روزنامه صبا

روزنامه صبا

علیرضا باغشنی در گفتگو با صبا:

۵۰ درصد یادگیری بر دیدن استوار است


به عقیده من ۵۰ درصد یادگیری بر دیدن استوار است وقتی که شما خوب می‌بینید می‌توانید فیلم خوب هم بسازید بنابراین اگر سلیقه‌های مختلف را نبینید، پیشرفتی در حوزه سینمای مستند نخواهید داشت.

مریم عظیمی – «پشت کوه‌های علی زنگی» عنوان فیلم مستندی پرتره است به کارگردانی علیرضا باغشنی که در اولین حضور جشنواره‌ای‌اش در رویداد سینماحقیت رونمایی شد. با کارگردانان این اثر گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

این مستند به چه موضوعی می‌پردازد و در کدام دسته از آثار مستند جا می‌گیرد؟

سوژه و قهرمان مستند «پشت کوه‌های علی زنگی» درباره کودکی است که رعیت خان بوده، در پشت کوه زندگی می‌کرده و اصطلاحاً پشت کوهی بوده‌ است. کودکی از یک خانواده کارگر که در ابتدا از تحصیل بدش می‌آید و دوست دارد که چوپانی خان را انجام دهد اما در نهایت به مدرسه می‌رود و امروز بهترین فوق تخصص نوزادان ایران است. این فیلم مستند پرتره‌ای در مورد زندگی دکتر حسن بسکابادی فوق تخصص اطفال و نوزادان است که از ابتدای زندگی ایشان شروع شده و به سختی‌های طاقت فرسایی که تا لحظه‌ فوق تخصص گرفتن پشت سر گذاشته‌اند می‌پردازد.

آشنایی شما با این سوژه چگونه بود؟

در سفری که به سوریه داشتم به عنوان مستندساز همراه گروهی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودم که می‌خواستند با تعدادی از اساتید دانشگاه‌های مختلف سوریه نشست و تبادلات علمی داشته باشند. آنجا بود که با آقای دکتر آشنا و زمانی که از زندگی‌شان مطلع شدم، دیدم که سوژه بسیار خوبی برای مستند هستند.

با چه چالش‌هایی در زمینه ساخت این مستند روبرو بودید؟

با توجه به اینکه خود آقای دکتر فرد پرمشغله‌ای هستند و سرشان شلوغ است و علاوه بر بیمارستان و مطب به کارهای جهادی هم مشغول هستند کمی چالش زمانی داشتیم اما خوشبختانه ایشان همکاری و همراهی کاملی با ما داشتند و ما هم تلاش کردیم که به صورت فشرده کار کنیم تا وقت ایشان کمتر گرفته شود.

اهمیت جشنواره حقیقت برای شما به عنوان مستندساز چیست؟

جشنواره حقیقت بهترین ویترین سینمای مستند ایران است که به اکران مستندهایی با سلایق مختلف می‌پردازد. مستندسازان با شکل‌ها و فرم‌های مختلف فیلم‌های‌شان را می‌سازند و از بین صدها مستندی که در سال ساخته می‌شود حدود ۶۰ یا ۷۰ فیلم برگزیده می‌شود بنابراین فرصت بسیار خوبی برای مستندسازان است. مثلاً از شهر مشهد علاوه بر من و دو همکارم که در جشنواره فیلم داشتیم ۱۷ فیلمساز دیگر هم در جشنواره حضور داشتند و این حضور بدین علت است که جشنواره فرصتی است برای دیدن، آموختن و تبادل نظر است. به عقیده من ۵۰ درصد یادگیری بر دیدن استوار است وقتی که شما خوب می‌بینید می‌توانید فیلم خوب هم بسازید بنابراین اگر سلیقه‌های مختلف را نبینید و خود را به روز نکنید و نتوانید نظریات بقیه را بشنوید طبیعتاً پیشرفتی در حوزه سینمای مستند نخواهید داشت. من تاکنون ۵ فیلم در جشنواره سینما حقیقت داشتم و ۴ سال است که در این جشنواره شرکت می‌کنم و سعی می‌کنم همه فیلم‌ها را ببینم و این مسئله به فیلمساز کمک می‌کند تا نگاهی جدید داشته باشد و فیلمسازی خود را به روز کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است