روزنامه صبا

روزنامه صبا

علی اكبر كریمی:

نقش اصلی «با کربلا» را مردم بر عهده دارند


محور اصلی برنامه و نقش اصلی آن را مردم بر عهده دارند و با ارسال عکس‌هایی از سفر اربعینی به روند شکل‌گیری محتوا در طول برنامه کمک می‌کنند.

«با کربلا» برنامه‌ای آموزشی با محوریت اربعین است که در۵۰ قسمت۶۰ دقیقه‌ای از هفتم محرم، ۲۳ تیر ماه تا پایان ماه صفر هر شب همزمان از دو استودیو واقع در تهران و کربلا به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود. روایت آداب سفر و مسائل معارفی و معنوی در سفر زیارتی عتبات با حضور کارشناسان مذهبی به صورت زنده از بیت‌الحرمین با اجرای سیدکاظم احمدزاده بخشی از این برنامه است. قصه هیئت‌های دانش‌آموزی، میز سوگواره، کوله پشتی و میز خبر با توجه به محوریت آموزشی این شبکه‌، بخش‌های دیگر این برنامه است که با اجرای زینب پورابراهیم در استودیو تهران‌، در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد. این برنامه به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر کریمی تهیه می‌شود که خبرنگار صبا با وی درباره این برنامه گفت‌وگویی انجام داد که در ادامه می‌خوانید.

وجه تسمیه نام این برنامه چیست؟

مهمترین مشخصه این برنامه همان طور که از نامش مشخص است حضور در کربلاست و سعی شده مخاطب خودش را حاضر در کربلا ببیند و با لحظه‌ لحظه‌های حضور یا سفر به کربلا خود را همراه کند و با موارد مبتلابه و شرایط موجود خود را تطبیق دهد.

چطور شد که این برنامه از شبکه آموزش روی آنتن رفت؟

با توجه به انطباق ایام پیاده‌روی اربعین با تابستان گرم، از سال گذشته تصمیم بر آن شد تا در کنار برنامه‌های آموزشی جهت افزایش سلامت معنوی برای زائران، برنامه‌ای نیز به جهت آموزش سلامت جسمی و تسهیل سفر زائران تولید شود که نتیجه آن برنامه «با کربلا» شد. با توجه به این‌که بزرگ‌ترین چالش زائران اربعین گرمای هوا بود و کماکان نیز هست؛ در کنار انتقال تجربه مهمانان تعداد زیادی موشن‌گرافی با موضوعات بهداشتی نیز تولید شده بود که در فرصت‌های ممکن تقدیم مخاطبان عزیز برنامه می‌شود و هزاران نکات ناگفته را به هر طریق ممکن بازگو می‌کنیم تا زائران محترم، به‌ویژه جوانان و نوجوانان بتوانند این مسیر را به‌راحتی و با مشکلات کمتری تا کربلا طی کنند.

این برنامه چه بخش‌هایی را دربر می‌گیرد؟

این برنامه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. در بخش «قصه هیئت‌های دانش‌آموزی» و در هر قسمت دانش آموزان روایتگر فعالیت‌های خود، والدین و معلم‌هایی هستند که در این ایام هیئت‌هایی در داخل مدرسه برگزار می‌کنند.در بخش میز سوگواره با اجرای محمد متین و محمد حسین که دو دانش آموز علاقه‌مند به اجرا هستند، مخاطبین هرچه عکس فیلم و دلنوشته دارند برای برنامه ارسال می‌کنند. در بخش کوله پشتی مخاطبین که قدم در راه کربلا برای پیاده‌روی اربعین می‌گذارند کوله پشتی‌های خود را با خلاقیت خود تبدیل به یک رسانه می‌نمایند و از این کوله پشتی‌ها عکس و فیلم‌هایی را برای برنامه ارسال می‌کنند. همچنین در بخش میز خبر دو مجری دانش آموز دیگر به همراه دوستان خود یک گروه جستجوگر ایجاد کرده‌اند تا اخبار و مطالب مرتبط با محرم و اربعین و پیاده‌روی اربعین را با مردم به اشتراک بگذارند.

بخش مهمی از برنامه مبتنی بر مستند است.

طبق تجربه گذشته به این نتیجه رسیدیم که کارمان را مبتنی بر مستند جلو ببریم از این رو از بزرگ‌ترین مستندسازان دعوت کردیم تا با حضور در استودیو و ضبط تجربه مهمانان بتوانند مستندهای خوبی بسازند که از آنها بشود تحت عنوان تجربه‌ای برای سال‌های بعد استفاده کرد.

