سارا حاتمی در گفتگو با صبا:
جذابیت فیلمهای تاریخی بستگی به سلیقه افراد دارد
سینمای ایران نیازمند ساخت فیلمهای تاریخی است چون این نوع فیلمها علاوه بر روایت تاریخ، به نسل جدید کمک میکند تا با تاریخ کشور خود آشنا شود. البته جذابیت این فیلمها بستگی به سلیقه افراد دارد.
مهدیه مالکی – فیلم بازی خونی دومین فیلم حسین میرزامحمدی است که سال ۱۴۰۱ با فیلم کت چرمی در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و حالا با این فیلم در بخش مسابقه جشنواره ۴۳ حضور دارد و در اولین روز جشنواره در سانس دوم سالن رسانهها و منتقدان به نمایش در میآید. با بازیگر این فیلم گفتوگویی داشتهایم که در ادامه میخوانید.
لطفاً در مورد نقشتان در فیلم «بازیخونی» صحبت کنید و اینکه چه چیزی باعث شد این نقش را بپذیرید؟
اولین چیزی که برای من جذاب بود خود نقش بود چون که این شخصیت یک کاراکتر ثابت نیست بلکه همزمان چندین شخصیت مختلف را ایفا میکند در واقع، در موقعیتهای مختلف، شخصیت من کاملاً تغییر میکند و تبدیل به شخصیتی دیگر میشود و این نکته برای من جذابترین ویژگی نقش بود، چون احساس میکردم به طور همزمان دو یا سه نقش مختلف را بازی میکنم.
از ویژگیهای نقشی که ایفا میکنید بگویید و چه فاکتورهایی باعث جذابیت این نقش است؟
کاراکتر من چندین بعد مختلف دارد و هر کدام از این ابعاد مکمل دیگری هستند هر شخصیت در خدمت یک هدف مشخص است، به طوری که هرکدام به نوعی برای پیشبرد داستان ضروری هستند. این نوع پیچیدگی شخصیتها برای من جذاب بود، چرا که در قالب یک فرد، شخصیتهای مختلفی را بازی میکردم. واقعاً بازی کردن همزمان در چندین شخصیت مختلف و شیفتهای متعدد کاراکترها گرچه سخت بود ولی تجربه جدید و جالبی بود چون این نوع بازیگری نیاز به آمادگی ذهنی و فیزیکی خاصی دارد و همین باعث شد به این نقش علاقهمند شوم.
این فیلم برای شما تجربهای متفاوت از سایر کارهای شما بود؟
بله، این فیلم در یک دهه تاریخی خاص میگذرد که من شخصاً هیچگونه ارتباطی با آن زمان نداشتم چون در آن دوره زیست نکردم و در سالهای بعد از آن زمان به دنیا آمدهام به همین دلیل باید خودم را به دنیای دیگری وارد میکردم و این کار چالش برانگیز بود، چون باید از فضای تاریخی و شرایط آن زمان آگاهی پیدا میکردم و شخصیت خود را به آن زمان و شرایط تطبیق میدادم.
چطور با این چالشها مواجه شدید و چه اقداماتی برای آمادهسازی برای نقش انجام دادید؟
برای ایفای این نقش، من تحقیقات زیادی انجام دادم، کتابهای تاریخی خواندم و حتی با افرادی که به نوعی با آن دوره تاریخی ارتباط داشتند صحبت کردم. همچنین برای آمادگی فیزیکی، تمرینات سخت بدنی و تیراندازی را انجام دادم. این کارها کمک کرد تا بهتر بتوانم وارد نقش شوم و احساس کنم که در آن زمان و شرایط خاص زندگی میکنم.
آیا شخصیتی که بازی کردید شباهتی به شخصیت خودتان دارد؟
تفاوتهای زیادی بین من و شخصیت این فیلم وجود دارد اما ویژگیهای کلی شخصیت مثل درونگرایی یا برونگرایی میتواند شباهتهایی به برخی ویژگیهای شخصیتی من داشته باشد.
بازیگری در این فیلم برای شما چه تجربهای به همراه داشت؟
این فیلم به من این امکان را داد که تواناییهای بازیگری خود را در قالب یک شخصیت پیچیده و چند بعدی امتحان کنم. همینطور چالشهای مختلف فیزیکی و ذهنی زیادی برای من داشت، مثل بازی با لهجههای مختلف یا تغییرات رفتاری در هر شخصیت. این تجربیات قطعاً به رشد بازیگری من کمک کردند.
بدل کاریهای این کاراکتر را خودتان انجام دادید؟
این نقش بدلکاریهایی داشت که آن را با بدلکار تمرین کرده و حدود نود درصد آن را خودم انجام دادم چون احساس میکردم این کاراکتر توانمندی انجام این حرکات را دارد که اگر آن را خودم انجام ندهم گویی از شخصیت این کاراکتر کم گذاشتهام به همین دلیل برای انجام این حرکات آموزش دیدم و با کمک بدلکار گروه این حرکات را خودم انجام دادم.
کار با کارگردان «بازی خونی» چگونه بود؟
کار با آقای میرزامحمدی برای من یک تجربه فوقالعاده بود. ایشان این فضا را به بازیگر میدهد که پیشنهادات خود را مطرح کرده و در فرآیند خلق شخصیت و داستان مشارکت کند و این نوع همکاری برای من بسیار ارزشمند بود و باعث شد کار من راحتتر پیش برود.
به عنوان بازیگر نسل جدید، ساخت فیلمهای تاریخی را برای سینمای ایران چقدر ضروری میدانید؟
به نظر من، سینمای ایران نیازمند ساخت فیلمهای تاریخی است چون این نوع فیلمها علاوه بر روایت تاریخ، به نسل جدید کمک میکند تا با تاریخ کشور خود آشنا شود. البته جذابیت این فیلمها بستگی به سلیقه افراد دارد، اما برای کسانی که به تاریخ علاقهمند هستند، این فیلمها میتوانند بسیار جذاب و آموزنده باشند.
پروژههای جدیدی در دست دارید؟
بله، در حال حاضر در پروژه جدیدی مشغول به کار هستم. البته به دلیل شرایط خاص، هنوز نمیتوانم جزئیات دقیقی از آن بیان کنم، اما مطمئناً در آینده اطلاعات بیشتری در این زمینه خواهم داشت.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است