روزنامه صبا

روزنامه صبا

پرونده شنبه های چالشی صبا

حامدهادیان:تریبونی به برگزیده‌ها داده نشد!


جشنواره بیش از آنکه فایده مادی برای شخص داشته باشد، آورده اعتباری و حرفه‌ای برای اصحاب رسانه دارد.

در پرونده چالشی این هفته، روزنامه صبا به سراغ رویدادی مهم در حوزه مطبوعات کشور رفته است؛ . جشنواره ملی رسانه‌های ایران که مراسم اختتامیه آن هفته گذشته در سالن اجلاس برگزار شد.  با توجه به اینکه چرخ این رویداد ملی پس از مدتی طولانی دوباره به راه افتاده است، قطعا مساعدت و همکاری بیشتر اصحاب رسانه را می طلبد تا چراغ آن پرفروغ، روشن به مسیر خود ادامه دهد. خبرنگار صبا در گفت و گویی که پیش از این با دبیر جشنواره مهدی عرفاتی داشت، وی این نکته را ضروری قلمداد کرد که نقد مصلحانه با ارائه راهکارها در اهتمام امور جشنواره در سال‌های آتی می‌تواند کمک کننده باشد. با همین رویکرد صبا چالش این هفته خود را که تریبونی آزاد برای اهالی فرهنگ و هنر است به این موضوع اختصاص و با اصحاب رسانه و برگزیدگان به گفت و گو نشسته است، در ادامه با ما همراه باشید.

حامدهادیان (شایسته‌تقدیر/‌ایسنا):تریبونی به برگزیده‌ها داده نشد!
برگزاری جشنواره بعد از ۱۰ سال اتفاق بسیار خوبی بود و اینکه دوستان در یک هم‌اندیشی و مدل مسابقه‌ای دور هم جمع شدند بسیار لازم و ضروری می‌نمود. درباره نحوه برگزاری جشنواره از نظر روند برگزاری بسیار عجله‌ای بود، خصوصاً در بخش اعطای جوایز زمان‌بندی بسیار کمی داشتیم و در همان آغاز به سرعت جایزه‌‌ها و تقدیرها اعطا شد و به سراغ بخش‌های دیگر که بزرگداشت و سخنرانی‌ها بود رفتند. بهتر بود که با اختصاص دادن زمان مکفی، این بخش با تمرکز و زمانبندی بیشتری همراه بود که طی آن آشنایی و معرفی بهتری از آثار صورت می‌گرفت و  فقط شاهد یک روند عجله‌ای و پرشتاب نبودیم. اصل جشنواره بر پایه معرفی آثار برگزیده است، به همین خاطر لازم است از افراد برگزیده به شایستگی و با حوصله بیشتری قدردانی می‌شد و فرصتی فراهم باشد که اصحاب رسانه از متن‌های برگزیده اطلاعاتی دریافت می‌کردند و به شناخت وسیع‌تری از متون برگزیده و دلایل انتخاب آن می‌رسیدند. متاسفانه تریبونی به برگزیده‌ها داده نشد که درباره نکات فنی و محتوایی اثر که در روند تولید با آن درگیر بودند، بازگو شود، در جشنواره‌های دیگر مانند جشنواره فیلم شاهد هستیم که هم اثر و هم خالق اثر دیده می‌شوند به نظرم این جشنواره در سال‌های آتی باید راهکارهای مهمی را در این باره اتخاذ کند. نکته بعدی اینکه در مرحله اعلام نامزدهای جشنواره پوشش رسانه بهتری صورت گرفته بود تا اعلام نام برندگان نهایی! و در حال حاضر اگر مخاطب بخواهد آثار متون برنده را از سایت جشنواره و از طریق درگاه‌های فضای مجازی جشنواره دنبال کند به آن دسترسی ندارد، حتی یک لینک هم از آثار به صورت مجموعه‌ای در دسترس نیست و هیچ اطلاعاتی در رابطه با اینکه چگونه بعداً منتشر خواهد شد هم، داده نشده است. در مجموع جشنواره برگزار نمی‌شود که فقط برگزار شده باشد! جشنواره فرصتی است برای اینکه دوستان و اهالی رسانه در یک فضای متعادل از محتوای آثار و متون یکدیگر دانش کافی را کسب کند و همین‎‌طور از مستعدان این حوزه به نحو احسن تقدیر شود و نظریات و دیدگاه‌های فکری آنها را درباره کارشان بشنویم.
به طور کلی امیدوارم در سال‌های آتی محوریت جشنواره روی خود بحث مطبوعات و رسانه متمرکز باشد و به صورت تخصصی به بررسی ابعاد آثار بپردازند. باید توجه کرد جشنواره بیش از آنکه فایده مادی برای شخص داشته باشد، آورده اعتباری و حرفه‌ای برای اصحاب رسانه دارد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است