برای برنامه امسال چه ویژگی‌ای در نظر گرفتید تا وجه تمایز آن با برنامه سال گذشته باشد؟

مهمترین ویژگی‌های برنامه امسال که از اوایل محرم شروع به پخش کردیم توجه به مخاطب و شناخت ویژگی‌های او بوده ‌است. من یاد گرفتم که اگر با ذائقه مردم برنامه‌ای ساخته شود، فرقی نمی‌کند در چه شبکه‌ای باشد، مردم حتما از آن استقبال خواهند کرد.

در شرح برنامه آمده که برنامه «با کربلا» برنامه‌ای تعاملی است. چگونه این تعامل را شکل داده‌اید؟

محور اصلی برنامه و نقش اصلی آن را مردم بر عهده دارند و با ارسال عکس‌هایی از سفر اربعینی یا فعالیت‌های جانبی خود به روند شکل‌گیری محتوا در طول برنامه کمک می‌کنند. مخاطبان عکس و فیلم و دلنوشته‌های خود را به شماره‌ای که اعلام کرده‌ایم ارسال و در این برنامه به اشتراک می‌گذارند.

محور اصلی برنامه چیست؟

توجه به دو گروه دانش‌آموزی و دانشجویی پسر و دختر، فضای استودیو و صحنه مقابل دوربین را به یک توازن و وزانت رسانده که در آن یک گروه دونفره از پسرها آیتم‌های مرتبط با دریافت اطلاعات از شبکه‌های مجازی را اجرا می‌کنند و گروه دیگر (دختران) با حرارتی پرشور از دوره نوجوانی اخبار مربوط به سفر اربعین را که لحظه‌ به ‌لحظه از سوی نهادهای مختلف و خبرگزاری‌ها مخابره می‌شود، به اطلاع بینندگان می‌رسانند و با محور قرار دادن سؤالات مردم نسبت به بعضی از موانع و محدودیت‌ها تلاش می‌کنند پاسخ درخور شأن و رفع نیاز  را به مخاطبان ارائه دهند.

دلیل اینکه دکور برنامه به صورت کلاس طراحی شده چیست؟

دکور برنامه به صورت کلاس طراحی شده و علاوه بر مجری و میهمانان، دانش آموزان دانشجویان و سایر گروه‌های مردمی در استودیو حضور دارند. حفظ تعامل با مخاطبان در طول اجرای برنامه از ویژگی‌های اصلی «با کربلا» است که همین فضای کلاس مانند تحریریه را طراحی کردیم تا افراد حاضر در استودیو  تصاویر دریافتی را به‌صورت سوگواره مخابره کنند.

نگاه تاریخی به اربعین چه سهمی از برنامه را به خود اختصاص داده ‌است؟

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها وآیتم‌های برنامه با کربلا بخش تطبیقی سفرهای اربعینی زمان حال با دوران سابق است که همواره دارای موانع، خطرها و تهدیدهای بی‌شماری بوده؛ در بخشی از برنامه به بازخوانی تاریخ پیاده‌روی اربعین پرداخته می‌شود که چه روند و مسیری را طی کرده است.

بخش‌های دیگر برنامه از جمله پویش‌ها را چگونه طراحی شده‌است؟

توجه‌دادن مخاطبان به مهربانی، مشارکت و همدلی، از اولویت‌های برجسته عوامل «با کربلا» است که برهمین اساس بخشی از برنامه تحت عنوان «بخش مهربانی» به دستگیری از کودکان یتیم و نیازمندان و مستحقان اختصاص دارد که این بار نیز مجری وعوامل برنامه بازهم بارویکرد تعاملی ازمردم جهت همراهی در امور خیریه دعوت می‌کنند.

ارتباطتتان با کربلا چگونه است؟

گزارش‌های سیدکاظم احمدزاده از استودیو کربلا با آن لبخند دلنشین و برخورد خوبش چه در مقابل دوربین و چه پشت دوربین زیبایی لحظه‌های ارادت به امام حسین(ع) را صد چندان می‌کند. مجری توانمندی که به دلیل تجربه حضورش در کربلا به ‌خوبی توانایی خود را در اجرای دلنشین و خالصانه نشان داده‌است.

 

نیره رضایی‌مطلق

 

There are no comments yet