سعید نجاتی:
«ایده تا تولید» یک شبه مسیر چندساله فیلمسازها را هموار میکند
مشاور مدیرعامل و مدیر کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران درباره برنامههای این کانون توضیح داد.
سعید نجاتی که به تازگی به عنوان استاد سومین اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» در اردبیل با هنرجویان و فیلمسازهای انجمن سینمای جوانان ایران همراه بوده، در گفتگو با خبرنگار صبا درباره ساختار اردوهای فیلمسازی «ایده تا تولید» و فعالیتهای کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران و… توضیح داد.
در ابتدا مدیر کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران در حاشیه جشنواره منطقهای سینمای جوان یزد- ایساتیس، با اشاره به فعالیت کانون، اهداف آن و همچنین برگزاری جلسه با مدیران دفاتر ۱۰ استان (سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، قم، اصفهان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کرمان و یزد( توضیح داد: آخرین نشست کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران، در حاشیه برگزاری شصتوپنجمین جشنواره سینمای جوان یزد- ایساتیس باحضور مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، میکائیل دیانی معاون ارتباطات و بازرگانی، سیدهادی آقاجانی معاون تولید و پشتیبانی، طیبه فلکیان معاون امور استانها و جشنوارهها و مدیران دفاتر انجمن از ۱۰ استان کشور برگزار شد و درباره اهمیت کانون دانش آموختگان و برنامههایی که برای آن برنامهریزی شده است، گفتگو شد.
مشاور مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به اهمیت کانون دانش آموختگان و مسائل مطرح شده در آخرین نشست، اظهار کرد: کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران وظیفه دارد با کمک تمام مدیران دفاتر انجمن، روی دانش آموختگان خود نظارت داشته باشد و از ظرفیتهای آنها استفاده کند. برای نمونه اگر سالها از تولید آخرین فیلم کوتاه و یا فعالیت سینمایی آنها گذشته است، خبری از آنها بگیرد و در صورت امکان، شرایط را برای فعالیت آنها مهیا کند و اگر در حال حاضر در حال تولید و فعالیت هستند، ظرفیتهای انجمن را برای کمک و حمایت از دانش آموختگان خود فعال کند.
او افزود: از دهه ۶۰ تاکنون بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر، هنرجوی انجمن سینمای جوانان ایران بودند و بررسی، حمایت و شناسایی آنها اتفاق فرخندهای است که هماکنون درحال انجام است و توجه ویژه ما در کانون، در وهله اول روی هنرجویان دهه ۶۰ و ۷۰ انجمن است.
نجاتی با تاکید براینکه دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران میتوانند برای شناسایی بهتر در پورتال کانون دانش آموختگان سایت انجمن به نشنانی iycs.ir ثبت نام کنند، توضیح داد: پس از شناسایی قصد داریم کارت دانش آموختگان انجمن را برای هنرجویان صادر کنیم و یکسری برنامهریزیها برای حمایت از آنها در نظر گرفتهایم که در آینده به صورت دقیقتر و تکمیلی اعلام خواهیم کرد، البته تمام این موارد منوط به تایید و احراز صلاحیت توسط کارشناسان انجمن است.
مدیر کانون دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران همچنین گفت: اولویت این است که ویژه برنامههای انجمن سینمای جوانان ایران مانند، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنوارههای منطقهای، هفتههای فیلم و عکس، همچنین پاتوقهای فیلم کوتاه با حضور تعدادی از اعضای کانون دانش آموختگان برگزار شود تا ارتباط بین آنها و بدنه انجمن سینمای جوانان ایران همچنان حفظ شود.
نجاتی به ساختار و ظرفیتهای اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» اشاره کرد و گفت: به عنوان مدرس با نوع عملکرد و ساختار «ایده تا تولید» آشنایی داشتم و در گذشته با هنرجویان فیلمسازی انجمن این شکل از تولید را بارها تجربه کردهایم؛ معتقدم که حُسن سینمای جوان، سرعت عمل آن در روند آموزش است. انجمن سینمای جوان، هنرجویان خود را از سطح یک تئورسین به سمت یک هنرجوی عملگرا (پراگماتیک) سوق میدهد.
کارگردان فیلم کوتاه «صراحی» افزود: فیلمسازها عموما در ابتدای زمان فیلمسازی خود، از صحنه و پشت دوربین قرار گرفتن ترس دارند، یا تجربه کافی برای مدیریت صحنه را ندارند، به همین دلیل خروجی هنرجویان انجمن به ویژه هنرجویانی که در اردوهای فیلمسازی «ایده تا تولید» شرکت کردهاند، پرورش یک هنرجوی باسواد و البته باتجربه است.
نجاتی اضافه کرد: گزینش ۶۰ هنرجویی که در چهار اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» شرکت کردهاند، اتفاقی نیست؛ این هنرجویان بورسیه انجمن سینمای جوانان ایران شدهاند و این فرصت را مییابند کنار فیلمسازهای بزرگ و با تجربه سینمای کوتاه و بلند ایران، روند تولید یک فیلم کوتاه را همراه با کار گروهی تجربه کنند.
او همچنین گفت: «ایده تا تولید» تجربه چندین فیلمبرداری سر صحنه را برای هنرجویان فراهم میکند و به نوعی یک شبه مسیر چندساله فیلمسازها را هموار میکند، به شرط این که از این ظرفیت و فرصت به خوبی استفاده کنند. دفاتری که اردوی «ایده تا تولید» را برگزار میکنند یا سهمیه معرفی فیلمساز دارند، باید با دقت نظر بیشتر و شناخت عمومیتری هنرجویان خود را برای اردو معرفی کنند و مدیرانی که مسئولیت برگزاری اردوها را دارند، توجه کنند که شرایط ارتباط، آشنایی و تبادل نظر بین استاد و هنرجویان هر ژانر باید فراهم شود.
او با اشاره به تجربه حضور در سومین اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» اردبیل افزود: از آنجا که شناختی از لوکیشنها و فضاهای محیطی شهر مورد نظر وجود ندارد، ساختار و بستر فیلمها را براساس فضای محیطی شهر مورد نظر ارائه شود.
نجاتی در پایان با اشاره به ظرفیتی که «ایده تا تولید» و تولیدات آن دارد، تصریح کرد: فیلمهای کوتاهی که در اردوهای فیلمسازی «ایده تا تولید» ساخته میشوند، صرفا نباید فیلمهای حرفهای و حتی نیمه حرفهای باشند، که البته هستند؛ نکته این است که هدف، آموزش روند و پروسه تولید در یک شرایط نیمه حرفهای و اینکه فیلمسازها با کارگروهی و چالشهایی که در آینده سر صحنه برای آنها هزینهساز خواهد شد، همچنین نحوه تعامل با عوامل و بازیگران، اجرای دکوپاژ و مدیریت صحنه آشنا شوند.
محمد کفیلی