روزنامه صبا

روزنامه صبا

عماد رحمانی در گفتگو با صبا:

انیمیشن صنعت اشتغال آفرینی است


خواهشی دارم که صنعت انیمیشن بیش از این جدی گرفته شود چرا که ما در انیمیشن هم محتواسازی می‌کنیم و هم بازار بسیار خوبی داریم و انیمیشن صنعت اشتغال آفرینی است.

مریم عظیمی– «افسانه سپهر» انیمیشن بلندی به کارگردانی مشترک عماد رحمانی و مهرداد محرابی است که امروز و در سانس دوم سینمای رسانه‌ها و منتقدان جشنواره فجر ۴۳ به نمایش در می‌آید. «افسانه سپهر» داستان پسری است که با کمک یک یوزپلنگ سعی در نجات روستایش از دست اهریمن دارد. این انیمیشن اگر چه بر اساس ذائقه کودک و نوجوان امروز ساخته شده اما ریشه‌هایش در داستان‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی است. با کارگردان این پویانمایی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

 

با توجه به اینکه سال‌ها در زمینه بازی‌سازی کامپیوتری فعالیت کرده‌اید از تاثیر آن بر ساخت انیمیشن‌ بگویید.

ریشه بازی‌سازی و تولید بازی‌های ویدیویی و انیمیشن مشترک است و دو گزاره مهم مشترک در آنها باعث می‌شود که برای مخاطب جذاب باشند که یکی قابلیت سرگرم کننده بودن و دیگری قصه محور و روایتگر بودن‌شان است و ما هم تلاش کردیم در ساخت «افسانه سپهر» قصه و روایت محور بودن را خیلی جدی بگیریم یعنی علی رغم اینکه سعی کردیم یک اثر موزیکال و شاد و شوخی‌های متناسب با مخاطب کودکان و نوجوان داشته باشیم و کار برای مخاطب کودک و نوجوان جذاب باشد اما تلاش‌مان نیز بر این بوده که یک قصه قهرمانی جدی روایت شود. بخش دوم این است که وقتی ذائقه مخاطب را در تولید ویدیو گیم به دست می‌آورید خصوصا که مخاطبین ویدیو گیم نیز امروز بین مثبت ۷ سال تا جامعه هدف ۲۰ سال هستند بنابراین می‌توانید از این ذائقه‌سنجی در تولید محصول خودتان استفاده کنید و جنبه دیگر آن هم به بحث تکنیک برمی‌گردد یعنی اگر شما انیمیشن سه بعدی را انتخاب کرده باشید از مرحله مدل سازی گرفته تا فضاسازی و… واقعا با یکدیگر ممزوج هستند و به همین خاطر تجربه کار بازی‌سازی خیلی به ما کمک کرد تا بتوانیم اثر بهتری داشته باشیم.

آیا «افسانه سپهر» رده مخاطب بزرگسال را نیز هدف گرفته است؟

بله قطعاً همینطور است و اساساً یکی از مهم‌ترین دلایلی که ما سعی کردیم «افسانه سپهر» نسبت به آثاری که حتی در یک سال گذشته در سینمای کودک ایران وجود داشتند که شاید مخاطب بالای ۱۲ سال بیش از ۲۰ دقیقه نتواند به تماشای آن‌ها بنشیند، متفاوت باشد همین بود. ما سعی کردیم در «افسانه سپهر» در این دام نیفتیم و کار همان قدر که برای مخاطب کودک روان است و جنس شوخی‌ها و لطافت کاراکتر بابو دقیقا در همین راستا است از آن سو نیز با پرداختن به یک افسانه ایران باستان و سفر قهرمانی که برای کاراکتر سپهر شکل می‌گیرد مخاطب نوجوان می‌تواند با اثر ارتباط برقرار کند و ما در اکران‌های خصوصی که برای کار داشتیم به این بازخورد مخاطب بسیار دقت کردیم. حال از آنجایی که هر کودکی برای رفتن به سالن سینما نیاز دارد که بزرگسالی همراهش باشد سعی کردیم که جذابیتی هم برای مخاطب بزرگسال به سبک اصطلاحا کارهای هالیوود استایل داشته باشیم تا بزرگسالان نیز بتوانند با کار ارتباط بگیرند.

در مورد صداپیشه‌های «افسانه سپهر» بگویید.

از آنجایی که هر کدام از صداپیشه‌ها به خصوص اساتید حوزه دوبلاژ در ایران در حافظه صوتی مخاطبان ما نقش دارند ما به این مسئله بسیار اهمیت دادیم بر همین اساس از آقای کاظم سیاحی که کاملاً با آثار عروسکی ایرج طهماسب شناخته شده هستند برای کاراکتر بابو استفاده کردیم چرا که صدایشان به شدت برای مخاطب دوست داشتنی است و بار شوخی داستان و بداهه‌اش را بر عهده دارند، استاد اکبر منانی به عنوان صداپیشه کاراکتر عاقلِ مرد هستند و تمام دوستانی که به عنوان صداپیشه با این اثر همکاری کردند از حرفه‌ای‌های این عرصه بودند و برای کاراکتر سپهر نیز با توجه به اینکه صدای شناخته شده‌تری مد نظرمان بودند خانوم هستی صلاح اجرا کردند در واقع یک مجموعه خیلی جدی از صداهای دوست داشتنی و به یاد ماندنی و اکثراً از اساتید ماندگار دوبلاژ گرد هم آمدند تا اثر به این نقطه رسید.

سخن پایانی:

از هیئت محترم انتخاب جشنواره تشکر می‌کنم که  اثر ما را به این جشنواره دعوت کردند. جشنواره فجر قطعاً یکی از بزرگترین جشن‌های سینمای ایران است و خوشحالیم که برای دومین سال متوالی این شانس را داریم که در این جشنواره باشیم و تنها خواهشی که داریم این است که صنعت انیمیشن بیش از این جدی گرفته شود چرا که ما در انیمیشن هم محتواسازی می‌کنیم و هم بازار بسیار خوبی چه در داخل و چه در خارج داریم و انیمیشن صنعت اشتغال آفرینی است و معمولا برای تولید هر انیمیشن حدود ۲۰۰ نفر به مدت دو سال کار می‌کنند. این صنعت ارزش توجه دارد چرا که هم فرهنگساز است و سبد محتوای کودکان ما را پر می‌کند و هم اشتغال‌زا و درآمدزا و ارزش توجه بیشتر چه در حوزه داوری و چه در حوزه جوایز مختلف را دارد و تنها یک جایزه به عنوان بهترین انیمیشن کم لطفی به این حوزه خواهد بود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است