روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان فیلم کوتاه تریپلکس:

علی کیان ارثی:فیلم بیشتر روانشناختی است


ما در گروه‌های سینمایی‌مان هیچ گروه ویژه‌ای مخصوص اکران فیلم‌های کوتاه نداریم!

هنر و تجربه این روزها شاهد رویداد ویژه است. باکس فیلم های کوتاه ژانر وحشت و دلهره که شامل پنج فیلم از پنج کارگردان سینمای کوتاه است با مخاطبان خود دیدار می‌کند. به بهانه این رویداد جالب خبرنگار صبا گفت وگویی با این پنج کارگردان جوان داشته است که در ادامه می‌خوانید.

علی کیان ارثی کارگردان فیلم کوتاه تریپلکس:فیلم بیشتر روانشناختی است

از همکاری با خانم مریم بحرالعلومی نویسنده فیلمنامه تریپلکس بگویید

سابقه همکاری و دوستی ما به سال‌ها قبل برمی‌گردد.حرفه اصلی من قبل از فیلمسازی، صدابرداری است و افتخار این را داشتم که در فیلم‌های بلندی که ایشان ساخته وظیفه صدابرداری را بر عهده داشته باشم. من ایده‌ای داشتم و مطرح کردم و ایشان این ایده را تبدیل به فیلمنامه کردند که فکر می‌کنم به بهترین نحو ممکن این کار را انجام دادند. این ایده سال‌ها در ذهن من بود ولی نه به این پختگی، ولی خانم بهار بحرالعلومی در مراحل تبدیل ایده به فیلمنامه اثر را به پختگی مطلوب رساندند و از این مطلب بسیار راضی هستم.

تفاوت تریپلکس با دیگر آثار ژانر وحشت چیست؟

باگی در بسیاری از آثار این ژانر هست و در محتوا ضعف دارند یا کاراکتر ترسناکی خلق می‌کنند که مخاطبی را بترسانند یا یک موقعیت ترسناک ایجاد می‌کنند و ته فیلم مخاطب از خود می‌پرسد که پیام فیلم چه بود من سعی کردم که این اتفاق نیافتد. بر اساس قوانین محیطی، عرفی و بدون هنجار شکنی تلاش کردم تا در یک فضای دلهره آور با رویکرد روانشناختی فیلم را جلو ببرم و فیلم هم بیشتر روانشناختی هست تا وحشت. هدف من ترساندن مخاطب نبوده بلکه هدفم ترساندن قهرمان فیلمم بوده که اشتباهی در گذشته کرده که از نظر من یک اشتباه ناهنجار اجتماعی است و ممکن است تبعاتی برایش داشته باشد که من آن تبعات را بدین شکل نشان دادم.

از سینمای کوتاه در زمینه اکران چقدر حمایت می‌شود؟

این حمایت بسیار ضعیف است فیلمساز کوتاه هزینه می‌کند، زمان می‌گذارد و فیلمی می‌سازد. حال باید چه کند؟ فیلمش را کجا نمایش دهد برای دوستان و خانواده‌اش؟!
باید شرایط اکران برایش فراهم شود. ما در گروه‌های سینمایی‌مان هیچ گروه ویژه‌ای مخصوص اکران فیلم‌های کوتاه نداریم در حالیکه تعداد زیادی مخاطب فیلم کوتاه داریم که حاضرند هزینه کنند و در سینما فیلم کوتاه ببینند. گروه هنر و تجربه یک حرکت جدید را آغاز کرده که باید از این حرکت حمایت کنیم همینطور دوستان انجمن سینمای جوان با یک پیشنهاد جذاب در یک پروسه دو ساله ۵ فیلم در یک ژانر  معرفی کردند که حرکت بسیار ارزنده‌ای بود و باعث شد تا این آثار در کنار هم در یک پکیج اکران شوند. باید انگیزه ایجاد شود و گروه سینمایی ویژه برای فیلمسازان فیلم کوتاه در نظر بگیرند مثلا چندین سالن سینما در تهران به شکل مستمر فیلم کوتاه نمایش دهند. حتی پخش آثار کوتاه برگزیده از تلوزیون میتواند به بیشتر دیده شدن و شناخت مخاطب از این آثار و ژانرهای متفاوتشان کمک کند به این شکل این سلیقه دو قطبی شده بین کمدی و درام اجتماعی که به نوعی مخاطب مجبور به آن است کم کم تغییر می‌کند و شاهد تولید آثار در ژانرهای متفاوت خواهیم بود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است