روزنامه صبا

روزنامه صبا

سودابه بیضایی در گفتگو با صبا:

سکانس‌های بداهه از جذابیت‌های بازی در فیلم بود


من و آقای بهبودی یک سری سکانس‌ها را بصورت بداهه بازی می‌کردیم. این یکی از بخش‌های بسیار جذاب و لذت‌بخش برای من بود. بازی بداهه در مقابل رضا بهبودی آورده‌های تجربی زیادی برای من داشت.

سمیه خاتونی- تعارض فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا لطفی و تهیه‌کنندگی سید‌امیر سیدزاده محصول سال ۱۳۹۸ است که در آن رضا بهبودی و سودابه بیضایی نقش پردازی کرده‌اند. این فیلم که با همکاری ایران و کشور چک ساخته شده در بخش نگاه نو و سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر  نیز حضور داشت و هم اکنون در سراسر سینماهای کشور بر روی پرده سینماها است. این فیلم در پانزده جشنواره خارجی شرکت کرده و در پنج قاره دنیا نمایش داده شده است و دارای فرم خاصی است که برای اولین بار در سینما می‌بینیم. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار صبا را با بازیگر این فیلم می‌خوانید.

 شما در این فیلم همانند بقیه آثار به خوبی از پس نقش و انتقال حس بر می‌آیید، اما در این نقش شما زنی هستید درون ذهن یک شخصیت نویسنده و متوهم که هر طور بخواهد شما را تصور می‌کند، با این وصف چگونه توانستید نقش را از آن خود کنید و با آن ارتباط حسی ایجاد کنید؟

به هر حال این فیلم از جهان ذهنی کارگردان و نویسنده می‌آید قاعدتاً در قدم اول در مواجه با این گونه از سناریوها، گفت‌وگوی بیشتر در جلسات مکرر با کارگردان برای آشنا شدن با جهان ذهنی و ساختار کلی اثر راه‌هگشاست. در شخصیت پردازی و ایفای نقش برای هر بازیگر یک فرمول مشترک در دست است که با توجه به آن پیش می‌رود. بنابراین خیلی تفاوت ندارد که اثر در چه بستر و یا با چه رویکردی در سبک روایت می‌شود. اثر می‌تواند رئال، سورئال یا جهانی از زاویه دید یک دوربین باشد و به طور متفاوتی به اتفاقات و آدم‌ها نگاه کند، اما آدم‌ها همان آدم‌هایی هستند که ما آنها را می‌بینیم. کار یک بازیگر ملموس کردن یک شخصیت و درگیر کردن هرچه بیشتر عواطف مخاطب با اوست. در واقع بازیگر وظیفه دارد که شخصیت را به هر طریقی برای مخاطب گیرا و ملموس کند. بنابراین به نظر من شخصیت‌پردازی از شیوه روایتگری فیلم جداست و بازیگر باید به طور جدی بر روی شخصیت‌پردازی نقش خود و قابل لمس بودن او متمرکز شود.

اینگونه آثار که در مقابل سینمای معمول ایران هستند و ساختارشکن محسوب می‌شوند چقدر به پرورش قوه خیال‌انگیزی بازیگر کمک می‌کنند و آیا این فیلم توانست فارغ از کلیشه‌ها به شما آزادی عملی بدهد که به عنوان بازیگر دست به تجربه ویژه‌ای بزنید؟

در فیلم «تعارض» سکانس‌هایی بود که کارگردان از ما می‌خواست، در آن سکانس اطلاعاتی را به مخاطب بدهیم. برای این کار من و آقای بهبودی یک سری سکانس‌ها را بصورت بداهه بازی می‌کردیم. این یکی از بخش‌های بسیار جذاب و لذت‌بخش برای من بود. بازی بداهه در مقابل رضا بهبودی قرار گرفتن در موقعیت‌ جذابی بود که آورده‌های تجربی زیادی برای من داشت.

کدامیک از نقش‌هایی که تا باحال بازی کرده‌اید برای خودتان محبوب‌تر بوده ؟

من حدود ۴۰ فیلم و سریال بازی کردم که هر کدام دارای ویژگی‌هایی خاص به خود بودند که در زمان خود علاوه بر لذت، آورده‌های تجربی برایم داشتند. اما همواره نقش‌هایی برای من جذاب‌ترند که ملغمه‌ای از وجوهات ناگفته‌تری از انسان را منعکس می‌کنند و اگر بتوانم در یک کاراکتر تمام وجوهات انسانی را ببینم، من نیز به عنوان یک بازیگر سختی آن را به جان می‌خرم که همه آنها را به نمایش بگذارم. قطعا مخاطب هم شخصیت را بیشتر باور خواهد کرد و با آن همراه خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است