روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان انیمیشن پتتیک:

نرگس ذاکری:نامی برآمده از سونات بتهوون


دیروز در جشنواره بودم و هیچ نشست تخصصی یا گفتگویی نسبت به انیمیشن ندیدم.

چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش انیمیشن به آثاری که دغدغه های متفاوت بشری را مورد توجه قرار داده‌اند جای داده در همین راستا خبرنگار صبا با سه نفر از راه یافتگان این دوره گپ و گفتی داشته که می‌خوانید.

نرگس ذاکری کارگردان انیمیشن پتتیک:نامی برآمده از سونات بتهوون

آشنایی شما با انیمیشن به کجا برمی‌گردد؟

من ارشد خود را در رشته انیمیشن در دانشگاه سوره به پایان رسانده‌ام  و از آن به بعد بود که به ساخت انیمیشن مشغول شدم. البته این اثر دومم است، اثر اولم انیمیشن پاپیتال بود که خوشبختانه دیده شد و در همین جشنواره فیلم کوتاه تهران هم شرکت کرد. آن دوره از جشنواره در زمان کرونا بود که پخش حضوری وجود نداشت.

در مورد اسم اثر و اینکه این انیمیشن به چه موضوعی می‌پردازد بگویید.

پتتیک در مورد یک پیانیست است که به خاطر مسائل پیرامونش دچار فروپاشی روانی می‌شود.  این اثر بیشتر به مسائل اجتماعی می‌پردازد. پتتیک به معنای رقت انگیز و یا غم انگیز است در عین حال اسم سونات شماره ۸ بتهوون نیز هست و از آنجایی که کاراکتر اصلی من پیانیست است و این ایده اصلی را داشتم این دو را به هم ربط دادم.

پتتیک چند دقیقه است و گروه تولیدی چند نفر بودند؟

این کار ۶ دقیقه است و با سبک انیمیشن دو بعدی فریم بای فریم کار شده. طراحی فضا و محیطمان با خانم سحر امیری بود و بخش انیمیت را آقای میلاد خلیلی بر عهده داشتند. بحث موسیقی با آقای پیام آزادی و طراحی صدا هم با بهروز شهامت بود.

بحث تهیه فیلم چگونه بود و آیا در روند تولید اثر چالش خاصی داشتید؟

تهیه کننده خودم هستم ولی کار محصول مرکز گسترش است. ساخت انیمیشن بسیار زمانبر است شاید اگر پیش تولید را کنار بگذاریم تولید اثر یک سال و نیم کار می‌برد و این بازه زمانی خود چالش بزرگی ایجاد می‌کند از طرفی زمان یعنی هزینه و هر چه زمان تولید اثر بیشتر باشد هزینه بیشتری هم نیاز دارد که این هم چالش دیگری است.

سخن پایانی

دوست داشتم که سهم بچه‌های انیمیشن از این جشنواره بیشتر باشد. دیروز در جشنواره بودم و هیچ نشست تخصصی یا گفتگویی نسبت به انیمیشن ندیدم.  دوست دارم کمی به این بحث توجه شود و اینگونه نباشد که انگار بچه‌های انیمیشن اینجا سهمی ندارند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است