روزنامه صبا

روزنامه صبا

معصومه آشتیانی زاد کارشناس حوزه خانواده:

رسانه بهترین جا برای بازتاب خانواده ایرانی است


خوشبختانه رویکرد کلی همین است که به مساله زن و خانواده با محوریت زن اهمیت دهند.

 

 

معصومه آشتیانی زاد، مدیر اسبق گروه خانواده شبکه دو سیما و کارشناس حوزه خانواده، درباره نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به دبیری مهدیه‌سادات محور که با نمایش ۴۰ فیلم سینمایی، کوتاه داستانی و مستند از ۲۰ تا ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۲ در ۱۳ استان کشور با محوریت سینما، زن و خانواده در سینما فرهنگ برپا است، عنوان کرد: بسیار خوشحال و خرسند شدم که این جشنواره بعد از سالها، بالاخره برگزار شد. ما و همچنین فعالان حوزه زن و خانواده پیش از این هم انتظار داشتیم که چنین جشنواره‌ای برگزار شود. خصوصا رسانه‌ای‌ها نیز تاکید داشتند که چنین رویدادی برگزار شود، با اینکه چنین جشنواره‌ای دیر صورت گرفته است اما به هر حال همین که انجام شده است جای خوشحالی دارد البته چون سال اولش است نمی‌شود از آن انتظار بالایی داشت. چرا که قاعدتا در سال اول و نخستین دوره چنین رویدادهایی، آثاری که مخصوص جشنواره باشند ساخته نشده‌اند و صرفا اکران کارهای عمومی هست که موضوعات آن آثار مرتبط با محوریت جشنواره است.

این کارشناس حوزه خانواده تصریح کرد: داوران و هیات انتخاب جشنواره معمولا آثار را با همین رویکرد انتخاب می‌کنند و در جشنواره ارائه می دهند ولی وقتی که چند سال از برگزاری آن بگذرد کارهای خاص این موضوع نیز ساخته می‌شود که حتما می‌توان بیشتر روی آن قضاوت کرد اما کارهایی که الان برای اکران در دوره نخست جشنواره فیلم حوا ارائه شدند کارهای خوبی از لحاظ سینمایی هستند و آثار حرفه‌ای محسوب می‌شوند ولی اشکالی که وجود دارد این است که فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی که ساخته می‌شود و حتی در سال‌های گذشته نیز ساخته شده‌اند معمولا بر اساس آسیب‌هایی که در حوزه خانواده وجود دارد، ساخته می‌شوند و ژانرهای‌شان هم اکثرا درام است و یک مقدار تلخ است.

او افزود: در واقع آثار حوزه خانواده به موضوعاتی چون طلاق، خیانت، مسائلی مثل اعتیاد و مشکلاتی که در خانواده‌ها وجود دارد می‌پردازند که البته با نیت خیر چنین آثاری ساخته می‌شوند چرا که می‌خواهند به خانواده‌ها راه حل نشان دهند و مواجه آن‌ها را با چالش‌های زندگی به تصویر بکشند ولی به هر حال آثاری هستند که تلخی‌ها را بیشتر نشان می‌دهند. اما آسیب بزرگی دارند و آن هم این است که اکنون در کشور ما بحث ازدواج خیلی کم شده است، در واقع سن ازدواج بالارفته و ازدواج‌ها دیر هنگام شده‌اند. هنگامی که جوانان ما چنین فیلم‌هایی را می‌بینند، آن تصوری که از خانواده دارند، تصورات منفی و توام با مشکلات و مسائل درون خانوادگی است و صرفا آسیب‌ها را می‌بینند که این منجر به تشویق نشدن جوانان به منظور تشکیل خانواده و استحکام خانواده است و یقینا با چنین شرایطی انگیزه‌ای برای جوانان کشور در جهت ازداوج ایجاد  نمی‌شود.

آشتیانی زاد پیشنهادی را به منظور تشویق جوانان در چنین رویدادهایی عنوان کرد و گفت: در سال‌های آتی سیاستگذارانی که چنین جشنواره‌هایی را برگزار می‌کنند در این جشنواره‌ها مشوقانی را برای آثاری که زیبایی‌های خانواده را نشان می‌دهند قرار دهند. در آثاری که با موضوعات خانواده و زن تولید می‌شوند می‌تواند یک درام شکل بگیرد اما در این درام مشکل و آسیب را خود خانواده با همت خود برطرف کنند و نشان دهند در عین وجود مشکلات همان خانواده هستند که حمایتگرند و عشق و علاقه باعث حل موضوعات‌شان می‌شود. اگر به همچین موضوعاتی در آینده پرداخته شود و فیلم‌های سینمایی به صورت زیر پوستی و غیر مستقیم مشوق جوانان باشد و زیبایی‌های خانواده بر مشکلات و آسیب‌ها غلبه پیدا کنند، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. جشنواره فیلم حوا نیز می‌تواند نقطه شروع خوبی در آینده باشد و ما امیدوار باشیم که در سینما و یا تلویزیون اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

مدیر اسبق گروه خانواده شبکه دو سیما در جهت استمرار جشنواره حوا، پیشنهادی را مطرح کرد: به هرحال خوشبختانه رویکرد کلی نظام همین است که به مساله زن و خانواده با محوریت زن اهمیت دهند و اگر که به هر حال مطالبه وجود داشته باشد از مسولان آن‌ها نیز پیگیری می‌کنند. همچنین می‌توان در صحبت‌هایی که مقام معظم رهبری با رویکرد زن و خانواده می‌کنند متوجه تاکیدشان بر روی بنیان و تحکیم خانواده شد و در کل ما یک نظامی هستیم که استواری‌مان بر پایه خانواده است و در اصول اعتقادات و در تاریخ و گذشته ایران خانواده جایگاه والایی داشته است. اگر روی این مطالبات بایستیم یقینا این جشنواره‌ها ادامه‌دار خواهند بود.

آشتیانی زاد تاکید کرد: تا کنون اینگونه نبوده است که رهبری مطلبی را گفته باشند و بعد تمام شده باشد، مسئولان دائما در حال مطالبه هستند تا کارهای لازم در حوزه خانواده انجام شود. همیشه هم تاکید شده است که رسانه بهترین جا است تا که بازتاب خانواده ایرانی را نشان دهیم و بتوانیم مخاطب و مردم را رهبری و راهنمایی کنیم. در این حوزه می بایست مرتبا مطالبه صورت گیرد کما اینکه این جشنواره حوا هم مطالبه چندین ساله حوزه زن و خانواده بوده و بارها در جلسات درباره برپایی چنین رویدادی صحبت شده است.

او در پایان اذعان داشت: ما خودمان نیز برپایی چنین رویدادی در وسعت کمتری را از دانشکده صداوسیما آغاز کردیم و جشنواره کوچکی بود چون آن هم زمان برد تا جا بیفتد و دانشجویان از تولید آثار در آن قالب معین استقبال کنند پس اگر مطالبات جواب دهد این جشنواره‌ها استمرار پیدا می‌کند. نهایتا جشنواره‌های فجر و غیره سعی می‌کنند با چنین موضوعاتی جلو بروند تا سازندگان آثار نیز ترغیب به ساخت در حوزه‌های مشخص شوند و آن را به جشنواره‌هایی چون جشنواره حوا نیز ارائه دهند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است