روزنامه صبا

روزنامه صبا

کیوان مقدم در گفتگو با صبا:

عناصر فیلم بازتاب‌دهنده وضعیت شخصیت‌ها است


با توجه به فضای خاص و ملودرام عاشقانه اجتماعی فیلم «عزیز»، هدف اصلی من خلق عناصری بود که نه تنها بیانگر داستان و احساسات شخصیت‌ها باشند، بلکه با محیط شهری خاص گیلان هم‌خوانی داشته باشند.

سمیه خاتونی– فیلم سینمایی «عزیز» با فیلمنامه‌ای از جمیله دارالشفایی، تهیه‌کنندگی سیدعلی‌ احمدی و به کارگردانی مجید توکلی است که با محوریت موضوع مادر و بیماری آلزایمر ساخته شده است. این فیلم که به زبان گیلکی روایت می‌شود در آذر ماه ۱۴۰۳ به اکران مردمی در آمد. در این فیلم بازیگرانی چون، آزاده صمدی، روزبه حصاری، بهمن صادق‌حسنی، شیرین محسنی و رضا عباسی ایفای نقش کرده‌اند. در این پرونده روزنامه صبا با بهمن صادق‌حسنی، شیرین عباسی بازیگران فیلم و کیوان مقدم مدیر هنری پروژه گفت‌و‌گویی داشته، که در ادامه می‌خوانید.

کیوان مقدم عضو انجمن طراحان صحنه خانه سینما می‌باشد. او طراح صحنه و لباس فیلم «جدایی نادر از سیمین» مشاور هنری فیلم سینمایی ژاپنی «خورشید بی‌غروب» به کارگردانی ستسورو واکاماتسو، طراح هنری فیلم «فروشنده» (اصغر فرهادی) و… بوده و موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره‌های داخلی و خارجی شده است.

 

تا چه اندازه از عناصری که در فیلم «عزیز» استفاده کردید به ذهنیت شما نزدیک شد؟
در فیلم «عزیز»، با توجه به فضای خاص و ملودرام عاشقانه اجتماعی فیلم، هدف اصلی من خلق عناصری بود که نه تنها بیانگر داستان و احساسات شخصیت‌ها باشند، بلکه با محیط شهری خاص گیلان و ویژگی‌های اجتماعی آن هم‌خوانی داشته باشند. به‌ ویژه، در این پروژه، تمرکز من بر چند عنصر کلیدی بود. یکی از اولویت‌های من ایجاد هماهنگی دقیق بین عناصر بود این امر به ‌ویژه در فضای داخلی و ترکیب‌های فنی اهمیت زیادی داشت، زیرا فیلم به ‌طور خاص نیاز به فضاسازی دقیق و متناسب با فضای داستانی داشت. با همکاری نزدیک با طراح لباس و صحنه، تلاش کردم تا لباس‌ها و دکورهای فیلم بازتاب‌دهنده وضعیت اجتماعی و روانی شخصیت‌ها باشد. به ‌ویژه با توجه به ساختار اجتماعی خاص شهر لنگرود، این طراحی‌ها به ‌شکلی باید شخصیت‌ها و روابط آن‌ها را برجسته می‌کردند. در فیلم «عزیز»، نورپردازی برای خلق حس و حال درونی شخصیت‌ها و تقویت مفاهیم عاطفی فیلم اهمیت زیادی داشت. نور در ترکیب با دکورها باید فضایی خاص و عاطفی ایجاد می‌کرد که تماشاگر را به‌ طور مستقیم با احساسات شخصیت‌ها درگیر کند. همکاری مستمر با کارگردان، نویسنده، طراح صحنه و لباس و مدیر فیلمبرداری و به‌ ویژه درک عمیق از نیازهای هر بخش، موجب شد که بتوانیم به شکلی یکپارچه و هماهنگ عناصری را ایجاد کنیم که به ‌شکلی صحیح با روایت داستان هم‌خوانی داشته باشد. در نهایت، با توجه به این عناصری که ذکر شد، سعی کردم فضایی بسازم که احساسات و پیچیدگی‌های روابط انسانی در فیلم «عزیز» به بهترین شکل ممکن منتقل شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است