روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگوی صبا با کاظم نظری

هنرمندان با صلابت حاشیه سازی‌ها را بی اثر کردند


در این شماره از روزنامه بابا کاظم نظری مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی به گفتگو پرداخته ایم

اداره کل هنرهای نمایشی در واکنش به انتشار اخبار کذب و افترا بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه به طور خلاصه آمده است:«طی هفته‌های اخیر گروهی سعی کرده‌اند تا با انتشار تصاویر جعلی، دروغ‌پراکنی‌ و محتواهای ریاکارانه به جریحه‌دار کردن اذهان عمومی نسبت به فعالیت‌های صادقانه و بی‌دریغ جامعه هنری کشور و هنرمندان عرصه تئاتر بپردازند و این موضوع را دستمایه رسیدن به اهداف شوم و مطامع شخصی‌شان کنند. این افراد با شیوه‌های ناجوانمردانه و بی سند و مدرک مشخص در پشت پرده و بدون ذکر نام و نشانی از هویت خود که دلیلی بر روشن بودن ادعاهای آنان باشد، برای زیر سؤال بردن تلاش هنرمندان و فعالان دلسوز عرصه هنرهای نمایشی در حال دروغ‌پردازی و جوسازی علیه نمایش‌ها و نیز اداره کل هنرهای نمایشی هستند و در این راه از انجام هیچ بی‌تقوایی فروگذار نبوده‌اند و برای رسیدن به نیت و هدف شوم و پلیدشان، از غیر‌اخلاقی‌‌ترین روش‌ها استفاده کرده‌اند. این افراد نه دلسوز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت مردمی و نه دلسوز هنر و فرهنگ کشور هستند… . در این راستا، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌منظور دفاع از ساحت فرهنگ و هنر کشور و اهالی شریف این عرصه از این افراد اندک که با جعل، دروغ و نشر اکاذیب به جامعه تئاتری کشور توهین می‌کنند، قانوناً شکایت خواهد کرد.» خبرنگار صبا درباره این حواشی که مقارن شده است با ایام برگزاری نوزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی، با کاظم نظری مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی گفت و گویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

وجوه این حرکت توهین آمیز به نمایش کشور را چطور ارزیابی کرده‌اید؟

تئاتر ایران از شرایط سختی چون جنگ، مشکلات اقتصادی و کرونا به سلامت عبور کرده است و هنرمندان این حوزه در تمامی این ادوار ثابت کرده‌اند که پای نظام و انقلاب ایستاده‌ و آثار بسیار خوبی را در تمامی گونه‌ها و شیوه‌های اجرایی بر روی صحنه برده‌اند. به یاد دارم که حتی در زمان جنگ، خیلی از همین گروه‌های نمایشی اعزام می‌شدند تا درلشگرها و پشت جبهه‌ها نمایش اجرا کنند. بسیاری از دوستانم در حین اجرای نمایش شهید شدند این دوستان نمونه بارزی هستند از کسانی که جانشان را در گروی اجرای نمایش و پاسداشت این هنر گماشته‌اند و حالا چطور می‌شود که برخی می‌توانند وصله‌هایی ناجور را به هنرمندان تئاتر الصاق کنند؟! اهالی نمایش و تئاتر از جمله هنرمندان پیشرو و فرهنگ دوست ایران هستند. مقام معظم رهبری در بیانیات خود بارها و بارها هنرمند را تکریم و احترام کرده است و از ما مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌ها خواسته‌اند که به هنرمندان احترام بگذاریم. هنرمندان همیشه همراه و همپای انقلاب و نظام بوده‌اند. در زمانی که شهر زیر بمباران بعثی‌ها بود همین بچه‌های تئاتر در پناهگاه‌های زیر زمینی برای مردم و بچه‌ها که ساعت‌ها در پناهگاه‌ها گرفتار بودند نمایش اجرا می‌کردند. همین طور درسخت‌ترین مسائل اقتصادی و اجتماعی و… هنرمندان همیشه در کنار نظام و همراه با مردم بوده‌اند. درحوزه‌های دینی و تاریخی اجراهای بسیار زیبایی را بر روی صحنه برده‌اند و حضور چشمگیرشان در تمام ادوار بر کسی پوشیده نیست. در همین تالار وحدت نمایش‌های زیادی با موضوع عاشورا و امام حسین(ع) اجرا رفته است، اینها  را نباید از یاد برد و از اذهان پاک کرد.

