نوید اسماعیلی در گفتگو با صبا:
سعی کردم به ذائقه مخاطب احترام بگذارم
من سعی کردم به ذائقه و مردمک چشمان مخاطب ایرانی و افغانی احترام بگذارم و خواستم فیلمی بسازم که در شخصیت مخاطب ایرانی باشد و دوست دارم که مخاطب ایرانی و افغان از این فیلم حمایت کنند.
مریم عظیمی– در روزهای گذشته آئین رونمایی و اکران فیلم سینمایی «پاکول» به نویسندگی وحید اسماعیلی، کارگردانی نوید اسماعیلی و تهیهکنندگی غلامرضا آزادی در مجتمع سینمایی مگامال انجام و اکران این فیلم به طور همزمان در تهران و شهرستانها آغاز شده است. در این فیلم که روایتگر رنج انسانها و گره خوردن تقدیر آنها به یکدیگر است بازیگران نام آشنایی مانند نادر فلاح، علیرضا مهران، افسانه بایگان، صحرا اسداللهی، رضا اخلاقی راد و… به ایفای نقش پرداختهاند. در ادامه گپ و گفت خبرنگار صبا با کارگردان این فیلم را میخوانید.
از چگونگی آغاز این پروژه بگویید.
ما در سینمای مستقل فعالیت میکنیم و تصمیم گرفتیم که به شعور مخاطب احترام بگذاریم به خصوص در شرایطی که فیلمهای دو دهه گذشته یعنی ۲۰ سال پیش همچنان از نظر کیفیت فیلمنامه، دکوپاژ، ساخت و تولید خیلی فراتر و با کیفیتتر از فیلمهای امروز هستند. با توجه به اینکه در چند سال اخیر اکثر فیلمهایی که ساخته شده نمایی خاکستری و سیاه دارد یعنی بیشتر راجع به طلاق، اعتیاد، آزاد کودکان و موضوعاتی از این دست است ما تصمیم گرفتیم در یک ژانر هنری و درام کار کنیم و یک فیلم عاشقانه بسازیم چرا که چندین سال است که مردم در سینما فیلمهای عاشقانه ندیدهاند. پاکول یک درام عاشقانه و نام یک کلاه افغانی است متاسفانه این روزها کدورتی میان افغانها و ایرانیان شکل گرفته اما ما به عنوان هنرمندان کاری به این بعد سیاسی نداریم و کارمان ساخت هنر است و فکر میکنم هنر برای تمام انسانهاست و نباید تقسیم بندیهایی مثل فیلم ایرانی و فیلم افغانی داشته باشیم بنابراین امیدوارم مردم از این فیلم استقبال و از سینمای مستقل حمایت کنند و لذت ببرند.
انتخاب بازیگران را بر چه اساس انجام دادید؟
من برای کاراکتر امیر پیگیر آقای رضا اخلاقیراد عزیز بودم و بین بازیگرهای درجه یک و چهره که میتوانستند بیش از دیالوگ، اکت و حس داشته باشند تنها گزینهای که به آن فکر میکردم رضا اخلاقی عزیز بود و به نظرم خانم صحرا اسداللهی که حس قوی، چهره زیبا و بیان خوب را با هم دارد برای نقش یسنا گزینه مناسبی بود. بقیه بازیگران را نیز از بین هنرجویانم در مدرسه بازیگری ققنوس انتخاب کردم و با آنها حدود یک سال تک به تک روی شخصیت پردازی کار کردیم تا بتوانیم کاراکترها را خلق کنیم.
در زمینه اکران با چه چالشی مواجه بودید؟
این فیلم به خاطر مشکلی که یکی از بازیگران زن عزیزمان داشت یک سال توقیف شده بود و آقای تیموری مجری طرح «پاکول» تمام سعی و تلاششان را کردند که سکانسها حذف نشود و ما بتوانیم پرونده نمایش مجدد بگیریم به همین دلیل من دستبوس ایشان هستم. از طرفی این روزها برای سینمادارها مدت زمان فیلم بسیار مهم است و فیلم باید حداکثر بین ۷۰ تا ۸۰ دقیقه باشد به همین علت ما مجبور شدیم زمان فیلم را کاهش دهیم و با یک سری ممیزیها نیز مواجه بودیم که از برخی عبور کردیم و برخی نیز اعمال شد.
با اینکه «پاکول» در سینمای مستقل تولید شده اما در زمینه طراحی صحنه به جزئیات دقت فراوانی شده لطفاً در این مورد بگویید.
طراحی صحنه این فیلم را رسول علیزاده عزیز انجام دادند و ما تقریباً ۴ ماه لوکیشنها را میدیدیم و چک میکردیم. تک تک لوکیشنها حتی اکسسورهایی که در سال ۱۴۰۰ به سختی پیدا میشد را خانم سعیده حمیدی مدیر تولید پروژه برای ما فراهم کرد به خصوص فیلمبرداری در برخی از لوکیشنها که تاریخی و از نظر معماری مهم بودند با زحمت و پیگری فراوان ایشان ممکن شد و رسول علیزاده نیز با این آکسسوارها توانست لوکیشنها را صیقل زده برای ما زنده کند.
سخن پایانی
من در حد توانم سعی کردم به ذائقه و مردمک چشمان مخاطب ایرانی و افغانی احترام بگذارم و خواستم فیلمی بسازم که در شخصیت مخاطب ایرانی باشد و دوست دارم که مخاطب ایرانی و افغان از این فیلم حمایت کنند. واقعا تا کی باید محدود به سینمای کمدی باشیم البته فیلم کمدی خوب است اما کمدی تکرار و سخیف به درد سینمای ایران نمیخورد و به نظرم فیلم کمدی و فیلمهای اجتماعی هر کدام جایگاه خود را دارند و باید از این گونه فیلمها نیز حمایت شود.