میناسادات حسینی در گفتگو با صبا:
فانتزی ساختم تا دستم برای خلاقیت باز باشد
دلیل اصلی ژانر فانتزی این بود که میتوانیم بدون دیالوگ به درون شخصیت دختر پرداخته و تحول درونیاش را به تصویر بکشیم. در این ژانر کارگردان دست بازتری برای ارائه خلاقیت دارد.
معصومه دهقان – فیلم کوتاه «اسپیرال» سومین فیلم کوتاه میناسادات حسینی است. وی فارغالتحصیل کارشناسی در رشته گرافیک و کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی است و فیلمسازی را بدون گذراندن دورههای آموزشی به صورت خودآموز تجربه کرده است. اکنون فیلم «اسپیرال» یکی از آثار پذیرفته شده در جشنواره فیلم فجر است و به این بهانه با کارگردان فیلم به گفتوگو پرداختیم.
ایده ساخت این فیلم چگونه شکل گرفت؟
همواره در اطرافیانم افرادی هستند که ریتم رفتاری کندی دارند و سعی میکنند تغییری در رفتارشان ایجاد کنند تا عملکرد بهتری در زندگیشان داشته باشند. این ایده باعث شد تا داستانی درباره این تغییرات درونی بنویسم. همچنین خواهرم که علاقه زیادی به حلزونها دارد و در خانه حلزون نگهداری میکند، در شکلگیری این ایده تأثیر زیادی داشت.
در مورد فیلمنامه این فیلم توضیح بدهید. چگونه به داستان نهایی رسیدید؟
در ابتدا فیلمنامهای نوشتم که خیلی طولانی بود، اما پس از بازنویسیهای متعدد، تصمیم گرفتم داستان دختری را روایت کنم که در جنگل زندگی میکند و با حلزونها ارتباط خاصی برقرار میکند. سعی کردم داستان را تا حد ممکن ساده کنم تا مخاطب بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند و فهم بهتری از آن داشته باشد.
فضای فیلم فانتزی است. ساخت فیلم فانتزی چه چالشهایی به همراه داشت؟
این فیلم فضای فانتزی دارد و همانطور که میدانید، ساخت فیلم فانتزی نسبت به درام، زمان و منابع بیشتری میطلبد. به همین دلیل، زمان پیشتولید فیلم حدود چهار ماه طول کشید تا بتوانیم به شکل دلخواه به نتیجه برسیم. از طرفی، این فیلم چالشهای زیادی داشت، از طراحی صحنه و گریم گرفته تا صداگذاری و تدوین. اما خوشبختانه تمامی عوامل، زحمات زیادی کشیدند تا بتوانیم تأثیرگذاری بیشتری در مخاطب ایجاد کنیم و نتیجه نهایی را به دست بیاوریم.
چرا تصمیم گرفتید که از ژانر فانتزی برای روایت این داستان استفاده کنید؟
دلیل اصلی ژانر فانتزی این بود که با استفاده از پتانسیل این فضا، میتوانیم بدون دیالوگ به درون شخصیت دختر پرداخته و تحول درونیاش را به تصویر بکشیم. البته با توجه به تغییرات درونی شخصیت، فضای فیلم نیز به مرور دستخوش تغییراتی میشود. چنین ساختاری تنها در ژانر فانتزی امکانپذیر بود و از آنجا که در این ژانر کارگردان دست بازتری برای ارائه خلاقیت دارد، تصمیم گرفتم از آن استفاده کنم.
نحوه انتخاب بازیگرا چگونه بود؟
بازیگردانی فیلم به عهده میلاد آریانفر بود که در تئاتر شناخته شده است. با توجه به شخصیت خاص ظاهری کاراکتر، ایشان پیشنهاد دادند که حدیث بیابانگرد، بازیگر تئاتر و سینما، به عنوان بازیگر اصلی انتخاب شود که کاملاً مناسب شخصیت فیلم بود.
فیلمبرداری در کجا انجام شد؟
فیلم در نزدیکی جنگلهای شهرستان سیاهکل و دریای رودسر فیلمبرداری شد. با توجه به فضای خاص و فانتزی فیلم، انتظار میرفت که حداقل ۱۰ روز زمان برای تولید اختصاص یابد، اما ما توانستیم تنها در چهار روز در شمال کشور که هوای بارانی آن به شدت در ضبط اختلال ایجاد میکرد، یک فیلم ۱۸ دقیقهای بسازیم.
جلوههای بصری فیلم نیز اهمیت زیادی دارند. شما در این بخش نقش داشتهاید، درست است؟
بله، این فیلم دارای جلوههای بصری است و چون خودم چندین سال است به صورت حرفهای در حوزه گرافیک فعالیت میکنم، طراحی جلوههای بصری را به عهده گرفتم. سعی کردم از این زمینه تجربیاتم را در جهت خلق تصاویری خاص و متفاوت به کار ببرم.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است