واکنش هنرمندان به این مصادیق حاشیه‌ای چطور بوده است؟  

خوشحالم از اینکه هنرمندان تئاتر همواره با ایستادگی و صلابت این حاشیه سازی و اهانت را بی اثر کرده‌اند و همراه کشور و مردم عزیزشان بوده‌اند و در هر دوره آثار فاخر خود را به پیشگاه چشم مخاطب روانه کرده‌اند. امیدوارم این روند ادامه‌دار به مسیر خود همچنان ادامه دهد و این فضاهای ضد هنری بر کارشان تاثیر نگذارد.

از جشنواره تئاتر عروسکی و ویژه‌ترین دستاوردهای آن در ایستگاه نوزدهم بگوئید؟

جشنواره نوزدهم تئاتر عروسکی دیگر به ایستگاه آخر خود رسیده است. جشنواره امسال به دبیری هادی حجازی‌فر برگزار شد و یکی دیگر از جشنواره‌های خیلی خوب و پر دستاورد تاریخ تئاتر ایران است که خوشبختانه  با درایت دوستان از استاندارهای بسیار بالایی برخوردار بود. از اجرای محیطی جذاب مزین به فرهنگ و خرده فرهنگ‌ها گرفته تا آثار عروسکی صحنه‌ای که همه بسیار جذاب و درخشان ظاهر شده‌اند و در جهت نیل به این هدف که هنرمندان و آثار ارزشمند را از مناطق مختلف کشور معرفی کنند و سطح استاندار نمایش عروسکی در ایران را ارتقا دهد، بسیار موفق عمل کرده‌اند. جذابیت این جشنواره با نمایش‌های عروسکی از تمام فرهنگ‌های اقلیمی کشور و موسیقی فولکلور بومی به قدری زیبا بود که نمایندگان و سفرای خارجی و خانواده‌های ایرانی را بسیار جذب این هنر کرد. جشنواره در این دوره میزبان جمعیت بسیار زیادی از مردم و هنردوستان و اهالی تئاتر بود و همه را  در پهنه تئاترشهر به دور خود جمع کرد و در پایان جشنی را برگزار کرد که با مقارن با عید ما شیعیان بود و به همین دلیل ارزش این جشن چندین و چند برابر شد و بسیار شرایط شادی‌آور و مومنانه‌ای را برای هنرمندان و مردم ایجاد کرد. طوری که مردم همراه با این گروه شادی آور و نشاط‌آور تا پاسی از شب از این جشن لذت می‌بردند. همچنین در جشنواره نوزدهم تئاتر عروسکی کودکان، نوجوانان و جوانان ما از برنامه‌های اجرایی در تمامی سبک‌ها و شیوه‌های اجرایی در زمینه تئاتر عروسکی استفاده‌ای بهینه و چشمگیر داشتند. نمایش خیمه شب بازی، نمایش محیطی و عروسکی شادی مضاعفی را به خانواده‌های ایرانی هدیه کرد. این گردهمایی و دورهمی خانواده‌ها و فرزندان و تجربه لحظات بسیار شاد ماندگار را مرهون زحمات دست اندرکاران و عوامل برگزاری این جشنواره هستیم که با وجود حضور پرشور مردم و اهالی هنر عملکردشان معنی پیدا کرد و این مسئله هم برای دست اندرکاران بسیار خوشایند بود. هفت کشور خارجی در این جشنواره حضور داشتند و آثار بسیار خوبی را اجرا کردند، که این نمایش ها هم با استقبال پرشور مخاطبان جوان و … مواجه شد. حضور بی نظیر جوانان شهرستانی، از دستاوردهای این جشنواره بود. این جوانان اثرهایی فوق‌العاده خلاقانه و جسورانه را در این شاخه هنری به اجرا بردند. صادقانه باید به هادی حجازی‌فر و تیم اجرایی‌شان برای برگزاری این رویداد بکر تبریک گفت که در این شرایط بهترین عملکرد را رقم زدند. همان طور که می‌دانید جشنواره تئاتر عروسکی ۴ سال متوالی به دلایل مختلف تعطیل بود و برگزاری یک جشنواره ارزشمند پس از ۴ سال در مانایی این هنر فاخر بسیار موثر بود. خوشبختانه پس از این تعطیلی، توانستیم جشنواره ارزشمندی را برگزار کنیم که با استقبال رسانه‌ها و مخاطبان ایرانی از هر سن و سال رو به رو شد. از همه عزیزان خصوصا معاونت هنری برای حمایت ویژه و همیشگی‌شان تشکر ویژه دارم. همچنین برای همه شرکت‌کنندگان آرزوی توفیق دارم و امیدوارم که در جشنواره بیستم نیز با آثاری حرفه‌ای، مضامینی عالی- انسانی و تکنیک‌های روز شاهد بروز هنرنمایی همه هنرمندان ایران زمین باشیم.

سمیه خاتون

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است