بهرام ابراهیمی در گفتگو با صبا:
مخاطب سینما طبع متفاوتی دارد
سینما و تئاتر باید برای همه سلیقهها، ژانر و سبک مورد احتیاج را ارائه دهد. سینما فقط کمدی، جنگی و یا پلیسی یا تاریخی نیست. مخاطب سینما طبع متفاوتی دارد و به دنبال اثری است که او را اقناع کند.
سمیه خاتونی– فیلم سینمایی «پیشمرگ» به نویسندگی صابرالله دادیان و علی غفاری، کارگردانی علی غفاری و تهیهکنندگی آرش زینالخیری که موفق شد در چهل و سومین جشنواره بین المللی فجر تهران، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند از اسفند ۱۴۰۳ اکران نوروزی خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است. در این فیلم که با سرمایهگذاری بنیاد سینمایی روایت فتح ساخته شده مهدی نصرتی، الناز ملک، ساناز سعیدی و حسام منظور همراه با آرش آصفی، عبدالرضا نصاری، مهیار شاپوری، بهرام ابراهیمی، محمد اشکانفر ایفای نقش میکنند. روایت این فیلم برگرفته از یک ماموریت در دوران خدمت سردار شهید سعید قهاری است و درگیریای که او با سرکرده کوملههای کورد در منطقه اقلیم داشته است. در این پرونده گفتوگوی خبرنگار روزنامه صبا با بازیگر این فیلم را میخوانید.
نقشی استراتژیک و چند وجهی را در فیلم «پیشمرگ» به نمایش گذاشتید، نقشی که به ظاهر متحد اما مانعی جدی در سفر قهرمان بود؟
در فیلم «پیشمرگ» نقش یک مدیر سیاسی را داشتم که باید از همه جهات آرامش و امنیت کل منطقه و اوضاع را کنترل میکرد، به همین دلیل بر سر کار خود محکم و قرص ایستادم. نه به دلیل اینکه در مخالفت با قهرمان داستان باشد بلکه به این دلیل که از دیگاه خودش اقدامی کاملا درست را انجام دهد که امنیت جامعه را تضمین کند.
کاراکتری که ایفا میکنید این شائبه را در ذهن مخاطب ایجاد میکند که این میزان از محتاط عمل کردن در بزنگاهها، شما را یک چهره ضد ملی در مقابل قهرمان ملی نشان میدهد…
خیر، این شخصیت کاملا یک شخصیت ملی است که بر اساس شغل، تجارب و حساسیتهایی که در پیش دارد، در حال انجام درستترین کار در سمت خودش است و ممکن است برای حفظ امنیت گاهی لازم باشد همه این محدودیتها اعمال شود که در برخی موارد هم نتیجه عکس میدهد، یعنی ممکن است همان دانش احتیاط گرایانه او منجی عبور از یک بحران مهیب باشد. البته بخشی از این تمهیدات نیز به دلیل این است که سفر قهرمانی شخصیت در روایت دراماتیک شود. من علی غفاری را از سالها پیش میشناسم، قبلا تجربه یک بازی کوتاه در یکی از فیلمهایش را داشتهام. او خوب میداند که در طراح روایی چگونه شخصیتها را بچیند که قهرمان تک ساحتی نباشد و موانع هر کدام به اندازه کافی در داستان به پیشبرد اثر کمک کنند. او از کارگردانهای صاحب سبکی است که در ژانر فیلم قهرمان محور موفق عمل کرده است. غفاری کارگردان هوشمندی است که در انتخاب متن و موضوع، نگرشهای جدیدی دارد. یکی دیگر از محسنات این فیلمساز قطعا انتخاب بازیگران بود و تیم بسیار خوب پشت دوربین که همه و همه شاخص و شریف بودند.
اجازه بدهید من از تجربه و دانش میان رشتهای شما که هم در سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون دارید استفاده کنم با طرح این سوال که عمیقترین چالشی که امروز رسانههای فرهنگی و هنری با آن مواجه هستند، چیست؟
به نظرم نقطه کور و گمشده در رسانهها سرگرمیسازی است. با این علم که رسانه حرفهای علاوه بر سرگرم کردن مخاطب، باید ایده متفاوت خود را در یک بسته بندی شکیل ارائه دهد. رسانهها معمولا در یکی از این دو سویه میغلتند و نمیتوانند به صورت همزمان و همطراز این محتوا را ارائه دهند. یکی از وجوهات ملزوم در این باره سبد متنوع ژانرهاست. سینما، تئاتر و… باید برای همه سلیقهها، ژانر و سبک مورد احتیاج را ارائه دهد. سینما فقط کمدی، جنگی و یا پلیسی یا تاریخی نیست. مخاطب سینما طبع متفاوتی دارد و بسته به هر شرایط و حال و هوایی به دنبال اثری است که او را اقناع کند. به نظرم مشکل عمده اینجاست که در بسیاری از اوقات همه سلیقهها اقناع نمیشوند و این نقطه ضعف فعلی ماست.
از اینکه متوجه شدید فیلم منتخب تماشاگران بوده چه حسی داشتید؟
بسیار خوشحال شدم و قطعا این جایزه محبوبترین جایزه در جشنواره است که «پیشمرگ» شایسته آن شد. جایزه گرفتن از دست مردم بهترین اتفاق است و همه اینها به این دلیل است که «پیشمرگ» علاوه بر اینکه اثری قهرمان محور است اثری سرحال و سرپاست. البته من به داوران جشنواره فجر خرده نمیگیرم چرا که خودم بارها و بارها در ادوار و جشنوارههای مختلف داور بودم و کاملا برایم قابل درک است که یک داور با چه چالشهایی روبروست و چقدر متاثر از شرایطی است که در زمان داوری دخیل هستند. از طرفی بحث تعدد تکثر آرا هم وجود دارد. گاهی هم حجم آثار و تکثر آرا و تنوع نظرها به شدتی است که تصمیمگیری نهایی را به شدت سخت میکند. بنابراین من به عنوان بازیگری که در طول همه این سالها در کارهای مختلف سینمایی یا تلویزیونی بازی کردم و احتمالاً دیده نشدم باید معترض باشم اما چون خودم داوری کردم و به شرایط آگاه هستم، تنها به آنها دستمریزاد و خسته نباشید میگویم.
صحبت پایانی :
من در تمام مصاحبههایی که اخیرا داشتهام به شدت خواهش داشتم و توصیه کردهام که به خاطر خدا و خاطر خانوادههایتان درست رانندگی کنید و همچینن در چهارشنبه پیش رو که چهارشنبه آخر سال است، آتش بازی خطرناک را کنار بگذارید.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است