روزنامه صبا

روزنامه صبا

سپهر پهلوان در گفتگو با صبا:

در مقایسه با قیمت بلیت، سینما رشدی نداشته است


قیمت پایین بلیت یکی از مهمترین دلایل استقبال مخاطبان از سینماست چون سینما یکی از ارزان‌ترین تفریح‌ها حساب می‌شود که در مقایسه با قیمت بلیت، فیلم‌های سینمایی فروش بالایی نداشته‌اند.

سپهر پهلوان، مدیر پردیس سینمایی ارگ درباره اخبار منتشرشده مبنی بر رشد ۳۰ درصدی استقبال مخاطبان نسبت به سال گذشته گفت: این افزایش فروش در گیشه سینماها بیشتر مربوط به چهار فیلم تگزاس ۳، صبحانه با زرافه‌ها، هفتادسی و زودپز است که در پاییز امسال اکران شده و امسال فیلم‌های اجتماعی پرفروشی نداشتیم و این اقبال به این خاطر است که سلیقه مخاطب در سال‌های اخیر به خاطر شرایط اجتماعی به سمت تماشای فیلم‌های کمدی تغییر کرده است.

وی ادامه داد: این چهار فیلم از نظر محتوایی متوسط بوده و مردم نسبت به آنها خنثی بوده‌اند یعنی رضایت تماشاگر از این فیلم‌ها در حد وسط بوده است، نه رضایت کامل داشته‌اند و نه خیلی ناراضی بوده‌اند و قیمت پایین بلیت فیلم‌های سینمایی یکی از مهمترین دلایل استقبال مخاطبان از سینماست چون سینما یکی از ارزان‌ترین تفریح‌ها حساب می‌شود که در مقایسه با قیمت بلیت، فیلم‌های سینمایی فروش بالایی نداشته‌اند.

پهلوان در پاسخ به اینکه آیا با افزایش بهای بلیت سینما مخاطب سینما کاهش خواهد داشت خاطرنشان کرد: افرادی که برای نمایش تئاتر و کنسرت هزینه‌های چند برابری پرداخت می‌کنند برای تماشای فیلم‌های سینمایی نیز می‌توانند بهای بیشتری پرداخت کنند و برای استفاده همه طبقه‌های اجتماعی از سینما باید بهای بلیت در روزهای مختلف متفاوت باشد با این روش هم قیمت بلیت سینما واقعی می‌شود و هم همه اقشار اجتماعی مختلف می‌توانند فیلم‌های سینما را تماشا کنند.

وی در پاسخ به اینکه چشم‌انداز آتی سینما با توجه به رشد مخاطب آن چگونه خواهد بود تصریح کرد: رشد مخاطب با اکران چنین فیلم‌هایی کاهش خواهد یافت و بعد از آن هیچ راهکار دیگری وجود ندارد یا باید طبق خواسته مردم پیش رفت که ممکن است بعد از مدتی مردم دیگر اقبالی به سینما نداشته باشند یا فیلمسازان باید موج جدیدی برای مخاطبان سینما ایجاد کرده و سلیقه مردم را به سمت خواسته خود هدایت کنند که احتمال این مورد بعید است ولی سینمادارها می‌توانند سلیقه مردم را تغییر دهند چون بسیاری از فیلم‌ها در هفته‌های اول به خاطر بازیگران فروش خوبی دارند ولی بعد از مدتی به خاطر کیفیت پایین به یک باره مخاطب خود را از دست می‌دهند و فروش فیلم کاهش می‌یابد چون هنوز مهمترین تبلیغ کننده فیلم در سینمای ایران، تماشاگران فیلم هستند و چون تماشاگر از فیلم راضی نبوده آن را به دیگران توصیه نکرده و این موجب می‌شود فیلم در طول زمان اکران خوبی نداشته باشد و گیشه را از دست بدهد.

مدیر پردیس سینمایی ارگ تهران اظهار کرد: فیلمسازان می‌توانند با تولید فیلم‌های با کیفیت در ژانرهای مختلف سلیقه مردم را تغییر دهند چون مردم فیلم خوب و بد را تشخیص می‌دهند و محتوا برای‌شان اهمیت دارد. برای مثال فیلم «روزی روزگاری آبادان» که همزمان با فیلم‌های کمدی اکران شد و سانس‌های خوبی در اختیار نداشت ولی با این حال تک سانس‌های این فیلم از مخاطب پر می‌شد در حالی که محتوای این فیلم کمدی نبود و فیلم کاملا اجتماعی بود و در نهایت مخاطب از تماشای این فیلم راضی بود و این نشان دهنده آن است که فیلمسازان باید بر روی محتوای فیلم‌ها کار کنند و با تولید فیلم با کیفیت دیگر نیازی نیست فیلمسازان بر موج سینما سوار شوند.

وی درباره اینکه یکی از انتقادهای فیلمسازان اجتماعی این است که سینمادارها سانس مناسب در اختیارآن‌ها قرار نمی‌دهند گفت: من به عنوان سینمادار از فیلم‌های اجتماعی حمایت کرده و سانس در اختیار این فیلم‌ها قرار می‌دهم اما بخشی از کار هم درآمدزایی است چون من تولید کننده فیلم نیستم بلکه فیلم‌های تولید شده را اکران می‌کنم و سرمایه انجام شده باید برگردد به همین دلیل باید فیلم‌های مورد اقبال مردم را اکران کنم و ژانر آن برای من اهمیتی ندارد و اگر یک فیلم اجتماعی مخاطب داشته باشد در سانس‌های بیشتری پخش خواهم کرد ولی هزینه‌ها به قدری زیاد است که همه به ناچار برای بازگشت سرمایه‌شان بر این موج سوار می‌شوند. گرچه این کار درست نیست چون یک روز این موج قطع می‌شود و سینما از بین خواهد رفت بنابراین سینماگرها باید با تولید فیلم‌های با کیفیت در ژانرهای مختلف مخاطب را جذب سینما کرده و موج‌های درست ایجاد کنند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است