روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان انیمیشن همه دیوارها کوتاه‌اند:

حسن دهقان دوست:ارتباطی انسانی ورای مرزها


تولید این اثر حدوداً دو سال و نیم طول کشید و اینکه اثر کاملاً مستقل است و از هیچ گونه حمایت سازمانی یا ارگان دولتی برخوردار نیست.

چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش انیمیشن به آثاری که دغدغه های متفاوت بشری را مورد توجه قرار داده‌اند جای داده در همین راستا خبرنگار صبا با سه نفر از راه یافتگان این دوره گپ و گفتی داشته که می‌خوانید.

حسن دهقان دوست کارگردان انیمیشن همه دیوارها کوتاه‌اند:ارتباطی انسانی ورای مرزها

کمی شما را بشناسیم.

متولد سال ۶۱ در اصفهان هستم.  فعالیت هنریم را از سال ۹۰ و از دفتر انجمن سینمای جوان شروع کرده‌ام. در زمینه فیلمسازی و عکاسی دوره دیدم و این اثر اولین انیمیشن من است.

این انیمیشن به چه موضوعی می‌پردازد؟

این انیمیشن بیشتر به موضوع صلح و آرامش بین انسان‌ها می‌پردازد. ما از نمادهایی مانند دیوار برای معرفی مرز استفاده کردیم و می‌خواهیم بگوییم که مرزها چیزهای بیهوده‌ای بین کشورها هستند و باید به جایش آرامش و صلح بین انسان‌ها باشد تا انسان‌ها بتوانند با یکدیگر به شکلی دوستانه ارتباط برقرار کنند و نژادپرستی را کنار بگذارند.

تکنیک ساخت این انیمیشن چیست؟

در ساخت از تکنیک سه بعدی استفاده کردیم. ما یک تیم ۱۱ نفره بودیم و دوستان در زمینه موسیقی انیماتوری، صداگذاری و… زحمت زیادی کشیدند. تولید این اثر حدوداً دو سال و نیم طول کشید و اینکه اثر کاملاً مستقل است و از هیچ گونه حمایت سازمانی یا ارگان دولتی برخوردار نیست.

به نظر شما جشنواره فیلم کوتاه تهران چه کمکی به رشد انیمیشن می‌کند؟

جشنواره فیلم کوتاه تهران تقریباً تمام استانداردهای بین المللی را دارد و همه این‌ها به خاطر آثار خوبی است که در این جشنواره شرکت داشته‌اند. به نظر من دو عامل باعث معتبر شدن این جشنواره می‌شود یکی اینکه این جشنواره دائمی است و چهلمین سالی است که به طور پیوسته برگزار می‌شود و دیگری اثر آثار خوبیست که به این جشنواره راه پیدا کرده‌اند. ولی آنچه که مسلم است آثار خوب باید حمایت شوند  هرچند که انجمن سینمای جوان آثار را حمایت می‌کند اما فکر می‌کنم که باید حمایت بیش از این باشد. دوستان در زمینه فیلمسازی  مشکلات زیادی دارند و اگر آن حمایت‌ها باشد فکر می‌کنم کیفیت جشنواره می‌تواند بالاتر برود، هم از نظر تعداد و هم کیفیتشان، مسلماً آثار و جشنواره مکمل هم هستند و روی یکدیگر تاثیر زیادی می‌گذارند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است