بهزاد دورانی در گفتگو با صبا:
«فریاد» فیلم مخاطب خاص نیست
این داستان این پتانسیل را دارد که در مخاطب ایجاد انگیزه برای دنبال کردن فیلم کند. با توجه به شناختم از «فریاد»، این فیلم، خوب و کامل و استاندارد است و به هیچ وجه فیلم مخاطب خاص نیست.
احمد محمد اسماعیلی – یکی از نکاتی که باعث میشود فیلمهای مردانه و خشن بتواند با مخاطبش ارتباط برقرار کند نوع بازی و ارتباط حسی بازیگر با این نوع نقشها است. بهزاد دورانی بازیگر کهنه کار و کار بلدی است و سابقه درخشان همکاری با عباس کیارستمی در نقش اصلی فیلم «باد ما را خواهد برد» را دارد و در دهه قبل به سمت همکاری با کارگردانهای جوان و خلاق و دارای نگاه و سبک در فیلمسازی از قبیل کریم لک زاده و شهرام مکری رفت. دورانی، تجربه همکاری با کارگردانی زنی مثل نیکی کریمی را در کارنامهاش دارد. این بازیگر در آخرین حضور سینمایاش دوباره با یک کارگردان جوان (اردلان) در فیلم «فریاد» همکاری کرده است. با دورانی در رابطه با این همکاری و مختصات نقش ارباب گفتوگویی انجام دادهایم.
در کارنامه کاری شما همکاری با بزرگی مثل عباس کیارستمی دیده می شود. اما فاصله بین فیلمهایتان زیاد است. آیا بازیگری دغدغه اصلیتان نیست؟
برای من فیلمنامه ملاک است و موقعی که پیشنهاد بازی دارم فیلمنامه را با دقت مطالعه میکنم تا متوجه شوم کار این پتانسیل را دارد که بتوانم درست نقشم را بازی کنم و در ضمن در بخش فیلمنامه و داستان فیلم باید حرفهایی برای گفتن داشته باشد.
کار با جوانها برایتان چه ویژگی هایی دارد؟
کار با جوانها برایم جذابیتهای زیادی دارد و حتی موقعی که در فیلمهای کوتاه بازی میکنم برایم دست آوردهایی دارد و از کارگردانهای جوان نکات جدیدی میآموزم. من همیشه از پیشنهاد جوانها استقبال میکنم. کریم لکزاده هم در کارش حرفهای و کار بلد است و بسیار درست و اصولی با بازیگرش برخورد میکند و به سبک کاریاش هم علاقه دارم.
مهمترین ویژگی فیلمنامه «فریاد» که شما را مجاب کرد بازی در آن را بپذیرید چه بود؟
برایم شخصیت پردازی کاراکترها و نقش خودم مهم بود. من نقش آدمی را به نام ارباب بازی میکنم که در رفتارهایش خشن است. آدمی که زیاد اهل حرف زدن نیست و در مکانی دور افتاده زندگی میکند و اعتیاد دارد و سرش به افیون گرم است و آدم اجتماعی نیست و با چند شخصیت دیگر فیلمنامه به صورت ایزوله زندگی میکنند. برای من تفاوت این شخصیت با سایر نقشهایی که ایفا کرده بودم نیز ویژگی مهمی برای قبول بازی در این فیلم بود.
آیا در فیلمهای قبلیتان نقش چنین آدمی را بازی نکرده بودید؟
نه، الان بابت ایفای این نقش راضی و خشنودم .
آیا در حین دورخوانی و شروع فیلمبرداری ویژگی جدیدی را به شخصیت ارباب الصاق کردید؟
سر صحنه با توجه به شناختم از نقش چند باری مسائلی را برای بهتر و کاملتر شدن نقش ارائه کردم و کارگردان با توجه به تجربیاتم این کنسهها را قبول کرد.
آیا ویژگی خاصی را به شخصیت ارباب اضافه کردید؟
تلاش کردم روی بت و سرد بودن شخصیت ارباب مانور بیشتری بدهم و از کارگردان خواستم که تنهاهایی این آدم در فیلمنامه بیشتر شود تا بتواند این مسائل را با خودش حل کند.
آیا ارباب آدم کم حرفی است؟
ویژگی و خصلت این جنس از آدمها کم حرف بودنشان است.
تجربه نشان داده بازیگر برای درست درآوردن این نوع شخصیتهای کم حرف کار دشوارتری دارد تا ایفای نقشهای آدمهای اکتیو و پرحرف؟
با شما موافقم که ایفای چنین نقشهایی دشوارهایی خاص خودش را دارد.
بیس چهره شما (صورت کشیده و استخوانی) بسیار مناسب ایفای نقش این نوع آدمها است. کاری که مثلا کریستین بیل به واسطه چهرهاش به خوبی از عهده چنین نقشهایی بر میآید؟
مثال درستی است و اگر بازیگر بتواند با ممیک چهرهاش کاراکترش را به مخاطب معرفی کند بسیار جذاب و درستتر است.
آیا به دلیل شغل و محل زیستش (دور از محیطهای شهری ) سر و وضع و لباس ارباب ژولیده و نامرتب به نظر میرسد؟
ارباب یک مرغداری خارج از شهر دارد و چون زن و بچهاش مردهاند ارتباط عاطفی با محیط شهری و زندگی خانوادگی ندارد و معاشرانش از جنس کارگر و از قماش خودش هستند و طبیعی است که در چنین محیطی خودش را مقید به داشتن سر و وضع مناسب نداند. آدمی که توی خودش است و به آدمها و محیط اطرافش اعتنای چندانی ندارد.
با توجه ذائقه امروز مخاطب سینمای ایران که به دیدن کمدی سهل الوصول عادت کرده چقدر فیلمهایی از جنس «فریاد» میتواند مخاطب پیدا کند؟
به نظرم فیلم به واسطه مضمون و ساختارش با هر نوع مخاطبی قادر به ارتباط گیری است. فیلم «فریاد» اثری ضد قصه نیست و با فیلمی داستانگو مواجه هستیم. در داستان فیلم شاهد کندوکاوی در مورد زن و بچه و کارگرانی که برای ارباب کار میکنند هستیم که روایتش جذابیت خودش را دارد و به نظرم این داستان این پتانسیل را دارد که در مخاطب ایجاد انگیزه برای دنبال کردن فیلم کند. با توجه به شناختم از «فریاد»، این فیلم، خوب و کامل و استاندارد است و به هیچ وجه فیلم مخاطب خاص نیست.
یکی از جذابیتهای فیلم تیم بازیگریش است که شامل نسلهای متفاوتی از تئاتریهای قدیمی و جدید مثل حمید ابراهیمی، مهرداد ضیایی و علیرضا مهران است. همبازی شدن با این جنس از بازیگران برایتان چه ویژگیهایی داشت؟
یکی از بهترین بازیهای فیلم را مهرداد ضیایی ارائه کرد و البته سایر بازیگران هم کارشان درجه یک بود. اما به شخصه از جنس بازی مهرداد ضیایی و نزدیک شدن به نقشش خیلی خوشم آمد و امیدوارم برای فیلم و به خصوص تیم بازیگری در جشنواره فیلم فجر اتفاقات خوبی رخ بدهد و فیلم فریاد بتواند در جشنواره فیلم فجر بارتابهای خوبی در مواجه به مخاطب و داوران به دست بیاورد تا به استحقاقش برسد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است