دومین رویداد ملی «استاپموشن»
رویداد ملی«استاپموشن» شبکه استعدادیابی استاپموشن برای نوجوانان است
گفتگوی صبا با سید مجتبی موسوی داور رویداد ملی استاپ موشن
“دومین رویداد ملی استاپموشن” از شهریور ۱۴۰۱ آغاز و اختتامیه آن در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در تهران با حضور ۴۰ گروه برگزیده برگزار گردید. در مراسم پایانی این رویداد هنری که در ۱۵ اردیبهشت به همت حوزه هنری کودک و نوجوان برپا شد، برگزیدگان این رویداد ملی معرفی شدند.
سید مجتبی موسوی، بیش از ۱۵ سال در حوزههای مختلف سینما فعال بوده و حدود ۱۰ سال است که به تولید و تدریس درزمینه استاپموشن مشغول است. آثار او با استفاده از تکنیک استاپموشن با نام “ضبطصوت” در سال ۹۲ تولید شدهاند و بعد از آن، انیمیشن بلند “آقای گوزن” با استفاده از همان تکنیک مورد استقبال جشنوارههای مختلف نیز قرار گرفته است .
“آقای گوزن” بهعنوان شاخصترین اثر سید مجتبی موسوی، محصول مشترک خانه انیمیشــن و حوزه هنری است که در ادامه حضورهای بینالمللی خود در نهمین دوره از جشــنواره انیبار، تنها جشنواره انیمیشن کوزوو، نمایش داده شد. این انیمیشن در جشــنواره جیفونی ایتالیا، جشنواره زاگرب کرواسی، جشنواره انیماموندی برزیل، جشنواره انسی فرانسه، جشنواره انیماتریکز فنلاند، جشــنواره جهانی فجر، بازار فیلم برلین حضور داشته و لوح تقدیر بخش مسابقه بینالملل جشنواره جهانی فجر، جایزه ویژه جشنواره انیمیشن زاگرب را دریافت کرد. انیمیشن “آقای گوزن” در شصتوششمین دوره از جشنواره ملبورن استرالیا نیز حضور داشت.
این داور برجسته دومین رویداد ملی استاپموشن درباره خود و آثارش گفت: “نخستین اثر استاپموشن خود را سال ۱۳۹۲ ساختم و سپس در سال ۱۳۹۷ کار آقای گوزن را ساختم که جوایز معتبر بینالمللی و ملی زیادی را به خود اختصاص داده است. بعد از آن، در سال ۱۳۹۹ به استودیوی لایکا رفتم و در آخرین اثر لایکا که پروژه سینمایی است، مشغول به کار شدم. ورود به این استودیو و پذیرش آنها تنها به دلیل ساخت “آقای گوزن” نبود، چراکه با استانداردهای آنها مطابقت نداشت؛ در نتیجه برای راستیآزمایی چند پروژه را تعریف کردند تا به نوعی آزموده شوم. این مرحله را بهخوبی پشت سر گذاشته و پذیرفته شدم. تجارب که در این مرحله کسب کردم تکرارنشدنی بود؛ بنابراین تصمیم گرفتم با برگشت به ایران، این تجربه و دانش را با دیگران بهویژه نوجوانان به اشتراک بگذارم.”
موسوی افزود: “تصمیم گرفتم تا استودیویی را برای جذب و انتقال دانش و تجربه به علاقهمندان بهویژه نوجوانان تاسیس کنم اما متاسفانه شرایط سیاسی و اقتصادی موجود در کشور اجازه نداد و این تصمیم اکنون در حال بررسی و پیگیری است. همزمان با پیگیریهای این استودیو، داوری رویداد ملی استاپموشن را پیشنهاد دادند که برای من جذاب بود. به این ترتیب، به جمع دوستان حوزه هنری کودک و نوجوان پیوستم و تلاش کردم از هر راهی کمکی برای نوجوانان باشم.”
