محسن مهری در گفتگو با صبا:
این فیلم برشی از زندگی خودم است
این ایده از زندگی شخصی خودم برآمده چون حدود سه سال پیش با مسئلهای مواجه بودم و با خود فکر میکردم که اگر میتوانستم همان اتفاق را دستکاری کنم و جایگزین این خاطره تلخ کنم چقدر میتوانست جالب باشد.
مریم عظیمی– رویا ساز فیلمی با کارگردانی مشترک محسن مهری و میلاد کیایی در ژانر علمی تخیلی است که به تمایل انسان برای تغییر بخشی از گذشته که برایش ناخوشآیند است، میپردازد. محسن مهری فعالیتش را با بازیگری آغاز کرده و پس از آن فیلمسازی را با ساخت فیلم کوتاه ادامه داده است. رویاساز چهارمین فیلم او است که بر خلاف سه فیلم قبلی به صورت مشترک کارگردانی شده و این در حالیست که هر چهار فیلم او در جشنوارههای داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفتهاند. در ادامه گپ و گفت خبرنگار صبا با این کارگردان را میخوانید.
ایده رویاساز چگونه متولد شد؟
فکر میکنم «رویاساز» تنها فیلم در ژانر علمی تخیلی است که در این دوره جشنواره فجر حضور یافته، رویاساز فیلمی بدون دیالوگ است که یک فضای لازمان لامکان دارد و به داستان مردی میپردازد که در گذشته اتفاقی را رقم زده و برای فرار از عذاب وجدان این مسئله با استفاده از تکنولوژی خاطرات مصنوعی میسازد و این خاطرات را جایگزین خاطرات تلخ گذشتهاش میکند. این ایده از زندگی شخصی خودم برآمده است چون حدود سه سال پیش با چنین مسئلهای مواجه بودم و مدام با خود فکر میکردم که اگر میتوانستم همان اتفاق را دستکاری کنم، خاطرات شیرینی بسازم و جایگزین این خاطره تلخم کنم چقدر میتوانست جالب باشد. به نوعی میتوان گفت که این فیلم برشی از زندگی خود من است.
همکاری شما با میلاد کیایی چگونه شکل گرفت؟
میلاد کیایی جزو عکاسان حرفهای سینما است و حدود ۱۲ سالی هست که با هم دوست هستیم به واسطه همین دوستی در مورد ایدههای فیلم کوتاه صحبت میکردیم و زمانی که به ایده فیلم رویاساز رسیدم از میلاد کیایی خواستم که به علت سنگینی پروژه و نزدیک بودن ذهنیتمان به هم این کار را با هم انجام دهیم خوب آقای کیایی این فیلمنامه را را که در واقع بیشتر توضیح صحنه و فضا بود خواند و خوشش آمد و این همکاری آغاز شد.
آیا در ساخت فیلم «رویاساز» از جلوههای ویژه استفاده شده؟
«رویاساز» محصول دفتر نوین کارن فیلم به مدیریت آقای مصطفی کیایی است و تهیهکنندگی این فیلم را آقای محسن کیایی و آقای عباس عباسی انجام دادند. آقای عباس عباسی از طراحان گریم مشهور و موفق سینمای ایران هستند که در تهیهکنندگی این اثر مشارکت داشتند و جلوههای ویژه «رویاساز» را آقای فرید ناظر فصیحی انجام دادند که در صنف خودشان فرد شناخته شده و موفقی هستند. «رویاساز» خوشبختانه در جشنوارههای بینالمللی توانست موفقیت چشمگیری بدست آورد و در یکی از جشنوارههای مورد تایید آکادمی اسکار به نام «La short» در بخش علمی تخیلی جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد همینطور موفقیتهایی در دیگر جشنوارههای داهلی و خارجی کسب کرد.
با توجه به سبک و ژانر اثر نور و رنگبندی کار هم متفاوت است.
بله مدیر فیلمبرداری ما آقای حسین جلیلی عزیز هستند که هم از نظر فکری و هم از نظر کاری خیلی به ما کمک کردند و واقعاً رنگ و لعاب فیلم حتی بهتر از آنچه مد نظر ما بود، شد. در واقع رنگ و لعابی که ایشان به فیلم دادند فضای فیلم را کاملا خاص کرد.
سخن پایانی
در سینمای ما تعدد ژانر وجود ندارد فیلمهای ما یا کمدی هستند یا اجتماعی و با اینکه خود مسئولین سینمایی بر اهمیت ساخت فیلم در ژانر بارها و بارها تاکید کردهاند اما زمانی که در فیلم در ژانر ساخته میشود و حتی مخاطب هم میپسندد باز هیچ حمایتی اتفاق نمیافتد و این گلگی من است. در انتها میخواهم از تهیهکنندههای فیلمم که با بودجه شخصی روی فیلمنامهای که فقط به صورت توضیح صحنهها روی یک برگه بود سرمایهگذاری کردند تشکر کنم. همینطور از دفتر سینمایی نوین کارن فیلم به مدیریت مصطفی و محسن کیایی و عباس عباسی و امیدوارم فیلم در فجر دیده شود و اتفاقات خوبی که مد نظرمان است رخ دهد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است