بابک قیصری در گفتگو با صبا:
هفت ماهِ پر از تمرین و تکرار داشتیم
تمام حرکات طراحی شده را باید با گروهی بسیار جوان و تازه کار، هماهنگ و اجرا میکردیم. ما هفت ماه پر از تمرین و تکرار داشتیم و به صورت شبانه روزی روی طراحی حرکات و تمرین آنها کار شد.
مریم عظیمی – «ستارخان» نمایشی به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی یعقوب صدیقجمالی است که در دی ماه ۱۴۰۳ در تبریز به روی صحنه رفته و با استقبال گسترده مخاطب مواجه شده است. این نمایش در طول جشنواره تئاتر فجر برای سه روز متوالی در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت و بدین ترتیب هنردوستان تهرانی نیز میتوانند به تماشای این نمایش که به زندگی یکی از بزرگترین سرداران ملی ایران میپردازد بنشینند. در ادامه گفتوگوی خبرنگار صبا با طراح حرکت و کرئوگراف این نمایش را میخوانید.
کار خود را در زمینه تئاتر چگونه آغاز کردهاید؟
من تقریباً از سال ۸۲ در زمینه رقص آذربایجانی فعالیت دارم و از سال ۹۰ سمت تئاتر آمدم و در حال حاضر نیز علاوه بر نمایش «ستارخان» با نمایش «ملک محمد» که به صورت کارگردانی مشترک با برادرم سهند قیصری بوده در جشنواره تئاتر فجر حضور داریم. من و برادرم برای نمایش «ستارخان» از رفتار و حرکتهایی استفاده کردیم که بر اساس تاریخ معاصر و ترکیبی از حرکات فولکلوریک رقص آذربایجانی است. در واقع ما رقص آذربایجانی را به صورت معاصر و به صورت باله و باله معاصر طراحی کردیم و این باعث میشود که بیننده از این جلوههای بصری نیز لذت ببرد.
نمایش «ملک محمد» به چه موضوعی میپردازد؟
نمایش «ملک محمد» اثری فیزیکال و بر اساس یکی از افسانههای کهن آذربایجانی است که ما از لحاظ داستانی به آن شاخ و برگ دادیم و از لحاظ تکنیک و حرکتها کاری متفاوت و پر از شگفتی است. داستان این نمایش و حرکت آن در هم تنیده هستند و من فکر میکنم که برای مخاطب میتواند جذاب باشد.
با توجه به اینکه «ستارخان» در حدود ۱۲۰ بازیگر دارد هماهنگی با این کست چه چالشهایی برای شما داشت؟
حقیقتش بسیار سخت بود چون تمام این حرکات طراحی شده را باید با گروهی که هنوز بسیار جوان و تازه کار بودند هماهنگ و اجرا میکردیم بر همین اساس ما هفت ماه پر از تمرین و تکرار داشتیم و به صورت شبانه روزی روی طراحی حرکات و تمرین آنها کار شد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است