فرید حاجی در گفتگو با صبا:
نگاهی به مسئله فرزندپروری
موضوع این فیلم فرزند پروری است و اینکه یک مادر تنها که از همسرش جدا شده برای تربیت فرزندش با چه مشقاتی روبرو میشود.
مریم عظیمی– «جوجه رنگی» فیلم به نویسندگی و کارگردانی فرید حاجی است که فیلم کوتاه «گوشت تلخ» از او سال گذشته در باکسی به عنوان اتاق فرار در سینماهای هنر و تجربه به اکران رسید. جوجه رنگی منتخب دو بخش مسابقه ملی و مسابقه بزرگ بینالملل در جشنواره فیلم کوتاه تهران بوده است و پخش جهانی آن به تازگی آغاز شده است. در ادامه گپ و گفت خبرنگار صبا با این کارگردان را میخوانید.
سینما برای شما چگونه آغاز شد؟
من دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته روانشناسی به پایان رساندم ولی پیش از آن به تولید فیلم و قصهگویی با زبان سینما علاقه داشتم و همان موقع پیش از دانشجویی با دوربینهای خانگی فیلمهای ساده و ارزان و کوچک میساختم که هرچه گذشت جدیتر شد و پس از گذراندن دورههای فیلمسازی در انجمن سینمای جوانان ایران به صورت جدی به فعالیت در این عرصه ادامه دادم.
«جوجه رنگی» چگونه متولد شد و به چه موضوعی میپردازد؟
موضوع این فیلم فرزند پروری است و اینکه یک مادر تنها که از همسرش جدا شده برای تربیت فرزندش با چه مشقاتی روبرو میشود. ایده این فیلم بدون هیچ مقدمهای شکل گرفت در دوره سربازی وقتی در پادگان بودم در وقت استراحتم به سینما فکر میکردم و خیلی ناگهانی این ایده متولد شد یعنی کاملا از تخیلم نشئت گرفت اما به مرور به بخشی از خاطراتم در کودکی نزدیک شد.
آیا «جوجه رنگی» رئالیستی است؟
نه یک تریلر روانشناختی یعنی یک درام دلهره آور روانشناختی است و از عناصر سینمای اکسپرسیونیستی یا همان سینمای بیان گرایانه استفاده شده یعنی رئالیسم و واقعگراییِ آن سبک پردازی شده است مثلاً در صدا، باند صوتی فیلم، در نورپردازی و انتخاب و هدایت بازیگران تا حدودی از واقعیت فاصله گرفته شده به نفع اینکه درونیات شخصیتها را سینمایی کنیم.
این فیلم چند کاراکتر دارد؟
این فیلم دو کاراکتر اصلی دارد که مادر و پسر ۷ ساله دبستانیاش هستند و سه بازیگر مکمل، برای کاراکتر مادر خانم راضیه منصوری ایفای نقش کردند من ایشان را اولین بار در تیزری مربوط به جشنواره نهال و بعدها در فیلم «جنایت بی دقت» شهرام مکری دیدم و به نظرم برای این نقش مناسب بودند. برای انتخاب پسر بچه فیلم هم از دو آموزشگاه بازیگری عکس و فیلم گرفتم و در نهایت در آموزشگاه پانیز به سامیار ملکوتی عزیز رسیدم و به کمک خانوادهاش که خیلی حامی بودند، کار شکل گرفت. دو بازیگر پیشکسوت هم داریم که با پذیرش نقشها به من لطف کردند، آقای سیاوش چراغیپور نقش روانشناس و آقای بهزاد دورانی نقش ناظم مدرسه را بازی کردند.
فیلم چند دقیقه است و ساخت آن چقدر زمان برد؟
«جوجه رنگی» فیلمی چهارده دقیقهای و محصول بهار ۱۴۰۳ است که در ۵ شبانه روز فیلمبرداری شده و پروسه تولید آن از پیش تولید تا اتمام مجموعاً چهار ماه طول کشید.
با توجه به اینکه بعد اکسپرسیونیستی اثر پررنگ است کمتر از دیالوگ استفاده شده است؟
بله البته نمیتوان گفت که این فیلم کم دیالوگ و یا پردیالوگ است به طور مثال ما یک سری فیلمهای هنری خیلی ساکت داریم که شاید در کل دو خط هم دیالوگ نداشته باشند ولی «جوجه رنگی» اینگونه نیست و در عین حال پر دیالوگ هم نیست.
در مورد تهیه سرمایه مورد نیاز این اثر با چالشی روبرو بودید؟
چندین سال است که من چه در مراکز رسمی مثل دانشگاه و انجمن سینمای جوانان ایران و چه در مراکز خصوصی ایونتها ورکشاپ و کارگاههای فیلم سازی لوباجت و ارزان قیمت برگزار میکنم و تاکنون فیلمی نساختهام که لوباجت نباشد این فیلم هم مثل فیلمهای دیگرم فیلمی کم هزینه بود، کم هزینه به معنای عرف روز و میتوان گفت تقریباً با نصف حتی یک سوم هزینه برخی از آثار این فیلم تولید شد چرا که امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران چندین فیلم میلیاردی هم داشتیم. تهیه کننده این فیلم نیز آقای حسین کاکاوند هستند ولی فیلم محصول انجمن سینمای جوانان است.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است