مونا خوش اقبال در گفتگو با صبا:
زنگ خطری برای اهالی هنرهای تجسمی
نمایشگاه اخیر زنگ خطری برای اهالی هنر است که بدانند اگر مردم نسبت به برخی نمایشگاه ها علاقهمندی چندانی نشان نمیدهند به این خاطر است که آن آثار از کیفیت و جذابیت زیادی برخوردار نبودهاند.
آزاده صالحی – موزه هنرهای معاصر تهران این روزها میزبان نمایشگاه «چشم در چشم» است که منتخبی از ۱۲۰ اثر ایرانی و خارجی گنجینه موزه را در برگرفته است. این نمایشگاه مشتمل بر آثار نقاشی، مجسمه و عکس از هنرمندان بزرگی چون فرانسیس بیکن، اندی وارهول، آلبرتو جاکومتی، ادوارد مونه، کمالالملک، بهمن محصص، ژازه طباطبایی، مارکو گریگوریان، محمود جوادیپور، احمد اسفندیاری، پیکاسو، ونگوگ، خوان میرو، مهدی سحابی و… است و به آثار پرتره این هنرمندان مدرن و معاصر اختصاص دارد که با جنبههای روانکاوانه به نمایش گذاشته شدهاند. نمایشگاه «چشم در چشم» (پرتره در هنر مدرن و معاصر) با رویکردی پژوهشی سعی در کنکاش مضامین تصویری مرتبط با پرتره دارد که از ۱۵ مهر ماه در موزه هنرهای معاصر برپا شده و به دلیل استقبال بی نظیر علاقهمندان، دانشجویان و هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی با اعلام نادره رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ تا پایان آذر ماه جاری تمدید شد. نادره رضایی در باره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه «چشم در چشم» با استقبال کم سابقه هنرمندان و علاقهمندان هنرهای تجسمی و گنجینه موزه هنرهای معاصر، روبهرو شده و به همین دلیل نمایشگاه را تا پایان آذر ماه تمدید میکنیم. معاون امور هنری افزود: در این روزها موزه هنرهای معاصر شاهد صفهای طولانی مردم برای تماشای آثار پرتره گنجینه موزه است، امیدواریم با این تمدید علاقهمندان بیشتری فرصت داشته باشند تا با فراغت به موزه بیایند. برگزاری این نمایشگاه و تمدید آن فرصتی فراهم کرد تا با مدیرگالری «کاما» درباره چرایی و دلایل استقبال از این نمایشگاه به گفتوگو بنشینیم.
مونا خوش اقبال مدیرگالری «کاما» از اهالی هنر است که در این باره اظهار کرد: برپایی چنین رویدادی در شرایطی که اهالی هنر از بی رونقی این عرصه گلایه دارند یک درس بزرگ بوده است. چرا که این امر نشان میدهد مردم هنوز نسبت به آثار هنری گرایش دارند، منتهی در این سالها چندان که باید خوراک کیفی و راضی کننده از سوی گالریها به مردم داده نشده است و از این نظر با خلاءهای جدی درعرصه تجسمی رو به رو هستیم.
این گالریدار افزود: نکته مهمتر این که وقتی نمایشگاههای بزرگ با استقبال عموم مردم مواجه میشوند، میتوان به برداشتن قدم بعدی یعنی خرید آثار هنری از سوی مردم عادی بیشتر امیدوار شد. به ویژه این که در سالهای اخیر، بحث اقتصاد هنر پر رنگتر شده و دولت، هنرمندان و گالریداران در اندیشه تمهیداتی هستند تا بتوانند زمینه خرید آثار هنری را بیش از پیش در بطن جامعه ایجاد کنند. طبعا حتی اگر مردم با قیمت مناسب به خرید تابلوی نقاشی، عکس، مجسمه، سفال و… بپردازند این مسئله در به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد هنر تاثیر زیادی خواهد داشت.
مدیرگالری «کاما» ادامه داد: نمایشگاه اخیر موزه با توجه به نمایش شاهکارهایی از بزرگترین هنرمندان جهان، زنگ خطری برای گالری داران و اساسا اهالی هنر است که بدانند اگر مردم در مواقعی نسبت به نمایشگاه هایی که برگزار میشود علاقهمندی چندانی نشان نمیدهند به این خاطر است که آن آثار از کیفیت و جذابیت زیادی برخوردار نبودهاند. ضمن این که اطلاع رسانی گسترده از سوی رسانههای داخلی و خارجی نیز در پررنگ شدن این نمایشگاه بیتاثیر نبوده است. این هم نکته مهمی است که اثبات میکند هنر بدون رسانه راه به جایی نمیبرد. رسانه میتواند حرکتهای پنهانی هنر را آشکار کند و حتی در نقد آثار نیز موثر باشد. با توجه به تمام این نکات، این نمایشگاه به مثابه تلنگری برای اهالی هنر به شمار میرود.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است