم فیلمنامه را نوشتیم صحبت‌های اولیه هم با او انجام شده بود. اما با فوت ایشان از تولید این سریال منصرف شدم، چون ترجیح می‌دهم خاطره مخاطب با این قصه را خراب نکنم. زندگی «شگفت‌انگیز» آخرین کار طنز زنده یاد داودنژاد بود. او هنرمند شیرین و جذابی بود و این‌قدر برای بازی در زندگی «شگفت‌انگیز» مایه گذاشت که یک ‌روز بعد از چند ساعت فیلمبرداری، فشارش افت کرد و کار را متوقف کردیم تا او را به اورژانس ببریم، اما راضی نمی‌شد و می‌گفت اگر کمی استراحت کنم دوباره حالم خوب می‌شود. بهترین خاطرات را سر این پروژه از رضا دارم و خوشحالم که توانستم با این بازیگر خوب همکاری داشته باشم.

آزاده صالحی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است