مقداد اخوان در گفتگو با صبا:
آیا خیالات ما برای سازندگان دردسرساز هستند یا نه؟
روند روایت و اتفاقها به توان تولید بستگی دارد، در نگارش فیلمنامه انیمیشن محدودیتی برای خیالپردازی نداریم ولی باید در نظر داشته باشیم که آیا خیالات ما برای سازندگان دردسر ساز هست یا نه؟
سمیه خاتونی– «ببعی قهرمان» یک فیلم سینمایی پویانمایی سهبعدی ایرانی به تهیهکنندگی محمدمهدی مشکوری، کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی و نویسندگی مقداد اخوان محصول سال ۱۴۰۱ سازمان هنری اوج است که در چهل و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر اکران شد. دیگر عوامل این انیمیش؛ مدیر تولید: مسعود محمدی – سمیرا پیشانیدار، کامپوزیت: محمد کریمی، سرپرست نور: سعید گرمابدری، توسعه بصری: علی متصدی، کارگردان هنری: میکائیل براتی، طراح کارکتر: محمد خیراندیش – شفیع آهی هستند. روزنامه صبا با نویسنده این اثر گفتوگویی داشت که در ادامه میخوانید:
ایده نگارش «ببعی قهرمان» چطور شکل گرفت؟
قرار بود که فیلمنامهای سینمایی را برای سریال موفق «ببعی» که از شبکه پویا پخش میشد و برای گروه سنی کودک بنویسم. چند جلسه توجیهی برگزار و به این نتیجه رسیدیم که از آرزوی کودکانه ملموسی استفاده کنیم که برای کودک قابل درک باشد، خلبانی برای پسر بچهها جذاب است و اگر کاراکتر ما که یک دختر است همچین خواستهای داشته باشد برای هر دو گروه چه دختر و چه پسر جذاب است، این شد که موضوع داستان شکل گرفت و پرداخته شد؛ دختری که میخواهد خلبان شود.
تمایز نویسندگی برای ساخت انیمیشن و فیلم را چه میدانید؟
به نظر من فرقی میان فیلمنامه انیمیشن و فیلم رئال نیست و گروه سنی چهار چوب چگونگی روایت را تعیین میکنند. هر دو میتوانند خیال انگیز، فانتزی و غیره باشند و هر دو میتوانند از تم جدی و واقعگرا پیروی کنند.
آیا نویسندگی انیمیشن، محدودیتهای برای ساخت را نیز برای نویسنده به دنبال دارد، یعنی در این حوزه هم نویسنده باید به امکانات و محدودیتها فکر کند، یا آزاد است؟
روند روایت و اتفاقها به توان تولید و انتظار سازنده از پروژه بستگی دارد، هر چند به نظر میرسد در نگارش فیلمنامه انیمیشن محدودیتی برای خیالپردازی نداریم ولی باید در نظر داشته باشیم که آیا خیالات ما برای سازندگان دردسر ساز هست یا نه؟ بخش مالی، زمان و توانایی تولید همگی در نگارش فیلمنامه تاثیر دارد.
به تجربههای پیش از این اشاره کنید و بفرمایید نگارش این اثر چه تفاوتی با آثار قبلی داشته است و چه آورده تجربی و حرفهای برای شما رقم زده است؟
من یک فیلمساز در قالب انیمیشن هستم که پیش از این تجربه ساخت فیلمهای کوتاه جشنوارهای و تولید سریالهای انفرادی و گروهی را داشتهام، از جمله ولهها و نماهنگهای انیمیشن زیادی تولید کردهام و در زمینه انیمیشن سازی سالها تجربه دارم. هر کدام از این تولیدات به نوعی تجربیات ویژهای برای من داشته و دارد که نگارش فیلمنامه « ببعی قهرمان» نیز از این امتیاز مستثنی نیست.
آیا نگارش فیلمنامه انیمیشن دیگری را نیز در دست دارید؟
نویسندگی و ساخت اثر برای من یک علاقه شخصی است که از انجام آن لذت میبرم. در حال حاضر نیز پروژهای مختلفی را در دست دارم و اگر امکانی پیش بیاید برای نگارش فیلمنامه هم لذت میبرم.
از نظر تاثیرگذاری و روانشناختی بر کودک در نگارش «ببعی قهرمان» از چه مولفههایی بهره بردید و یا تحتتاثیر چه نظریهای در رابطه با کودک بودید؟
از نظر روان شناختی به نقش خانواده و تاثیر حمایتی و همراهی آنها در اعتماد به نفس کودکان توجه ویژهای داشتیم. از طرفی انجام کار گروهی و جایگاه کار تیمی و موفقیت دسته جمعی و رضایت در همراهی و یاری خانواده و دوستان از دیگر موضوعات مورد توجه در این اثر بود. همچنین شکستن کلیشهها و امید دستیابی به اهداف با وجود نقطه ضعفها و زیر پا گذاشتن محدودیتها از موضوعات محوری است که در نهایت، این امر با یاری دوستان به موفقیت دستهجمعی انجامید.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است