روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان فیلم کوتاه حیاط:

مصطفی سلیمانی:نشان دادن مرگی نامرئی


حقیقتاً نمی‌توانم بگویم که فیلمم همه المان‌های ژانر وحشت را دارد و من فیلم را فیلمی کاملا نماینده ژانر وحشت نمی‌دانم.

هنر و تجربه این روزها شاهد رویداد ویژه است. باکس فیلم های کوتاه ژانر وحشت و دلهره که شامل پنج فیلم از پنج کارگردان سینمای کوتاه است با مخاطبان خود دیدار می‌کند. به بهانه این رویداد جالب خبرنگار صبا گفت وگویی با این پنج کارگردان جوان داشته است که در ادامه می‌خوانید.

مصطفی سلیمانی کارگردان فیلم کوتاه حیاط:نشان دادن مرگی نامرئی

در ابتدا مختصری از تجربیات خود بگویید.

رشته دانشگاهی من مهندسی عمران است اما از همان اواسط دوران تحصیل جذب تصویر و مشاغل مربوط به آن شدم. با دستیاری فیلمبردار شروع کردم و با دستیاری کارگردان ادامه دادم. فیلم‌های کوتاه تبلیغاتی، خدماتی، تیزر، مستند و آموزشی می‌سازم. در سریال آکتور دستیار ویژه آقای جاویدی بودم و تا به امروز دو فیلم کوتاه ساخته‌ام و حیات فیلم سومم است.
چرا ژانر وحشت را برای فیلمسازی انتخاب کردید

حقیقتاً نمی‌توانم بگویم که فیلمم همه المان‌های ژانر وحشت را دارد و من فیلم را فیلمی کاملا نماینده ژانر وحشت نمی‌دانم. من از لحاظ ژانری به فیلم نزدیک نشدم. یعنی اولین بار زمانی که می‌خواستم فیلم را بسازم بیشتر یک دغدغه روایی داشتم تا بدون اینکه اشاره‌ای به مرگ کنم و تصویر و المان مشخصی از مرگ بدهم اثری در برابر مخاطب بگذارم که بدون آنکه مرگ را ببیند به این نتیجه برسد که این دو نفر مرده‌اند و این بیشتر یک چالش روایی برای من بود که انجامش دادم.

 از بازیگران شناخته شده‌ای برای این فیلم استفاده کرده‌اید لطفاً از تجربه همکاری با آنها بگویید.

بله برای من تجربه بسیار درخشانی بود به خصوص اشاره می‌کنم به تجربه کار کردن با اسماعیل محرابی  ایشان زمانی که فیلمنامه را خواندند با یک نگاه مردد به قضیه نزدیک شدند اما روزی حضوری آمدند و من همانجا با ماژیک پلان‌بندی‌ها و لوکیشن را روی زمین کشیدم و جای دوربین‌ها را به ایشان گفتم و اینکه یک رفرنسی برای بازیگری در نظر گرفته‌ام. در اینجا بود که ایشان علاقه‌مند و با این علاقه هم سرکار حاضر شدند. کار ما هم خیلی کار سختی بود، سه روز خیلی سرد در اطراف تهران به فیلمبرداری مشغول بودیم، روزهای کرونا بود و نمی‌توانستیم همه را در یک صحنه جا بدهیم  و باید برای عوامل شرایط مناسبی را فراهم می‌کردیم. ولی آقای محرابی با مناعت طبعی بی نظیر هر کاری که از ایشان خواستم را انجام دادند. آن رفرنس‌هایی که به ایشان داده بودم را دنبال کرده بودند و با یک حال خوب و لطفی که به من داشتند در این فیلم حضور پیدا کردند آنهم با توجه به آن دستمزدی که من به ایشان دادم که اصلاً  اندازه این حرف‌ها نبود و یا تجربه کار کردن با من رزومه‌ای برای ایشان نبود و تنها چیزی که برای من ‌ماند این است که ایشان انسان بزرگی هستند و مهتاب ثروتی نیز همینطور خیلی انرژی گذاشتند با اینکه برنامه کاری‌شان به هم ریخت ولی با ما همکاری کردند. نکته مهمی که در مورد هر دو وجود دارد این است که بازی کردن در چنین نقشی که پیچیدگی خاصی داشت واقعاً سخت بود و در یک مرز بین باورپذیری و رد شدن از سمت مخاطب قرار می‌گرفت اما برای من جالب بود که هر دوی این بازیگران هر بار با پیشنهادات بسیار جذابی برای نقش‌شان به سمت فیلمبرداری می‌آمدند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است