روزنامه صبا

روزنامه صبا

اباذر جوکار در گفتگو با روزنامه صبا:

«هایپاور» رقابت تنگاتنگی با دیگر فیلم‌ها خواهد داشت


مجری طرح فیلم سینمایی «هایپاور»  معتقد است که، باتوجه به شناختی که از سوژه‌ها، فیلمنامه‌ها، بازیگران‌ و دیگر نکات مربوط به بیست و چهار فیلم دیگر داریم،  ما می‌توانیم رقابت تنگاتنگی با دوستان داشته باش

اباذر جوکار مجری طرح فیلم سینمایی «هایپاور» است و روزنامه صبا به بهانه اکران این فیلم در چهل و یکمین جشنواره فجر گفتگویی با وی داشته است:

زمینه همکاری شما و کارگردان اثر چگونه شکل گرفت؟

من در حوزه دفاع مقدس و آقای محمدپور، هم در حوزه سینما و هم در حوزه دفاع مقدس پژوهشگر هستند؛ بعد از اینکه ایشان این کار را پشنهاد دادند و فیلمنامه مورد بررسی قرار گرفت، همکاری را شروع کردیم.

جلسات فیلمبرداری طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته انجام شد؟

باتوجه به اینکه سر و کار ما با یک نهاد نظامی به نام پدافند هوایی ارتش بود و نظم و انظباط ارتشی‌ها زبان‌زد عام و خاص است، طبق برنامه‌ریزی پیش رفتن پروژه چیز عجیبی نبوده و نیست.

بودجه اثر چقدر بوده و از چه منابعی تأمین شده است؟

صفر تا صد بودجه را خود نیروی پدافند هوایی ارتش تأمین کرده است. از پرداختی‌های مستقیم مالی بگیرید، تا در اختیار قرار دادن تجهیزات، لوکیشن، امکانات و غیره. حدودی بودجه را هم طبق برآورد خودمان بخواهم بگویم، حدود شش میلیارد تومان بوده است.

از حمایت سازمان‌ها و نهادهایی مانند فارابی یا اوج بهره برده‌اید؟

تا تمام شدن کار که هیچ‌کس جز خود پدافند هوایی ارتش پشت کار نبوده است. اما الآن فارابی قول‌هایی برای حمایت داده است که امیدواریم ترتیب اثر داده شود.

کار به سفارش نیروی پدافند هوایی ساخته شده و یا بعد از فیلمنامه حمایت خودشان را اعلام کرده‌اند؟

آقای محمدپور برای نگارش فیلمنامه درگیر تحقیق و پژوهش بودند و برای این امر با ما ارتباط داشتند. در نهایت ما فیلمنامه را منطبق با هدف‌گذاری حوزه کاری‌مان دیدم و به همین دلیل بعد از ارائه فیلمنامه توسط ایشان، همکاری و حمایت از اثر را در دستور کار قرار دادیم.

فکر می‌کنید اثر شما چه اندازه و چه شانس‌هایی در جشنواره چهل و یکم خواهد داشت؟

باتوجه به شناختی که از سوژه‌ها، فیلمنامه‌ها، بازیگران‌ و دیگر نکات مربوط به بیست و چهار فیلم دیگر داریم، نظر من این است که ما می‌توانیم در حوزه فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه بصری، فیلمنامه و کارگردانی رقابت تنگاتنگی با دوستان داشته باشیم.

چشم‌انداز شما برای اکران عمومی چیست؟ زمان خاصی را برای شروع اکران مدنظر دارید؟

به‌طور کلی فکر می‌کنیم که اقبال عمومی از این فیلم خیلی خوب خواهد بود. بعد از جشنواره بلافاصله برای اکران نوروزی اقدام خواهیم کرد.

اثر شما بازار بین‌المللی هم خواهد اشت؟

بله. به این جهت که این ابتکار و عملیاتی را که ما در این اثر به تصویر کشیده و ارائه کرده‌ایم، برای دنیا و به خصوص حوزه نظامی دنیا سؤال بوده که چطور ایران توانسته بعد از حدود شش سال جنگ و با امکانات کم در آن عملیات هشتاد و هفت فروند هواپیمای پیشرفته عراق را مندهم کند. نشان دادن این جنگ هوایی و چگونگی آن قابلیت دیده شدن جهانی را دارد.

در انتها اگر نکته یا صحبت خاصی دارید، بفرمایید؟

این فیلم در حوزه دفاع مقدس است و یک نبرد هوایی را به تصویر می‌کشد و یکی از اولین فیلم‌هایی است که در بخش نیروهای مسلح و در ارتش جمهوری اسلامی ایران، صفر تا صد توسط خود مجوعه ارتش سرمایه‌گذاری و پشتیبانی شده است. دلیلش هم این است که دوستان و مجموعه‌ها کمتر از این سناریو و موضوعات استقبال می‌کنند. اما باید بگویم که مجموعه ارتش و خصوصاً پدافند هوایی، حوزه‌های جذاب، دیدنی و لذت‌بخشی دارد که عزیزان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده می‌توانند بیایند و در این حوزه با خیال راحت کار کنند و مطمئن باشند که آثارشان مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت.

مصطفی کزازی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است