روزنامه صبا

روزنامه صبا

حسن خجسته در گفتگو با صبا:

روزنامه صبا، به شکل حرفه‌ای کارکرد ذاتی‌اش را تغییر داد


روزنامه‌های چاپي مانند صبا جزو رسانه‌هاي سنتي محسوب مي‌شدند، اما اين روزنامه از بين نرفت و به شکلی حرفه‌ای برای ماندگاری و جذب مخاطبانش کارکرد ذاتي‌اش را تغيير داد و روزنامه را به شکل آنلاين درآورد.

سمیه خاتون/ نیره رضایی‌مطلق/ مریم عظیمی–  با توجه به اهمیت جایگاه هنرهای مختلف و طیف گسترده مخاطبان و تأثیرگذاران در این حوزه، فرهنگ و هنر ایران نیازمند رسانه‌های گوناگونی است تا بتواند با پوشش علایق و سلایق مختلف به تمامی نیازهای اهالی هنر پاسخی مثبت دهد در این میان نقش مهم و مؤثر رسانه‌های نوشتاری در این زمینه، جامعه هنری به مجموعه‌ای جامع و کامل از مطبوعات تخصصی نیازمند است. وجود مجلات فراوان که به مطبوعات زرد معروف هستند، اگر چه در پر کردن گیشه‌ها و جذب مخاطبان غیر حرفه‌ای نقش داشته و خواهد داشت لکن این نشریات نقش بسیار اندک و کمرنگی در تحقق رسالت رسانه‌ای در عرضه فرهنگ و هنر خواهند داشت.

مؤسسه فرهنگی هنری وصف صبا در سال ۱۳۸۰ تاسیس در تولید آثار هنری در سینما و تلویزیون اقدامات شایانی داشته است. لذا در ادامه این مسیر در سال ۱۳۹۲ اقدام به تاسیس و انتشار روزنامه «صبا» با مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نموده است. «صبا» می‌کوشد با نگاهی عمیق به حوزه فرهنگ و هنر با اهداف و جهت گیری‌های ذیل به فعالیت خود ادامه دهد: پیگیری مطالبات حضرت امام (ره) و رهبری معظم، ترویج و تبلیغ هنر دینی و ملی، ایجاد امید و آگاهی در بین اهالی هنر، سینما و تلویزیون، ترویج سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی در حیطه هنر،  ارائه آموزشهای تخصصی در زمینه هنر و ارائه مقالات علمی – تخصصی با رویکرد آموزشی، ارائه و تولید وسیع و جامع اخبار هنری و سینمایی در تمام سطوح، پوشش خبری و انعکاس اخبار جامعه هنری، به ویژه اخبار سینمایی و تلویزیونی و همچنین نقد و بررسی تخصصی آثار هنری به ویژه آثار سینمایی و تلویزیونی بدون درج نقدهای عصبانی و به دور از هرگونه جهت گیری سیاسی و متعصبانه.

امروز سوم خرداد هم زمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، سالروز تاسیس روزنامه صبا نیز هست. لذا اهالی فرهنگ و هنر به مناسبت این روز یادی از مجموعه رسانه‌ای صبا کرده‌اند. نظرات آنان قوت قلبی برای همکاران این مجموعه رسانه‌ای است و امید آن که این تعامل بین رسانه و هنرمند پایدار و مانا باشد.

 

حسن خجسته عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما با بیان اینکه رسانه هم همپای دیگر تحولات در طول این سال‌ها متحول شده و توانسته نظر مردم را به خودش جلب کند گفت: نمی‌توان منکر نفوذ رسانه و تغییرات آن شد. شما در رسانه با انواع برنامه‌های خبری، علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی و… روبه رو می‌شوید و هر فرد با توجه به نوع سلیقه‌ای که دارد، می‌تواند از فضای خبری اعم از خبرگزاری یا روزنامه بهره برده، برنامه مورد علاقه خود را ببیند.

وی افزود: اینکه عملکرد یک خبرگزاری یا رسانه مورد قبول بوده یا نه باید دید چقدر توانسته نظر مخاطب را تامین کند و با بیانی متفاوت از یک رویداد به موضوعات بپردازد که مخاطب را با خود همراه کند.

معاون سابق صدای رسانه ملی خاطر نشان کرد: تکثر و تنوع رسانه‌های سنتی نسبت به گذشته سبب شده مخاطب با انبوهی از اطلاعاتی روبرو شود که نیازمند صحت‌سنجی است و موثق بودن اخبار در خبرگزاری‌ها این امکان را به فضای رسانه می‌دهد که مخاطب پایدار داشته‌ باشد.

خجسته یادآور شد: رسانه‌های سنتی برای ادامه حیات نیازمند تغییر شیوه بودند و این اتفاق افتاد. اکنون مخاطب ضرورت‌های اجتماعی‌اش را از خبرگزاری‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی دریافت می‌کند که به تاثیرگذاری رسانه ضریب داده‌ است.

وی افزود: اکنون شاهد این هستیم که رسانه‌ها شیوه خودشان را تغییر داده‌اند، آن‌ها به عصر دیجیتال روی خوش نشان دادند تا پابرجا بمانند و به حیاتشان ادامه دهند. شرط ماندگاری آن‌‌ها هم در تغییر شیوه‌های کارشان است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: روزنامه‌های چاپی مانند صبا هم جزو رسانه‌های سنتی محسوب می‌شدند، اما هرگز این روزنامه از بین نرفت و به شکلی حرفه‌ای برای ماندگاری و جذب مخاطبانش کارکرد ذاتی‌اش را تغییر داد و روزنامه را به شکل آنلاین درآورد تا مخاطبانی که اهل روزنامه چاپی نیستند و علاقه‌مند به خواندن روزنامه به شکل آنلاین هستند، آن را به این صورت دریافت کنند. این یعنی استفاده بردن از شیوه‌های نوین در کنار راهکارهای سنتی. در این صورت هم نیاز مخاطبان بر طرف می شود و هم فضای خبری به سرعت کار خود را پیش می‌برد.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها