امید میرزایی در گفتگو با صبا:
مخاطب همچنان تشنه قصه است
فیلمنامه بسیار تاثیرگذار است و بدون آن اگر تجهیزات هالیوود در اختیارمان باشد هم کار چندانی از پیش نمیبریم. در نهایت قصه گویی است که مهم است چون مخاطب هنوز هم تشنه قصه است.
مریم عظیمی– بسیاری از مشکلات جامعه را در قالب فیلم کوتاه میتوان حل کرد. ظرفیت فیلمهای کوتاه ظرفیت بسیار بالایی در حل خرده مشکلات فرهنگی است، از مسائل شهری مانند ترافیک و بی توجهی به حقوق دیگران گرفته تا مسائل اخلاقی و اجتماعی مانند فقر و طلاق و بیکاری و همه مشکلات را میتواند بیان و حل کند و همه موضوعات میتواند دستمایه اساسی برای ساخت این گونه فیلمها باشد اما موضوعی که سازندگان فیلم کوتاه به عنوان چالش از آن بیشتر یاد میکنند سرمایهگذاری و حمایت نهادها و سازمانها از ساخت فیلم کوتاه و مهمتر از همه اکران و در معرض دید عموم قرار دادن این فیلمها است. خبرنگار صبا با توجه به تغییر مدیریت در انجمن سینمای جوانان ایران در این گزارش به سراغ فعالین عرصه ساخت و تولید فیلم کوتاه اعم از تهیهکننده، کارگردان و بازیگران رفته تا چالشها و سیاستهایی که در این عرصه موجب رضایت و یا عدم رضایت آنها شده را جویا شود. با آمدن یک سینماگر جوان و با انگیزهای چون بهروز شعیبی با سبقه ساخت فیلمهایی که در کارنامه درخشانش دارد بر مسند انجمن سینمای جوان میتوان روزهای درخشانی را در این عرصه متصور شد و با شناختی که از این کارگردان و بازیگر سراغ داریم حتما چنین گزارشهایی میتواند در روند مدیریتی وی و در راستای همراهی با سینماگران فیلم کوتاه راهگشا باشد.
امید میرزایی نویسنده و کارگردان ، تدوینگر، طراح آنونس و تیزر است. وی برنده ۳ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر میباشد. فیلم «تنها در کنار هم» از امید میرزایی که کارشناس کارگردانی سینما از دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر است توانسته علاوه بر جایزه تدوین جشنواره فیلم کوتاه تهران، جایزه افتخاری جشنواره بینالمللی لوکاس آلمان را در کنار جایزه بهترین فیلم جشن حافظ دریافت کند.
او در مورد چالشهای ساخت فیلم کوتاه گفت: امروز سرعت تکنولوژی بسیار زیاد است و به مرور آنقدر تجهیزات، دوربینها، لنزها و نورها پیشرفت کردند و کاراییشان بیشتر شد که عملاً همه گونه وسیله و تجهیزاتی وجود دارد و ما امروز برای ساخت یک فیلم همان تجهیزاتی را در دست داریم که شاید فردی در اروپا و آمریکا برای ساخت فیلم کوتاه در دست دارد و از نظر تکنیکی همه چیز وابسته به شناخت عوامل یعنی فیلمبردار و کارگردان و… از رنگ، نور و این مسائل است. در واقع شناختی که کارگردان و عواملش دارند استفاده از آن تجهیزات را معنا میکند و شناخت و آگاهی در استفاده از این تجهیزات میتواند در نهایت منجر به یک اثر هنری شود. اما از نظر مالی هزینهها در همین امروز و این لحظه که ما صحبت میکنیم ممکن است با فردا تفاوت داشته باشد. کسی هم که این تجهیزات را کرایه میدهد تقصیری ندارد و نوسان اقتصادی است که عامل چنین چیزی میشود. بنابراین در چنین حالتی کار برای فیلمساز هم سادهتر و هم سختتر شده چرا که امکانات و تجهیزات زیادی وجود دارد که کارش را راحت میکند اما از آنجایی که تهیه همان تجهیزات و امکانات برای سازنده فیلم سخت میشود او مجبور است از ایدهآلهایش کوتاه بیاید و به شیوه دیگری فیلم بسازد. من افراد زیادی را میبینم که امروز ترجیح میدهند با گوشی موبایلشان فیلم بسازند که طبیعتاً در کیفیت کار تاثیر میگذارد در عین حال همه این امکانات زمانی تاثیرگذار است که شما یک درام منسجم و درست و یک نگاه جدید به موضوع و ایدهای داشته باشید. در واقع فیلمنامه است که بسیار تاثیرگذار است و بدون آن اگر تجهیزات هالیوود در اختیارمان باشد هم کار چندانی از پیش نمیبریم یعنی در نهایت آن قصه گویی است که مهم است چون مخاطب هنوز هم که هنوز است تشنه قصه است.
وی درباره تغییر مدیریت در انجمن سینمای جوان که چند روز گذشته اتفاق افتاده و انتظارش از سیاستهای جدیدی که میتواند به فیلمسازان این عرصه کمک کند افزود: فکر میکنم عمدتاً به این شکل بوده که سیاستها جوری نوشته شود که بیشتر برای بالادستیها کار شود نه کسانی که قرار است با آن مجموعه کار کنند. مثلاً ما آقای آذرپندار را در این زمینه داشتیم و امروز آقای شعیبی به جای ایشان به ریاست انجمن سینمایی جوان رسیدهاند و تا جایی که من شناخت دارم انسان فوقالعادهای هستند و از آنجایی که هنوز کارشان را شروع نکردهاند نمیتوانیم بدانیم که سیاستهایشان به چه سمتی خواهد رفت و چگونه خواهد شد. اما آقای آذرپندار در بدو ورود از یک ایدئولوژی آمدند که همکاران ما در این عرصه، آن ایدئولوژی را میشناختند و شاید برخی نسبت به آن زاویه داشتند اما به نظرم ایشان طی چند سالی که بودند کاملا آن نگاه را عوض کردند و همگان دیدند که سیاستهای آقای آذر پندار بر اساس جذب این افراد بود نه برای جلب رضایت فرد بالادستیاش و مسیر کاملا متفاوتی را طی کرد و به نظر من این بسیار مهم است اینکه فردی در چنین مقامی بداند که در نهایت باید به افرادی که با آنها کار میکند خدمات بدهد و آنها باید راضی باشند تا با حال بهتری سمت شما بیایند و هر چقدر برای این حال بهتر تلاش شود قطعاً در خروجی آثار نیز تاثیرگذار خواهد بود و امیدوارم که آقای شعیبی هم اینگونه پیش بروند که بر اساس شناختم فکر میکنم یقیناً اینگونه خواهد بود و شاید حتی خیلی بهتر.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است