وی با بیان اینکه با سختی فراوانی استاپموشن را در ایران فراگرفته است، درباره جذابیتهای استاپموشن و تواناییهای لازم نوجوانان برای ورود به این رشته گفت: “جذابیت استاپموشن برای من به دلیل کار مستقیم با دست و لمس شخصیتهای اثر برای ساخت هر لحظه از کار بود؛ بر همین اساس این شیوه را انتخاب کرده و آن را ادامه دادم. البته آثار استودیوی آردمن مثل والاس و گرومیت یا آثار بینظیر استودیو لایکا که خلق شده است نیز موجب علاقهمندی من به این رشته و این تکنیک شد. استاپموشن یک هنر چندوجهی و درعینحال آرتیستیک و البته خلاقانه است؛ به این معنا که یک هنرمند استاپموشن باید در هنرهای بسیار زیادی اطلاعات داشته و این هنرها را تمرین کرده باشد. هرچقدر دانش شخص بیشتر باشد، بهتر میتواند از این تکنیک استفاده لازم را ببرد.”
کارگردان استاپموشن “آقای گوزن” گفت: “کتابهای متعددی برای این کار وجود دارد و در کنار آن، تمرینهای روزانه نیاز است تا بتوانند به عنوان مثال، همان خمیری که شکل حجم یا آدم را به آن دادند، بهدرستی انیمیت کنند. بعد از اینکه از طرق مختلف مثل مطالعه کتاب، فیلم یا آموزشهای روزآمد دانش پایه کسب شد، شخص باید تمرین روزانه داشته باشد و به صورت مداوم در کنار مطالعه، این تمرینات را تکرار کند تا بعد از مدتی، به سطحی از توانمندی مناسب دست یابد تا در آینده بتواند گرایش خود را چه در حوزه ساخت و چه در حوزه انیمیت انتخاب کند.”
موسوی در تکمیل این بخش افزود: “دو کتاب در حوزه استاپموشن برای نوجوانان علاقهمند معرفی میکنم؛ کتاب اول با نام stop motion craft skills for model animation در حوزه ساخت به یکسری مبانی اشاره کرده و ساخت پاپت را بهصورت علمی و در قالب استاندارد جهانی آموزش میدهد و کتاب دوم که قوانین انیمیت را بهخوبی برای انیماتور توضیح میدهد، کتابی از ریچارد ویلیامز با عنوان The animator’s survival kit یا راهنمای جامع انیماتورها بوده که ترجمه شده است. افراد میتوانند از این دو کتاب بهترین استفاده را ببرند. وی ادامه داد: “با بروز و ظهور نرمافزارهای سادهای که روی گوشیهای تلفن همراه نصب میشد، دیگر ساخت استاپموشن قابلیت دور از دسترسی نبود؛ به این ترتیب، نوجوانان بهسادگی توانایی ساخت و خلق یک رویداد و روایت یک قصه را به دست آوردند. این کار با نرمافزاری به نام Stop Motion Studio انجام میشود که در دومین رویداد ملی استاپموشن که به همت حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شد نیز از همین نرمافزار استفاده شد.”
عضو هیئت داوری استاپموشن درباره این رویداد و نقاط قوت و ضعف آن گفت: “دومین رویداد ملی استاپموشن روحیه کار تیمی را در نوجوانان حاضر در آن تقویت و فرصتی را برای آنها فراهم کرد تا یک اثر استاپموشن را طی چند روز به مرحله نهایی برسانند. موسوی با بیان اینکه حوزه هنری کودک و نوجوان با برپایی این رویداد، نقش مهمی در شناسایی و شکوفایی استعدادهای نهفته و نهان نوجوانان سراسر کشور در رشته استاپموشن داشته است، اظهار داشت: “ما نیز در داوری آثار علاوه بر خروجی نهایی هر تیم، مجموعهای از برآیند رشدیافته هر گروه و هر یک از اعضای آن را مدنظر قرار دادیم.”
وی در پایان گفت: “رویداد ملی استاپموشن شبکه استعدادیابی استاپموشن برای نوجوانان است که این استعدادها از سوی برگزارکنندگان آن شناسایی و علاوه بر جذب، در آیندهای نزدیک به دنیای حرفهای این رشته تزریق میشوند.”
گفتنی است؛ دومین رویداد ملی استاپموشن به دبیری محسن مشرقی، پس از برگزاری رویدادهای استانی، از ۱۳ تا ۱۵ اردیبهشت در تهران برگزار شد.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است